7 października 2019 KLM skończy 100 lat jako pierwszy „stulatek” wśród linii lotniczych, która nadal działa pod swoją oryginalną nazwą. Mimo burzliwej historii i olbrzymiej konkurencji, firmie udało się zbudować jedną z bardziej rozpoznawalnych marek na europejskim niebie. Cała historia KLM została zaprezentowana na specjalnej jubileuszowej stronie klm100.com - pełnej ciekawostek, fascynujących historii, zdjęć i filmów.
KLM już w przeszłości był prekursorem nowatorskich rozwiązań w branży i wyznaczał trendy na przyszłość. Teraz, w obliczu narastających problemów klimatycznych, linia czuje się odpowiedzialna za skutki, które lotnictwo wywiera na planetę.
Przemysł lotniczy jest odpowiedzialny za dwa do trzech procent emisji CO2 generowanej przez działalność człowieka na ziemi. Liczba ta rośnie,głównie ze względu na wzrost liczby ludności na świecie i fakt, że coraz więcej ludzi chce odkrywać świat, a podróżowanie stało się bardziej osiągalne. Podobnie jak każda inna branża, lotnictwo musi zrobić wszystko, co możliwe, aby zminimalizować wpływ, jaki wywiera na środowisko naturalne, jednocześnie maksymalizując swój pozytywny wpływ na społeczeństwo.
Jako pierwsza linia lotnicza, która obchodzi 100-lecie działalności, KLM jest powszechnie uznawany za pioniera w branży lotniczej. 100 lat temu największą troską awiacji, a tym samym KLM, było bezpieczeństwo lotu. Przez lata przemysł lotniczy współpracował w celu wdrożenia norm i poprawy ogólnego bezpieczeństwa. 100 lat później KLM czuje się w obowiązku zrobić wszystko, aby kolejne pokolenia nadal miały co zwiedzać na ziemi. Dlatego wzywa całą branżę lotniczą do współdziałania, tak jak współpracowała sto lat temu w kwestii bezpieczeństwa. Znowu - tylko wspólnie - linie mogą stawić czoła nowemu wyzwaniu, którym jest ochrona klimatu i planety.
W ramach inicjatywy „Fly responsibly” ("Lataj odpowiedzialnie") powstała strona flyresponsibly.klm.com, z której można się dowiedzieć, co KLM zrobił do tej pory i nad czym pracuje w kwestii zrównoważonego lotnictwa. Są to przede wszystkim prace nad dalszym wykorzystywaniem zrównoważonego paliwa lotniczego, które pozwala zmniejszyć emisję CO2 podczas każdego lotu aż o 85 procent.
KLM był pierwszą linią lotniczą na świecie, która w 2011 roku wykonała pierwszy komercyjny lot na biopaliwie. Od tamtej pory linia z powodzeniem wykorzystuje biopaliwa i obecnie jest zaangażowana w tworzenie pierwszej w Europie fabryki produkującej zrównoważone paliwo lotnicze, która powstanie do 2022 roku w Holandii.
Tworząc program „KLM Corporate BioFuel Programme”, KLM zaangażował korporacje oraz instytucje rządowe, aby gromadzić fundusze do pokrycia ciągle znacznej różnicy w cenie między paliwem zrównoważonym a tradycyjnym paliwem kopalnym. Dzięki temu stosowanie biopaliw na większą skalę przez linie lotnicze może być ekonomicznie uzasadnione.
Obchody stulecia linii lotniczych KLM Jorrit Lousberg
Natomiast stworzony przez linię program CO2ZERO umożliwia klientom KLM skompensowanie CO2 wyemitowanego podczas ich podróży lotniczej, dzięki czemu przewoźnik może inwestować gromadzone darowizny na inicjatywy takie jak zalesianie. Od 2017 roku posadzono 500 hektarów lasów tropikalnych, które pozytywnie wpływają na bilans CO2 w atmosferze.
KLM podejmuje też inne, liczne działania w trosce o środowisko, takie jak odpowiednia gospodarka odpadami poprzez zaawansowaną segregację śmieci z pokładu i recykling, wymiana zasilanej silnikami diesla infrastruktury lotniskowej na przyjazne środowisku urządzenia na prąd, aż po wspólne prace z Uniwersytetem Technicznym w Delft nad samolotem przyszłości „V-Flying”.
Do tych wszystkich inicjatyw KLM zaprasza inne linie, obiecując wsparcie w integracji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju z biznesem ich firmy.
Obchody stulecia linii lotniczych KLM Jorrit Lousberg / materiały prasowe
Linia zachęca swoich klientów i wszystkich pasażerów do odpowiedzialnego podróżowania. W sekcji „Co ty możesz zrobić” na stronie flyresponsibly.klm.com znajdziemy porady, jak każdy z nas może się przyczynić do poprawy stanu klimatu i środowiska. KLM zachęca m.in. do odpowiedzialnego pakowania, aby minimalizując wagę swoich bagaży, zmniejszyć emisję CO2, a nawet do rozważenia alternatywnego, bardziej ekologicznego środka transportu jakim jest pociąg, zwłaszcza przy podróżach na krótkim dystansie.