Nie stracisz żadnego ujęcia. Fotografowanie w podróży już dawno nie było tak łatwe

Jedni uważają, że tak jak myśliwy skoncentrowany jest na zwierzynie, tak fotograf powinien być skupiony na dobrym ujęciu. Jeszcze inni mówią, że na fotografowany obiekt czy krajobraz trzeba patrzeć oczami zakochanego. Czy wybierzemy jedną strategię, czy drugą zarówno skupienie, jak i zachwyt potrafią przerwać problemy techniczne. Jak sobie z nimi radzić?

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy codziennie 50 autobusów zatrzymuje się w tym samym miejscu z 50 turystami i każdy wyciąga aparat fotograficzny, telefon czy puszcza drona, aby uwiecznić to wyjątkowe miejsce. Czy powstaną identyczne zdjęcia? Raczej nie. Ta sytuacja pokazuje, że każdy zakątek świata, każda przygoda, każdy obiekt są dla turystów zawsze czymś fascynującym i godnym zatrzymania w kadrze. Można jednak mieć większą świadomość, jak zrobić dobre zdjęcie.

Pion i poziom

Gdy robimy zdjęcie celownik aparatu przekształca pole widzenia w kwadrat lub prostokąt. Pion i poziom oddziałują nie tylko na nasze przyzwyczajenia wzrokowe, ale również obecne są w matematyce, geometrii, technice, architekturze, sztuce czy naturze. Nie ma krajobrazu, w którym nie panowałyby linie poziome i pionowe. Jeżeli jedną z tych linii ustawimy w celowniku równolegle do krawędzi obrazu, to położenie drugiej linii będzie określone, ale pod warunkiem, że trzymamy aparat poziomo, bez przechylania aparatu. W ten sposób na zdjęciu uzyskamy harmonię, linia horyzontalna będzie biegła poziomo, a domy, ludzie i zwierzęta zachowają pion. Patrząc na takie zdjęcie, będziemy mieli przyjemne uczucie, że wszystko jest w porządku.

Głębia przestrzeni

Można iść dalej w wiedzy fotograficznej i zyskać na zdjęciu głębię przestrzeni, ponieważ krajobraz można podzielić na trzy obszary: plan przedni, średni i tylny, czyli tło. Są tacy fotografowie, którzy starają się ożywić pierwszy plan i szukają: zwisających gałęzi, ogrodzeń, skruszonych skał, łodzi na plaży, zwierząt czy ludzi zapatrzonych w dal. Inni, szukając wciąż nowych ujęć, rezygnują z utartych sztuczek na rzecz eksperymentowania. Aby pokazać smutek i melancholię, przedstawiają pochyłe drzewa, bo rezygnacja z utartych przyzwyczajeń wzrokowych może okazać się ciekawym środkiem wyrazu. Pionów i poziomów nie dostrzega przecież biorący zakręt motocyklista, człowiek kręcący się na karuzeli czy pływak skaczący do wody. Oni wszyscy widzą rozpływające się linie, kształty i uciekające barwy.

Światło i cień

Tak też dzieje się w przypadku osoby, która stoi pod słońce i mruży oczy, bo oślepia ją blask. Każdy fotograf wie, że lepiej unikać robienia fotografii pod światło. Za idealne zaś uważa się światło boczne, ponieważ nadaje obrazowi plastyczność bez tworzenia ostrych cieni. Czasem to jednak cień nadaje charakterowi fotografii i może stać się bajkowym środkiem wyrazu. Ostre cienie w skalistych górach czy w puszczy mogą nadać demoniczności czy dzikości fotografowanemu krajobrazowi. Harmonijne zaś zdjęcia o pozytywnym wydźwięku otrzymamy robiąc zdjęcia przed południem lub po południu. Wówczas oświetlenie słoneczne ma więcej promieni czerwonych, przez co nawet najbardziej smutny krajobraz zostaje ożywiony. Ciekawy efekt można osiągnąć także nad ranem, gdy mgła zalega np. nad górami, a światło załamuje się w jej kropelkach. Można wtedy uzyskać wrażenie, że światło rozjaśnia nawet najbardziej mroczne zakamarki świata.

materiał promocyjny

Jak nie stracić ujęcia

Wstałeś więc o bladym świcie, żeby uwiecznić budzący się świat, tkwisz w tym zachwycie i gdy naciskasz migawkę, otrzymujesz informację, że na karcie skończyło się miejsce. Warto w takich sytuacjach mieć w torbie karty Samsung 512 PRO PLUS i 256 EVO PLUS. Są dostępne zarówno w formie w formie micro SD, jak i full SD. To idealne rozwiązanie, zarówno dla profesjonalistów, jak i entuzjastów fotografii, filmowców i twórców treści. Wersja PRO zapewnia błyskawiczną prędkość odczytu do 160 megabajtów na sekundę (MB/s) i zapisu do 120 MB/s1, pozwalając na płynne przechwytywanie treści w rozdzielczości 4K (UHD) i Full HD (FHD). Zaletą nośników pamięci z serii EVO Plus jest do 1,3 x wyższa wydajność w porównaniu do ich poprzedniej generacji, zapewniając transfer danych do 130 MB/s.

materiał promocyjny

Karty pamięci SD najnowszej generacji są kompatybilne z różnymi urządzeniami, w tym lustrzankami cyfrowymi, aparatami bezlusterkowymi i kompaktowymi, kamerami oraz komputerami PC.

Poza tym nośniki te są bardzo trwałe i odporne na temperatury. Nie stracisz materiału, gdy trafisz choćby pod koło biegunowe czy na Saharę. Karty są odporne na temperaturę przechowywania od minus 40 st. C do 85 st. C. Jeśli chodzi o temperaturę podczas pracy, dodatnie maksymalne temperatury pozostają bez zmian, ale trzeba mieć na uwadze, że najniższa minusowa temperatura, w której dokonywane będą zapisy na karcie to minus 25 st. C. Przyznacie, że i tak jest to bardzo niska wartość. Poza tym producent zadbał, żeby zdjęcia i filmy przetrwały kontrolę na lotnisku, karty są odporne nie tylko na promieniowanie rentgenowskie, ale także na działanie magnesu, wyjdą bez szwanku podczas upadków, wstrząsów czy uderzeń i oczywiście są wodoodporne. Karty pełnowymiarowe mają 7-elementową ochronę (są dodatkowo odporne na częste wyjmowanie i wkładanie do urzędzenia), a microSD 6-elementową.

Kolejnym plusem jest 10-letnia ograniczona gwarancja i pojemności nośników do pół terabajta. To wszystko sprawia, że karty Samsung 512 PRO PLUS i 256 EVO PLUS powinny stać się obowiązkowym wyposażeniem każdego fotografa.

Karty pamięci Samsung microSD PRO Plus są dostępne w pojemnościach 128 GB, 256 GB i 512 GB, a linia Samsung EVO Plus w pojemnościach od 64 GB do 512 GB.