Podróżowanie samolotem stało się tak naturalnym i powszednim zjawiskiem, że nikt z nas nie zagłębia się w detale tej formy transportu. Jednak po krótkiej chwili zastanowienia możemy zadać sobie pytanie dlaczego wszystkie samoloty są do siebie aż tak podobne kolorystycznie? Czy to kwestia estetyki? Odpowiadamy.
Kiedy przez chwilę zastanowimy się, jakimi samolotami ostatnio lecieliśmy, lub jakie mieliśmy okazję zobaczyć w mediach, to zdecydowanie odpowiemy... Białe! Owszem, każdy z nich ma swoją dodatkową kolorystykę, która podyktowana jest rozpoznawalnością marki. Wizz Air posługuje się fioletem i różem, Ryanair korzysta z niebieskiego i żółtego, a Easy Jet wybrał barwę pomarańczową, jednak baza pozostaje ta sama.
Jak się okazuje biel, nie jest przypadkowa. Jednym z powodów jest oczywiście koszt pomalowania danego modelu samolotu, a biała farba jest tania, jednak to nie główny powód. Kluczową kwestią jest termodynamika. Biały kolor pomaga pasywnie schładzać samolot. Dzięki temu maszyny, które narażone są na nieustanny kontakt ze słońcem, nie stają się latającym grzejnikiem.
Kolejną kwestią jest zmniejszenie ryzyka uszkodzeń. Nawierzchnia tego rodzaju ogranicza nagromadzenie ciepła oraz redukuje potencjalną ilość uszkodzeń spowodowanych działaniem promieni słonecznych.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Oczywiście zdarzają się przypadki, że dany przewoźnik decyduje się na wybór innej barwy niż biała. Przykładem mogą być choćby linie lotnicze Południowej Afryki, Mango, których samoloty są w kolorze pomarańczowym. Jeśli zobaczymy gdzieś samolot pomalowany całkiem na zielono, to prawdopodobnie będzie to syberyjski model linii lotniczych S7.
Jest to całkowicie legalne i nie ma w prawie żadnego zapisu, który wymaga, aby samoloty były białe. Jednak znaczna część przewoźników wybiera to klasyczne i tańsze w eksploatacji rozwiązanie.