Poradnik Podróżnika: Odwołany lot, opóźniony lot - co zrobić? Prawa pasażera, odszkodowanie.

Odwołali twój lot, masz opóźnienie? W tym przewodniku znajdziesz informacje o prawach, które ci w takiej sytuacji przysługują. Dowiesz się także, czy i kiedy masz prawo do odszkodowanie i w jakiej wysokości.

W Unii Europejskiej wszystkie te sprawy reguluje rozporządzenie Unii Europejskiej nr. 261/2004, zwane też "EU 261/2004". Pełną treść tego rozporządzenia (w języku polskim) możesz pobrać STĄD>> .

Postanowienia UE dotyczą lotów odbywanych na terenie Unii Europejskiej, a dokładniej lotów w wypadku których wylot bądź przylot (lub obydwie operacje) mają miejsce na terenie państw należących do Unii. Artykuł 7 rozporządzenia mówi o odszkodowaniu w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od długości trasy: - 250EUR dla tras wewnątrzwspólnotowych o długości do 1500 km - 400EUR dla tras wewnątrzwspólnotowych o dłuższych i wszystkich lotów dłuższych niż 3000 km - 600EUR dla pozostałych lotów

Celem ułatwienia nawigacji, artykuł został podzielony na dwie oddzielne części.

I) Odwołanie lotu.

W tym wypadku przewoźnik musi zaoferować następującą pomoc (do wyboru przez pasażera) :

- zwrot kosztów biletów

- zmianę biletu (darmowe przebukowanie) na kolejny lot do miejsca docelowego najbliższym możliwym lotem, w miarę dostępności miejsc

- pokrycie kosztów noclegu (w rozsądnym "standardzie" hotelu) i wyżywienia oraz kosztów dojazdu z/na lotnisko.

Pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowanie (z Art. 7), chyba, że:

- odwołanie lotu miało miejsce z przyczyny niezależnej od przewoźnika , czyli: strajku, niesprzyjającej pogody, wybuchy wulkanu, nagłej (niemożliwej do przewidzenia) usterki, wybuchu wojny itp.

- przewoźnik poinformował pasażera o odwołaniu lotu min. 14 dni przed planowaną datą lotu

- pasażerowie "zostali poinformowani o odwołaniu w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu"

- pasażerowie "zostali poinformowani o odwołaniu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu i zaoferowano im zmianę planu podróży, umożliwiającą im wylot najpóźniej godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu"

II) Opóźnienie lotu

W wypadku opóźnienia lotu :

- o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 km

- o trzy lub więcej godzin dla tras wewnątrzwspólnotowych dłuższych i wszystkich lotów dłuższych niż 3000 km

- o cztery lub więcej godzin dla pozostałych lotów,

pasażer ma następujące prawa :

- posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania

- w wypadku odlotu w dniu kolejnym niż aktualny, zakwaterowanie w hotelu w przypadku, gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera

III) Kilka uwag i najczęściej zadawanych pytań:

1) Miałem wykupiony lot na trasie XX-YY oraz YY-ZZ, niestety lot XX-YY został odwołany/opóźniony - czy mogę zmienić datę loty YY-ZZ?

W wypadku "tanich" linii (Ryanair, Wizzair, Easyjet, itp.) niestety nie ma takiej możliwości, gdyż tanie linie są liniami typu point-to-point, dlatego nie biorą odpowiedzialności za spóźnienie się na kolejny lot. W wypadku "tradycyjnych" linii oraz posiadaniu jednego biletu na całą trasę , przewoźnik musi taką pomoc zaoferować.

2) Jak uzyskać zwrot pieniędzy za odwołany lot?

Miałeś lecieć w ten weekend i masz odwołany lot? W Ryanair, Wizzair i LOT możesz uzyskać zwrot pieniędzy za bilet przez internet - za darmo. Oczywiście można też skontaktować się z infolinią przewoźnika.

Poradnik dotyczący praw pasażera na stronie Unii Europejskiej>>

1) Zwrot pieniędzy w Ryanair.

Aby uzyskać zwrot pieniędzy za lot w Ryanair należy wejść na stronę: http://schchng.ryanair.com/refweb.asp . Najpierw zmieniamy język formularza na polski za pomocą menu w prawym górnym rogu. Po zmianie uzupełniamy formularz wg wzoru:

Na kolejnym ekranie wybieramy/potwierdzamy za które loty chcemy uzyskać zwrot.

Należy pamiętać, że "Zaakceptowana prośba o refundacje kosztów, zostanie zrealizowana przez Ryanair w ciągu 10 dni roboczych. Refund zostanie dokonany na formę płatności jaka została użyta podczas dokonywania rezerwacji. Środki pieniężne, zostaną przelane na Państwa konto przez bank w ciągu 5-7 dni roboczych. Po zakaceptowaniu formularza dokonanie zmian nie będzie możliwe."

