Dlaczego samoloty są białe? Ekspert: Farba działa jak krem z filtrem

Biała farba jest tańsza, a sam kolor lepiej widoczny? Nic z tych rzeczy. Większość samolotów jest malowana na biało, bo dzięki temu zmniejsza się ryzyko uszkodzeń maszyny wywołanych promieniowaniem słonecznym.

Wszystkie linie lotnicze mają swoje logo i charakterystyczne, często wyraziste "firmowe" kolory. Ryanair - granatowy i żółty, Wizz Air - fioletowy i różowy, easyJet - pomarańczowy. Mimo to niemal każdy przewoźnik maluje samoloty na biało, choć nie ma żadnych regulacji, które by to nakazywały.

Dlaczego? Ze względów praktycznych, co w materiale opublikowanym przez "Business Insider" tłumaczy R. John Hansman, profesor Aeronautyki i Astronautyki z Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Pięć rzeczy, które w samolocie dostaniesz za darmo

Krem z filtrem

Biel i bardzo jasne barwy najlepiej odbijają światło słoneczne. Pokrycie samolotów farbą w takim kolorze minimalizuje więc ryzyko ewentualnych zewnętrznych uszkodzeń wywołanych promieniowaniem. Ekspert z MIT porównuje to do działania kremów z filtrem przeciwsłonecznym. Dodatkowo, warstwa białej farby zapobiega nagrzewaniu się wnętrza samolotu.

Poza tym biały kolor nie blaknie tak szybko, jak intensywne barwy, więc nie trzeba go ciągle odświeżać. Biorąc pod uwagę, że na pokrycie standardowego samolotu pasażerskiego zużywa się średnio 245 litrów farby, biel to dla linii lotniczych opłacalny wybór.

Zobacz też:

Dlaczego lepiej nie spać podczas startu i lądowania samolotu? Można nawet stracić słuch [WYJAŚNIAMY]

Podczas lotu wyłączasz nawiew nad swoim fotelem? Możesz się przez to rozchorować [WYJAŚNIAMY]