Podlondyńskie lotniska, a sprawa polska

Z rozkładu lotów coraz szybciej znikają połączenia między Londynem a miastami w Polsce. Które z podlondyńskich lotnisk są nadal atrakcyjne z punktu widzenia emigrantów znad Wisły?

Wiadomości lotnicze - aktualności i ciekawostki

Loty z podlondyńskiego Gatwick do Gdańska, Krakowa, Szczecina i Wrocławia jako pierwszy zawiesił Centralwings. Tym samym tropem idzie irlandzki Ryanair, który w drugiej połowie lipca ogłosił wycofanie części swoich Boeingów kursujących między Polską a Anglią. Tanie linie lotnicze zapowiedziały znaczne ograniczenie liczby lotów ze swojej głównej bazy - lotniska Stansted. Ryanair zawiesi też połączenia do siedmiu miast w Europie, w tym do Krakowa i Rzeszowa. Loty zostaną zlikwidowane jesienią, od 4 listopada do 19 grudnia.

Za wszystkim stoi kerozyna

Kraków i Rzeszów padną więc ofiarą wysokich cen paliwa, czyli tak zwanej kerozyny, która wlewana jest do samolotowych baków. Dochodzą do tego rosnące opłaty za użytkowanie polskich lotnisk. Kilka tygodni temu założyciel i szef Ryanaira, Irlandczyk Michael O'Leary, oświadczył, że jego liniom bardziej opłaca się zaparkować samoloty na zimę niż latać na tych trasach, a jeśli lotniska nie obniżą opłat w okresach niskiego ruchu, może dojść do dalszych zakłóceń. Likwidacje lotów z Krakowa i Rzeszowa są jednak szokiem zarówno dla pasażerów, jak i dla samych władz tych portów. - Na pewno Ryanair się nie wycofuje. To marketingowy trik - ocenił w rozmowie z serwisem TanieLatanie.net prezes lotniska w Balicach Jan Pamuła. Jeśli szefowie Balic i Jasionki nie ustąpią i nie obniżą opłat na lotniskach, irlandzki przewoźnik na pewno będzie mógł się przenieść do oddalonych o niespełna 100 kilometrów od Krakowa śląskich Pyrzowic. Podobnie uczyniły już niemieckie tanie linie Germanwings.

Nie tylko Londyn

Okazuje się, że z kursów do Polski rezygnuje coraz więcej tanich linii latających nie tylko z Londynu, ale również z innych miast na Wyspach. Miesiąc temu Ryanair poinformował o zamknięciu połączenia na trasie Warszawa-Dublin. Irlandzki przewoźnik rozważa również czasowe zawieszenie przelotów na trasach ze stolicy Irlandii do Krakowa i Rzeszowa. Z kolei od 15 września linie lotnicze Wizzair likwidują ostatnie połączenia z Coventry do Polski. Loty na tej trasie od miesięcy nie przynosiły zysków. Już w maju Wizzair zlikwidował rejsy na trasie Coventry-Gdańsk, teraz przyszła kolej na Katowice. W najlepszym okresie samoloty tych linii latały z Coventry do Polski aż 6 razy w tygodniu. Teraz firma planuje przenieść połączenia na inne trasy.

Polskie Stansted

Prym wśród "polskich" lotnisk pod Londynem wiedzie cały czas Stansted, położone 56 kilometrów na północny-wschód od stolicy Anglii. Port lotniczy ma połączenia ze wszystkimi największymi miastami w Polsce, czyli z Warszawą, Łodzią, Krakowem, Wrocławiem, Poznaniem, Gdańskiem, Szczecinem, Katowicami, Bydgoszczą i Rzeszowem. Do kraju lata stąd trzech dużych przewoźników: Ryanair, Wizzair i Germanwings. Najtańszym sposobem na dotarcie na lotnisko jest podróż autokarem Terravision Express. Bilet kosztuje tylko 8 funtów, a podróż zajmuje odpowiednio 75 minut ze stacji London Victoria i 55 minut ze stacji London Liverpool. Do Stansted kursują też autobusy National Express. Linia A6 łączy lotnisko Stansted z dworcem Victoria. Odjeżdżają one co 10 minut, 24 godziny na dobę. Co 30 minut wyrusza autobus linii A7 - również na Victorię. Także co pół godziny można wsiąść do autokaru jadącego do London Stratford. Bilet powrotny kosztuje 16 funtów, pojedynczy 10 funtów. Jeśli komuś zależy na czasie, najszybszym sposobem na dojechanie na lotnisko z centrum Londynu jest skorzystanie ze Stansted Express. Pociągi odjeżdżają co 15 minut, a cała podróż z Liverpool Station trwa do 45 minut. Bilet w jedną stronę kosztuje 17 funtów, powrotny 26 funtów.

Bliskie i wygodne Luton

Z położonego na północ od Londynu Luton można tanio dolecieć do ośmiu miast w Polsce. Port lotniczy ma połączenia z Gdańskiem, Katowicami, Krakowem, Poznaniem, Rzeszowem, Szczecinem, Warszawą i z w Wrocławiem. Luton leży dokładnie 49 kilometrów od centrum Londynu. Kiedy wybieramy się na lotnisko, warto rozważyć podróż minibusem. Sieć easyBus oferuje ekspresowe połączenia minibusami pomiędzy lotniskiem Luton a centrum Baker Street, 7 dni w tygodniu. Ceny są niezwykle konkurencyjne, bo zaczynają się od 2 funtów za przejazd. Im wcześniej zostanie zamówiony bilet, tym będzie on tańszy. Cena biletu kupionego w ostatniej chwili to 8 funtów za przejazd w jedną stronę i 12 funtów za bilet powrotny. Autobus Green Line linii 757 również zapewnia ekspresowe połączenie pomiędzy lotniskiem Luton a centrum Londynu. Przejazd w jedną stronę kosztuje 10.50 funta, a w obie 15 funtów. Autobusy z Victorii kursują przez całą dobę co 15-20 minut. Są jeszcze autobusy National Express, które odjeżdżają z Victorii co kilka minut w ciągu dnia, a co kilkanaście w nocy. Bilety kosztują 11 funtów. Jeśli zamierzamy dojechać do Luton koleją, to najpierw musimy dostać się na przykład na stację King's Cross w centrum Londynu, bo stamtąd wyruszają pociągi na to lotnisko. Odjeżdżają one co kilkanaście minut. Podróż trwa nieco ponad pół godziny. Ceny biletów w jedną stronę zaczynają się od 10 funtów. Po przyjeździe na dworzec kolejowy Luton Airport Parkway musimy jeszcze przesiąść się do autobusu, który w 10 minut dowozi pasażerów do terminali.

Gatwick bez Polaków

Port lotniczy Gatwick jest drugim, jeśli chodzi o ilość odprawianych pasażerów w całej Wielkiej Brytanii. Mimo to oferta tanich lotów do Polski ogranicza się jedynie do połączeń z Warszawą i Krakowem. Z Gatwick nad Wisłę dolecieć można liniami Centralwings i EasyJet oraz British Airways. Dojazd na samo lotnisko z centrum Londynu nie jest najdroższy, ale na pewno zajmuje najwięcej czasu, mimo że port lotniczy położony jest "tylko" 46 kilometrów na południe od centrum stolicy. Można się tam dostać autobusami National Express, które kursują również między centrum Londynu a lotniskiem Gatwick. Podróż zajmuje ok. 1,5 godziny. Bilet pojedynczy kosztuje 6.60 funta, powrotny 12.20 funta. Szybciej, ale i za dwa razy większą cenę, dostaniemy się na to lotnisko pociągiem Gatwick Express. Podróż z Victoria Station trwa tylko pół godziny, jednak za bilety trzeba zapłacić 14 funtów w jedną stronę i 25 funtów w obie. Z Victorii do Gatwick można dojechać również pociągiem linii Southern Trains, który jest wolniejszy niż Gatwick Express, ale za to tańszy i zatrzymuje się na pośrednich stacjach. Podróż trwa 50 minut, a bilet kosztuje tylko 9 funtów. Pociągi odjeżdżają co 15 minut.

Tekst z serwisu

Przeczytaj także: Z powodu drogiej ropy samoloty latają wolniej