WAŻNE: Jeśli Twój lot powrotny nie został odwołany, nie możesz przebukować całej rezerwacji w internecie. Trzeba dokonać tego na infolinii - tutaj polecam stacjonarny numer irlandzki +353 818 30 30 30 - koszt połączenia z VoipDiscount to raptem 0,01 EUR za minutę, w Skype powinno być tylko nieznacznie drożej.

2) Zwrot pieniędzy w Wizzair Wchodzimy na stronę WizzAir i w zakładce "Użyteczne informacje/Reklamacje" wypełniamy formularz:

Następnie klikamy WYŚLIJ. Natomiast jeśli chcemy przebukować lot na inny termin, możemy to uczynić na infolinii. Polski numer to 022 351 9492 (koszt jak za połączenie na telefon stacjonarny).

3) Zwrot pieniędzy w Lufthansie Aby zmienić termin lotu, bądź uzyskać zwrot pieniędzy należy skontaktować się z polskim oddziałem przewoźnika. Numer Polskiego eCallcenter Lufthansy to +48 22 3381300 lub 0 801 312312

3) Jak skontaktować się z przewoźnikiem?

Z przewoźnikiem można się skontaktować za pomocą partnera na lotnisku, bądź telefonicznie za pomocą infolinii:

1) Ryanair

Standardowa infolinia dla Polaków to 0703 703007 płatna aż 4,88 PLN za minutę. Jest też angielskojęzyczny numer ( 0703 303033 ) kosztujący "jedyne" 2,44 PLN za minutę. A co jeśli można by się skontaktować z Ryanair za jedyne 5 groszy za minutę? Jest to bardzo proste, trzeba tylko spełnić kilka warunków: - posiadać możliwość skorzystania z telefonii voip (wystarczy np. sam komputer i dostęp do internetu) - rozmawiać po angielsku w takim stopniu aby się porozumieć z konsultantem

Rozwiązanie to stacjonarny numer irlandzki - +353 818 30 30 30 (koszt jak za połączenie za numer lokalny w Irlandii). Korzystając z serwisów typu VoipDiscount za minutę połączenia zapłacimy jedynie 1p (0.01Ł) co obecnie daje ok 5 groszy!

W zależności od posiadanego planu taryfowego, ten numer będzie tańszy niż polska infolinia, nawet gdy dzwonimy z komórki!

Można też skorzystać z angielskiego numeru +44 871 246 0000. Jest to linia anglojęzyczna, za połączenie płacimy 0.10 ? za minutę.

Infolinia w Ryanair jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.45 GMT (wg czasu polskiego: od 10 do 18.45). Pełną listę numerów infolinii znajdziemy na stronie WWW .

2) Wizzair

Niestety tutaj sytuacja nie wygląda tak różowo jak w przypadku irlandzkiego przewoźnika. Standardowy numer to 0703 50 30 10 płatny 3,66 PLN za minutę. Niestety nie znajdziemy dużo tańszego numeru - chyba ze znamy język łotewski, wtedy za 0.17 EUR możemy zadzwonić na tamtejszą infolinię.

Pewną opcją (nie zawsze zdającą egzamin) jest kontakt pod polski numer stacjonarny: 022 351 9492 (koszt jak za połączenie na telefon stacjonarny). Niestety służy on tylko do pomocy w wypadku odwołanego lotu, natomiast czasami uda się namówić konsultanta, aby udzielił nam też innego rodzaju pomocy!

Z Wizzair możemy też się skontaktować za pomocą internetu. Pod adresem http://book.wizzair.com/useful_information/claims/ możemy złożyć reklamację czy też uzyskać innego rodzaju pomoc. Niestety jest to bardzo powolna droga komunikacji - przewoźnika zastrzega, iż na odpowiedź można czekać nawet do 30 dni!

Pełną listę numerów znajdziemy na stronie WWW .

3) PLL LOT

W wypadku LOTu sprawa wygląda najprościej (i najtaniej). Numer kontaktowy to zwykły numer stacjonarny: 22 1 9572, bądź 0 801 703 703.

4) Lufthansa

Z niemieckim przewoźnikiem skontaktujemy się z pod dwoma numerami stacjonarnymi (standardowy koszt) - +48 22 3381300 / 0 801 312312 (pomoc w zakresie rezerwacji biletów) - +48 22 3381303 (pomoc techniczna dot. dokonywania rezerwacji w internecie.

4) Jak mogę złożyć skargę?

Przed złożeniem skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, należy zwrócić się o odszkodowanie do przewoźnika. Odpowiedź odmowna bądź brak odpowiedzi w ciągu 30 dni powoduje, iż możemy składać skargę do ULC. Należy wypełnić wniosek ze strony ULC i złożyć go do odpowiedniego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (odpowiedniego w stosunku do kraju wylotu)

Artykuł pochodzi z serwisu mlecznepodroze.pl

Czy wiesz, co robić, gdy twój samolot ma opóźnienie lub jest odwołany?
Więcej o: