Greckie media informują, że tamtejsze Ministerstwo Transportu opublikowało wytyczne dotyczące podróży lotniczych, które mają zapewnić zarówno pasażerom, jak i załodze bezpieczeństwo w związku z pandemią COVID-19. Zalecenia mają na razie obowiązywać od 18 do 31 maja. W zależności do aktualnej sytuacji epidemicznej przepisy będą modyfikowane.
Wśród nowych zasad, które mają obowiązywać w samolotach oraz na lotniskach, znalazł się oczywiście zapis o obowiązkowym zakrywaniu ust i nosa maseczkami. Dotyczy to zarówno załóg, jak i pasażerów. Poza tym pasażerowie muszą zachowywać między sobą dystans od jednego do półtora metra - zarówno w strefach oczekiwania, jak i przy bramkach oraz podczas wchodzenia na pokład.
Władze zalecają, aby w tych przypadkach, w których jest to możliwe, czyli np. rezerwacji biletów lub odprawy, korzystać z aplikacji mobilnych.
W opublikowanych przez Ministerstwo Transportu Grecji zasadach wyszczególniono także te dotyczące wchodzenia na pokład samolotu:
Nie zabrakło też szczegółowy wytycznych dotyczących kwestii czystości. Przy bramkach wejściowych lub przy wejściu do samolotu mają znajdować się środki do dezynfekcji dla każdego pasażera. Ponadto personel pokładowy zobligowany jest do natychmiastowego zdezynfekowania kabiny samolotu po przylocie na lotnisko.
Po stronie usługodawców leży z kolei obowiązek poinformowania pasażerów o wprowadzonych zasadach higieny oraz zapewnienie pracownikom środków ochrony osobistej (np. maseczek, rękawiczek).
Grecja jest jednym z krajów, dobrze poradził sobie z pandemią COVID-19. W kraju odnotowano zaledwie 2834 przypadki, zmarły 163 osoby (dane aktualne na 18 maja na godz. 13). Z tego względu Grecy już od jakiegoś czasu przygotowują się do sezonu wakacyjnego. Władze zapowiadają, że hotele zostaną otwarte 1 czerwca, z kolei pierwsi turyści zagraniczni mogliby zacząć przyjeżdżać od 1 lipca.
Greckie Ministerstwo Turystyki przygotowało więc protokół z wytycznymi dla hoteli, który opiera się na zaleceniach Greckiej Narodowej Organizacji Zdrowia. Nowe zasady dotyczą m.in. działalności recepcji, basenów hotelowych, restauracji, a także procedur związanych ze sprzątaniem pokoi.