W poniedziałek 4 maja rozpoczął się drugi etap łagodzenia obostrzeń związanych z epidemią COVID-19. Otwarte zostały hotele oraz inne miejsca noclegowe (do tej pory hotele co do zasady nie przyjmowały gości - poza osobami w kwarantannie oraz w delegacji). Nie oznacza to jednak, że można korzystać ze wszystkich usług i rozrywek, które hotele mają w swojej ofercie.
W komunikacie o otwarciu obiektów noclegowych podkreślone zostało, że "usługi hotelarskie i noclegowe będą mogły być świadczone pod warunkiem, że zachowane będą szczególne zasady bezpieczeństwa". Przedstawione zostały szczegółowe wytyczne, do których muszą stosować się zarówno goście, jak i personel.
Najważniejszą zmianą, która została wprowadzona, jest zakaz korzystania z: basenów, saun, dyskotek, wspólnych sal telewizyjnych, pokoi i sal zabaw dla dzieci, a także innych miejsc, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi. Korzystanie z tych przestrzeni jest możliwe tylko w sytuacji wynajęcia na wyłączność przez gości hotelu wspólnie zakwaterowanych. Ograniczenia mają obowiązywać do czasu wprowadzenia kolejnego etapu znoszenia obostrzeń. Możliwe jest natomiast korzystanie z sal konferencyjnych, ale na zasadach obowiązujących przepisów - zachowanie dystansu społecznego, który wynosi co najmniej 2 m odległości między osobami.
Zmieni się też sposób działania restauracji i barów hotelowych. Będą mogły serwować jedzenie gościom wyłącznie na wynos, nie zaś na miejscu.
Nowe wytyczne wskazują, że w hotelach musi zostać ustalona i kontrolowana maksymalna liczba gości, którzy mogą jednocześnie przebywać w obiekcie. Ma zostać wyliczona na podstawie liczby dostępnych pokoi według wzoru liczba pokoi razy dwie osoby. Ci, którzy nie są w hotelu zakwaterowani, mają bezwzględny zakaz przebywania w nim. Z kolei czas przebywania gości w recepcji ma być ograniczony do minimum.
Zmiany dotyczą też rutynowego sprzątania pokoi. Powinno się odbywać tylko na życzenie klienta. Wprowadzony został także zakaz używania hotelowych suszarek nadmuchowych w łazienkach.
Goście będą mogli wypożyczać sprzęt hotelowy, taki jak np. kajaki czy rowery wodne, ale personel powinien zadbać o to, aby po każdym użyciu sprzęt był dezynfekowany. Obiekty noclegowe będą mogły także zawiesić lub ograniczyć usługi, które zwiększają ryzyko zakażenia się gości lub obsługi, np. dostarczanie bagażu do pokoju.
W hotelach zostają wprowadzone też konkretne procedury na wypadek podejrzenia zakażenia koronawirusem u pracownika lub gościa. Ma zostać m.in. wyznaczone pomieszczenie, w którym osoba z podejrzeniem zakażenia mogłaby zostać odizolowana.
Szczegółowe wytyczne znajdują się na stronie gov.pl.