Targi turystyczne w Neapolu: Zjeść Włochy

Borsa Mediterranea del Turismo (BMT) odbywa się w stolicy Campanii od 1996 r., a jednym z głównych jej celów jest promocja południowych regionów Włoch
To przede wszystkim impreza branżowa, "business to business". W tegorocznej BMT (7-9 kwietnia) wzięło udział 600 wystawców (rok temu - 540) z 55 krajów: touroperatorzy i biura podróży, przewoźnicy, sieci hotelowe, narodowe biura promocji, miasta i regiony. Reklamowały się hotele, pensjonaty, centra kongresowe, restauracje, muzea, uzdrowiska i ośrodki spa. Przez targi przewinęło się ok. 16 tys. osób.



Centrum wystawiennicze Mostra d'Oltremare jest niczym miasto w mieście - zajmuje 720 tys. m kw. powierzchni. Gdy otwierano je 9 maja 1940 r. nazywało się Mostra Triennale delle Terre Italiane d'Oltremare i było jak na tamte czasy nowatorską i unikatową konstrukcją. Projekty 36 pawilonów nawiązywały do architektonicznych tradycji zamorskich posiadłości Italii, a liczne parki porastała egzotyczna zieleń. W czasie wojny kompleks został zbombardowany. W latach 50. zaczęto go odbudowywać, dość jednak chaotycznie i niezbyt starannie, dopiero pod koniec lat 90. poddany został gruntownej renowacji. Dziś Mostra d'Oltremare to dziewięć pawilonów wystawienniczych (przypominają hale fabryczne i gigantyczne akwaria), 30 sal kongresowych, teatr, amfiteatr, cztery korty tenisowe, dwa baseny, kilometry alejek. I choć BMT zajmuje tylko cztery pawilony, i tak szybko można stracić orientację.

Silną reprezentację jak co roku wystawiły kraje śródziemnomorskie: Hiszpania, Grecja, Turcja, Francja, Maroko, Egipt, Tunezja. Z turystycznymi potęgami konkurowały państwa rzadziej odwiedzane, jak np. Libia czy Rumunia. Po raz pierwszy zaprezentowały się: Jordania, Burundi, kanadyjska prowincja Quebec i hiszpańska Navarra.



Nie zabrakło, rzecz jasna, włoskich regionów, a tegoroczni debiutanci to Abruzzo i Marche. Prawie wszystkie przygotowały przewodniki gastronomiczne po lokalnych specjałach, winach i produktach DOP i DOC (Denominazione d'Origine Protetta i Denominazione d'Origine Controllata - znaki jakości, którymi opatruje się tradycyjne wyroby o wyjątkowych walorach). Jakież to włoskie! Włosi uwielbiają dobrze zjeść i często przemierzają swój kraj w poszukiwaniu gastronomicznych przyjemności. Nawet niewielkie miejscowości zachwalają swoje atrakcje - zaciszne pensjonaty, trattorie z tradycjami czy kameralne galerie. Są wśród nich prawdziwe perełki, jak choćby miasteczko Andria (niedaleko Bari w Apulii) z niezwykłym Museo del Confetto - muzeum confetti, czyli drażetek w cukrowej polewie. Urządzono je w zabytkowej, rodzinnej fabryczce rodziny Mucci, która wyrabia drażetki od 1894 r.

Najciekawsze i największe stoisko należało do gospodarza targów - Regione Campania. Znalazła się w nim minigaleria sztuki z gipsowym odlewem Wenus z Capui i wirtualnymi reprodukcjami dzieł Caravaggia i Tycjana, Wezuwiusz oraz wierna reprodukcja słynnej neapolitańskiej kawiarni Caffe Gambrinus z maleńkimi stoliczkami i mosiężnymi, ozdobnymi krzesełkami. A z głośników dobiegały neapolitańskie piosenki.

BMT 2007 odbędzie się między 30 marca a 1 kwietnia



W sieci

http://www.bmtnapoli.com - BMT

http://www.ice.gov.it - Włoski Instytut Handlu Zagranicznego (ICE)

http://www.italtrade.com/countries/europe/polonia/index.htm - ICE w Polsce