Jak wyglądała historia Kanału Sueskiego? Już w XX w. p.n.e. prawdopodobnie projektowano przekopanie Przesmyku Sueskiego, czyli jedynego lądowego pomostu pomiędzy Afrykę i Azją. Liczący w najwęższym miejscu tylko 121 km pasek lądu był przeszkodą dla żeglugi pomiędzy Morzem Śródziemnym a Morzem Czerwonym. Plany takie snuli egipscy faraonowie, którzy chcieli czerpać korzyści z handlu. W VI w. p.n.e. miało dojść do częściowego przekopania kanału, który prowadził jednak do jednej z odnóg Nilu. Przez kolejne stulecia droga wodna działała lub nie i ostatecznie w VIII w. została zamknięta przez islamskich kalifów.
Kanał Sueski. Zdjęcie ilustracyjne Shutterstock
Plany starożytnych władców Egiptu i Persji o przekopaniu kanału łączącego dwa morza wpływały na wyobraźnię Europejczyków w XIX w. O przekopaniu drogi morskiej myślał już Napoleon Bonaparte podczas kampanii egipskiej (1798 - 1799), ale miał zbyt mało czasu. Kolejne plany były udaremniane przez sytuację polityczną, epidemie dżumy, a nawet błędy pomiaru.
Uznano jednak, że kanał musi powstać, aby stanowić drogę pozwalającą na rozwój światowego handlu. Ogromną pracę wykonał tu francuski dyplomata i przedsiębiorca Ferdynand de Lesseps, który w 1854 r. otrzymał pozwolenia na rozpoczęcie budowy. W Kompanię Kanału Suskiego swoje pieniądze inwestowali przede wszystkim Francuzi. De Lesseps nadzorował budowę kanału przez 10 lat, często spotykając się z niechęcią np. rządu Wielkiej Brytanii. Przy budowie pracowało do 25 tys. robotników, ale też napędzane parą maszyny. Dopiero w sierpniu 1969 r. udało się ukończyć budowę. W kilka miesięcy później na jego otwarciu pojawiły się koronowane głowy w osobie choćby cesarza Austro-Węgier Franciszka Józefa. W 1882 r. akcje Kanału Sueskiego wykupili Brytyjczycy. Dopiero w 1922 r., wrócił do Egiptu, który uzyskał niepodległość po upadku Imperium Osmańskiego.
Brytyjczycy powrócili tu w latach 1936-1951. Później egipski prezydent Gamal Naser ogłosił nacjonalizację kanału (1956 r.). Wybuchła przez to wojna Izraela, Wielkiej Brytanii i Francji przeciwko Egiptowi, który wyszedł z kryzysu sueskiego zwycięsko. Działania zbrojne powracały tu jeszcze w 1967 i 1973 r.
Oczywiście warto zdawać sobie sprawę z rozmiarów budowy, jakiej podjęli się de Lesseps i jego następcy. Jaką szerokość ma Kanał Sueski? Dawniej parametr ten liczył sobie do 200 m. Obecnie jest to aż 300 m przy zanurzeniu sięgającym nawet 23 m.
Jaką długość ma Kanał Sueski? Łącznie jest to 163 km. Perspektywa przekopania tak długiego odcinka lądu imponuje do dzisiaj.
Kanał Sueski. Zdjęcie ilustracyjne Shutterstock
Jak działa Kanał Sueski? Stanowi on jedną z najważniejszych dróg morskich w światowym handlu. Dzięki niemu droga morska z Londynu do Mumbaju uległa skróceniu aż o 7,5 tys. km. Budowa nowego toru wodnego w latach 2014-2015 skróciła czas potrzebny do przebycia Kanału Sueskiego do 11 godz. Łącznie odbywa się tędy 8 proc. światowego handlu ropą, co dziesiąty statek jest zaś tankowcem. Egipt pobiera opłaty, które przynoszą mu 5,6 miliarda dolarów co roku.
Jakie ciekawostki dotyczące Kanału Sueskiego warto znać? Przede wszystkim:
Zobacz też: Urbex - hobby, które staje się coraz bardziej popularne. Jak się do niego przygotować? Podpowiadamy