Raport lotniczy. Cały świat w przestworzach

Już po raz piąty Instytut Turystyki we współpracy z ?Wiadomościami Turystycznymi? wydał raport nt. rynku lotniczego. O ile w 2001 r. na każdych 100 wyjeżdżających 39 korzystało z samolotu, to w minionym roku - już 45

Świat

Rok 2006 był dla światowych linii lotniczych bardzo udany: wzrosły przewozy i ruch w portach, poprawiło się wykorzystanie miejsc w samolotach, wzrosło zapotrzebowanie na nowe maszyny. Odbyło się 28,2 mln regularnych rejsów - każdego dnia 9 mln osób mogło polecieć samolotem. We wszystkich portach lotniczych obsłużono ponad 4,4 mld pasażerów. Największe lotniska na świecie to: Atlanta, Chicago i Londyn.

Duże zmiany szykują się w przyszłym roku - 30 marca wejdzie w życie umowa między Unią Europejską i USA o nowych regulacjach w ruchu lotniczym nad Atlantykiem. Stanieją więc bilety i polepszy się siatka połączeń.

Polska

W sezonie letnim 2007 r. przewoźnicy regularni oferowali 1816 rejsów tygodniowo (o 7,5 proc. więcej niż w 2006 r.), z czego 685 przypadało na tanie linie (wzrost o 22,5 proc.). Podróżowaliśmy głównie do Europy Zachodniej, a zwłaszcza do Niemiec (405 rejsów na tydzień), Wielkiej Brytanii (330), Włoch (141), Irlandii (107), Francji (102) i Danii (71). Sporo lataliśmy do Czech (44 loty na tydzień), Węgier (33) i Rosji (32). Zmalało natomiast zainteresowanie wyjazdami wakacyjnymi na południe Europy, a wzrosło podróżami typu job travel .

Najwięcej połączeń mamy z Londynem - na jego czterech lotniskach ląduje tygodniowo 215 samolotów z Polski. Za nim są: Monachium (147), Frankfurt (127) i Dublin (71).

Warszawa to największy oprócz Budapesztu i Pragi port lotniczy w Europie Środkowo-Wschodniej - 8,1 mln pasażerów w 2006 r. Ale szybko rosną lotniska w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, we Wrocławiu i w innych miastach - liczba ich pasażerów wzrosła z 19,5 mln w 2000 r. do 41,1 mln w 2006.

W całym minionym roku ruch krajowy wzrósł o 10 proc. (2 mln pasażerów), a zagraniczny o 38 proc. (prawie 14 mln), a nasze porty obsłużyły 15,4 mln pasażerów.

Latamy taniej

Tanie linie (LCCs - low cost carriers ) w 2006 r. przewiozły w Europie ok. 485 mln pasażerów. Do najpotężniejszych należą: irlandzki Ryanair (12. miejsce na świecie wśród wszystkich przewoźników, 40,5 mln pasażerów w 2006 r.), brytyjskie Easy Jet (17. miejsce, 33,7 mln) i Flybe (5,5 mln) oraz norweski Norwegian (5,1 mln).

W Polsce najpopularniejsze linie to Wizz Air, Ryanair i Centralwings, które łączą nas z 18 krajami, przede wszystkim z Wielką Brytanią, Irlandią i Niemcami. W 2006 r. przewiozły 6,5 mln pasażerów - o 100 proc. więcej niż przed rokiem (najwięcej Wizz Air - ponad 2 mln, Ryanair - 1,5 mln i Centralwings - przeszło 700 tys.). To wyniki o wiele lepsze od tych, jakie mają przewoźnicy tradycyjni (5,65 mln).

Najwięksi światowi przewoźnicy w 2006 r.

American Airlines, USA - 98,2 mln pasażerów

Southwest, USA - 96,3 mln

Delta Airlines, USA - 73,7 mln

Air France/KLM, Francja/Holandia - 72,7 mln

United Airlines, USA - 69,3 mln

Northwest, USA - 54,9 mln

Grupa Lufthansa, Niemcy - 53,4 mln

All Nippon Airways, Japonia - 51 mln

Japan Airlines, Japonia - 49,4 mln

China Southern Airlines, Chiny - 49,2 mln

Dane za 2006 r. za Instytutem Turystyki

Więcej o: