Najwyższa pora odczarować żeglarstwo morskie. Urlop pod żaglami to niekoniecznie kilkudniowe pływanie bez widoku lądu, prymitywne warunki i morskie niebezpieczeństwa. Obecny jachting to komfortowa żegluga po ciepłych wodach pod opieką doświadczonego skippera.
Z prawdziwym wyczynem takie żeglowanie nie ma wprawdzie nic wspólnego, ale stwarza doskonałe warunki do odpoczynku i daje wiele okazji, by odwiedzić te miejsca, do których dotrzeć można tylko od strony wody. Spędzanie urlopu na jachcie ma dodatkowe zalety. Jest on naszym hotelem i środkiem transportu jednocześnie. Codziennie można zawijać do innego miasta lub zatoki bez konieczności wracania na noc w jedno i to samo miejsce. Najpopularniejsze w Europie miejsca letniej żeglugi to: wybrzeże chorwackie, wyspy greckie, Sardynia, Korsyka i Wyspy Kanaryjskie. Rejsy po Karaibach czy Seszelach - coraz częściej zimą - stają się alternatywą dla wyjazdów na narty.
Aby wyruszyć na wakacyjny rejs po Morzu Śródziemnym, nie trzeba mieć stopni żeglarskich ani innych specjalnych uprawnień. Wystarczy zatrudnić skippera - polskiego lub miejscowego - który zadba nie tylko o bezpieczeństwo żeglugi, ale często zaproponuje również interesującą turystycznie trasę. Skippera najłatwiej znaleźć, korzystając z pomocy polskiej firmy pośredniczącej w czarterze. Można też poszukać w internecie. Wybierając skippera polskiego, nie narażamy się na nieporozumienia związane z barierą językową lub różnicami kulturowymi. Z polskim skippperem, zanim powierzymy mu nasze bezpieczeństwo, spotkajmy się, by wyeliminować ryzyko, np. antypatii od pierwszego wejrzenia. Na lotnisku lub jachcie będzie za późno, by zrezygnować ze wspólnej żeglugi.
Jachty morskie są bardzo bezpieczne. Po opanowaniu paru zasad bezpiecznego poruszania się po pokładzie, o których skipper zawsze wspomina przed rozpoczęciem rejsu, droga ku morskiej przygodzie jest wolna. Na taki rejs mogą się wybrać nawet całe rodziny z dziećmi, również bardzo małymi. Armatorzy oferują siatki zabezpieczające małego żeglarza przed wypadnięciem za burtę.
Jachtu nie musisz wynajmować bezpośrednio za granicą, gdyż w Polsce działają firmy specjalizujące się w czarterowym pośrednictwie. Ceny oferują identyczne jak armatorzy zagraniczni, uwzględniając również wszystkie zniżki armatora. Doradzą, jaki jacht wybrać, a ponadto umowy spisuje się po polsku, co jest bezpieczniejsze, gdy osoba wynajmująca jacht nie zna dobrze języka i mogłaby nie zrozumieć umowy czarteru.
Warunki na jachtach (nawet tych mniejszych) porównywalne są do oferowanych w luksusowych domkach kempingowych. W zależności od liczby członków załogi, możemy zdecydować się na jacht dwu-, trzy-, cztero- czy nawet pięciokabinowy (np. Bavaria 37 cruiser, Bavaria 46 cruiser, Bavaria 50 cruiser). W każdej kabinie są dwa miejsca do spania (wraz z pościelą) oraz szafki i półeczki. Część wspólna to wygodna kanapa i stół. Kuchnia wyposażona w kuchenkę, piekarnik, zlewozmywak, lodówkę oraz pełną zastawę stołową. W łazience korzystać możemy z w.c., umywalki i prysznica.
Na bardziej wymagające osoby czekają jachty dwukadłubowe, czyli katamarany (np. Lagooon 380 czy Lavezzi 40). Zapewniają one wyższy komfort. Kabiny są przestronniejsze, salon z kuchnią - większy. Na zewnątrz, w części dziobowej między kadłubami, rozpięta jest siatka, na której można zażywać kąpieli słonecznych. Bardziej luksusowe katamarany (np. Lagoon 500) mogą mieć na wyposażeniu klimatyzację, zamrażarkę, generator, odsalarkę wody morskiej i inne udogodnienia sprawiające, że czujemy się jak w hotelu.
Żeglowanie zazwyczaj odbywa się tylko w ciągu dnia. Mile widziane przez wszystkie załogi są postoje na kąpiele w uroczych zatoczkach. Noclegi planuje się albo w marinach, albo portach miejskich. Można również stawać na kotwicy w bezpiecznych zatokach. Mariny to bardzo dobrze wyposażone porty. Przy każdym stanowisku dla jachtu można zatankować wodę pitną i podłączyć jachtowe urządzenia do prądu. Na terenie mariny są sanitariaty z w.c. i prysznicami, często również pralnie, restauracje, bary, punkty serwisowe i stacje paliw. Niestety, postój w marinie odpowiednio do wygód kosztuje. Porty miejskie są uboższe, co nie znaczy, że mniej atrakcyjne. Nie oferują wprawdzie zaplecza technicznego i sanitarnego, ale umożliwiają bezpośrednie uczestnictwo w życiu portowym miasta. Bardzo przyjemne jest nocowanie w zatoce, w ciszy, wśród natury. Komunikację z lądem zapewnia wtedy ponton będący w wyposażeniu każdego jachtu.
Jaki jacht na polskie jeziora Wielkie Jeziora Mazurskie to unikalny system jezior połączonych naturalnie oraz kanałami i śluzami w długi (ponad 300 km tras) i piękny szlak żeglugowy. Rejs można zacząć niemal w każdym jego punkcie, ponieważ jacht bez problemu wyczarterujemy w każdym z większych portów. W opisie jachtu zwróćmy uwagę na informację o liczbie miejsc do spania. Jeśli chcemy pływać wygodnie, nie bierzmy ich zbyt dosłownie, bo będzie ciasno. Nastawmy się na zostawienie jednej koi wolnej. Gdy planujemy pływanie w małym gronie (2-3 osoby), nie czarterujmy jachtu zbyt dużego, zaprojektowanego np. dla 5-osobowej załogi. Podczas gorszej pogody obsługiwanie go może okazać się trudne i męczące.
Na rejs z dziećmi warto poświęcić ambicje sportowe dla codziennego komfortu i wybrać jacht wygodniejszy typu "family" (np. Tango Family, Tes 32 Dreamer, Twister 800, Pegaz 737, Fortuna), w którym kabiny są większe i wyższe. Jachty mniejsze, turystyczne zapewnią podobny komfort, choć nieco mniejszy luksus; są natomiast tańsze. Ale jeśli chcemy pływać szybko i koniecznie wyprzedzać wszystkie pływające jednostki widoczne w polu widzenia - decydujmy się na jacht typowo sportowy (np. wszystkie Sportiny, Tango 780 Sport). W tym wypadku ważne są umiejętności i sprawność załogi.
Dla miłośników biwakowania "na dziko" idealny będzie jacht z niewielkim zanurzeniem (Sasanka, Sportina, Fokus). Nie ma to znaczenia, jeśli planujemy pływanie od portu do portu. Trzeba jednak wiedzieć, że porty mazurskie (w przeciwieństwie do śródziemnomorskich) są głośne i nie jest to miły gwar tawerny, lecz często ryk pijanych dzikusów. Wybierając firmę, sprawdźmy, czy oferuje serwis na szlaku. Będziemy czuli się znacznie bezpieczniej z możliwością wezwania w każdej chwili pomocy technicznej.
Jachty żaglowe oferowane na Mazurach oprócz kompletu żagli posiadają również silniki (najczęściej zaburtowe). W każdym jachcie powinna się znaleźć kuchenka z butlą gazową, instalacja wodna ze zbiornikiem na wodę pitną, podstawowe wyposażenie kuchni w naczynia i garnki oraz instalacja elektryczna z punktami świetlnymi. W większych i droższych będą chemiczne w.c., radio, odtwarzacz CD. Przed wypłynięciem sprawdźmy, czy cały sprzęt znajduje się na jachcie i czy jest sprawny.
Nie musimy martwić się o to, gdzie zostawić samochód, którym przyjechaliśmy na Mazury. Firmy czarterujące jachty na czas rejsu oferują parkingi strzeżone dla żeglarzy, prawie zawsze za dodatkową opłatą. Trzeba się też liczyć z kolejnym wydatkiem - na kaucję. Przypominamy: przed wynajęciem łódki należy poprosić armatora o sprawdzenie w naszej obecności sprawności i stanu wszystkich urządzeń - zarówno dla naszego osobistego bezpieczeństwa w czasie rejsu, jak i naszych portfeli. Wszystkie usterki, wady, braki i zniszczenia, wpiszmy w protokół odbioru, aby nie "skasowano" nas za nie po powrocie z rejsu. Jeśli wada uniemożliwia bezpieczne pływanie - żądajmy naprawy lub zamiany jachtu. Możemy też wymagać podstawowego przeszkolenia w używaniu różnych urządzeń, np. urządzenia do kładzenia masztu.
Zdjęcia: Corbis, 2005 Bavaria Yachtbau Gmbh, Jean Marie Liot, serwis prasowy firm: Top-yachting.pl, Cata-Lagoon, Fountaine Pajot, Dalpol-Jacht.pl, Sasanka-yacht.pl, (montaż)
Więcej podobnych tekstów znajdziesz w serwisie Logo24