Chorwacja otworzyła most Pelješac. Symboliczny dzień dla Chorwatów, znaczne ułatwienie dla Polaków

Most Pelješac, łączący półwysep o tej samej nazwie oraz Dubrownik z lądową częścią Chorwacji, został otwarty. - Dla Chorwatów to symboliczne połączenie dwóch części Chorwacji, która od ponad trzystu lat jest rozdzielona. Po raz pierwszy będzie można podróżować z jednej części kraju do drugiej bez przejazdu przez inne państwo - mówi w rozmowie z Podróże Gazeta.pl Roman Waligórski, tłumacz i przewodnik turystyczny po Chorwacji.

– Do tej pory polscy turyści jadący do Dubrownika samochodem musieli przejeżdżać przez miejscowość Neum, która należy do Bośni i Hercegowiny. Dzięki nowej inwestycji podróżni będą mogli je omijać i unikać korków na granicy – zauważa Polak.

Zobacz wideo "Fuj", "To smutne". Pokazaliśmy efekt sprzątania plaży

Sukces po 15 latach

Budowa mostu trwała 15 lat. Jednak pierwsze lata były trudne i budowa szła ślamazarnie. Bośnia i Hercegowina wyraziła wyraźny sprzeciw, świat zmagał się z kryzysem finansowym. Momentem przełomowym był 2013 rok. Wtedy Unia Europejska zleciła wstępne studium wykonalności inwestycji, które wykazało, że most jest najlepszym sposobem na połączenie półwyspu Pelješac wraz z Dubrownikiem, z pozostałą częścią Chorwacji. Jednak dopiero pięć lat później budowa przyspieszyła, a dużą część związanych z nią kosztów pokryła UE.

– Niemal dokładnie rok temu ukończono budowę konstrukcji. Kończono też budowę dróg dojazdowych – zauważa Waligórski. – Nic dziwnego, że dziś wielkie świętowanie. Dopuszczenie do ruchu nastąpi jutro. We środę 27 lipca będzie można już przedostać się autem na drugą stronę.

W tym miejscu powstał mostW tym miejscu powstał most Źródło: www.korculainfo.com/peljesac-bridge-map-and-facts

Dziś wielkie świętowanie 

Ceremonię otwarcia mostu zaplanowano na dzisiejszy wieczór, a sama uroczystość będzie trwała przez cały dzień. Program wieczornej gali rozpocznie się prawykonaniem utworu "Fanfare 304" kompozytora Mateja Meštrovicia, po którym zostanie odegrany hymn narodowy. Przewidziane są również oficjalne wystąpienia. W programie zaplanowano także utwór maestro Meštrovicia "Niech przejdą", a wszystko zakończy "Oda do wolności" w wykonaniu Dubrownickiej Orkiestry Symfonicznej, zespołów Lado i Lindo, chóru Chorwackiego Teatru Narodowego i Opery ze Splitu oraz Klapy Święty Błażej. Kulminacją wieczoru będzie przejazd przez most, obecnie najpotężniejszego samochodu elektrycznego na świecie, Nevera, wyprodukowanego przez chorwacką firmę Rimac.

 "Budowa mostu Pelješac jest jednym z najważniejszych projektów strategicznych w historii Chorwacji. Jego budowa połączyła południe Chorwacji z resztą kraju co oznacza jeszcze lepszą dostępność komunikacyjną Dubrownika, naszej turystycznej perły i jednej z najpopularniejszych chorwackich destynacji, ale także całego półwyspu Pelješac. Od teraz podróżowanie po tej części kraju będzie o wiele bardziej praktyczne i przyjemne" - powiedział dyrektor generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, Kristjan Stanicić.

Dzieło życia

Most ma prawie 2,5 kilometra długości i ok. 23 metrów szerokości, a jego wysokość to 55 metrów. Jest to most wantowy, co oznacza, że obciążenia z pomostu przenoszone są na pylony poprzez ukośnie biegnące cięgna. Za projekt konstrukcji odpowiada słoweński inżynier Marjan Pipenbaher, który uważa most za dzieło swojego życia. "Ten most jest megakonstrukcją, ale nie tylko ze względu na swój rozmiar i długość. Po pierwsze, został wybudowany na obszarze sejsmicznym południowej Dalmacji, gdzie często występują trzęsienia ziemi. Po drugie, został umieszczony w miejscu, w którym występują silne burze i porywiste wiatry. Wszystko to musiało zostać wzięte pod uwagę podczas planowania i samej budowy. Udało nam się rozwiązać te problemy dzięki zastosowaniu innowacyjnych koncepcji" - podkreśla architekt. 

Pipenbaher  dodaje, że jest to jeden z najbardziej wymagających mostów na świecie: "zalicza się do pięciu największych i najbardziej wymagających mostów w Europie wybudowanych od początku wieku. Wszystkie to mosty high-tech, o długości ponad 2 km. To most zaliczany również i do najbardziej wymagających technicznie na świecie".

Łączna kwota inwestycji to 526 mln euro, przy czym udział środków europejskich w finansowaniu wynosi 357 mln euro.

Źródło: Chorwacka Wspólnota Turystyczna 

 

Więcej o: