Narciarskie nowości na Podhalu, w Beskidzie i na Słowacji

Na Kasprowy Wierch wyjedziemy nową kolejką, a na Słowację dostaniemy się bez stania w kolejkach

W górach już prawdziwa zima. W Zakopanem ulice są białe i trzyma mróz. Pierwszy stok uruchomiono 10 listopada na Słowacji niedaleko Szczyrbskiego Stawu w Tatrach Wysokich, tydzień później ruszyły wyciągi po polskiej stronie gór.

***

15 grudnia 2007 r. wejdzie do historii polskiego narciarstwa. Tego dnia po raz pierwszy na szczyt Kasprowego Wierchu (w tym rejonie znajdują się najwyżej położone w Polsce stoki narciarskie) wjedziemy nową kolejką linową. Ostatni raz wagoniki przedwojennej kolejki wyjechały na szczyt 6 maja 2007 r., po ponad 71 latach działalności, bijąc tym samym rekord Europy pod względem długości eksploatacji górskich kolei. Przebudowa kolei, która rozpoczęła się 7 maja i trwała 230 dni, oznacza prawdziwy przewrót technologiczny. Nowy napęd, nowe wagoniki prosto ze Szwajcarii i nowe podpory. Pozostaną jedynie dawne stacje, choć z nowymi peronami. Kolejka, jak zapewniają PKL, jest bezpieczna dla ludzi i środowiska naturalnego, komfortowa, cicha i szybka. Do tej pory z Kuźnic na Kasprowy Wierch jechało się ok. 20 min - w grudniu wystarczy 12 min. Dzięki temu kolejka wywiezie na Kasprowy Wierch dwa razy więcej narciarzy niż do tej pory.

Drugą przełomową datą będzie 21 grudnia - dzień, w którym Polska i Słowacja wejdą do strefy Schengen. Zostanie zniesiona kontrola na granicach lądowych między obydwoma krajami, a drogi prowadzące przez granicę (piesze, rowerowe i samochodowe) będzie można pokonywać swobodnie. Dla polskich narciarzy oznacza to, że równie łatwo dostaną się do Białki Tatrzańskiej, jak do słowackiego Starego Smokowca - bez stania w kolejkach na przejściu granicznym.

Uwaga! Polsko-słowackiej granicy ciągle nie będzie można swobodnie przekraczać w samych Tatrach! - Ustalenia układu z Schengen nie dotyczą przepisów związanych z ochroną przyrody - tłumaczy Marian Sturcel, wicedyrektor słowackiego Tatrzańskiego Parku Narodowego (TANAP-u). - Dlatego 21 grudnia nie otworzymy ani jednego przejścia granicznego w Tatrach. Ze względu na ochronę przyrody w słowackich Tatrach zamykamy czasowo wszystkie wysokogórskie szlaki, w tym te dochodzące do polskiej granicy, w okresie od 1 listopada do 15 czerwca. Nie zamierzamy zmieniać tych przepisów w związku z wejściem Polski i Słowacji do strefy Schengen. W grudniu chcemy przyjechać do Zakopanego i przeprowadzić razem z polskim Tatrzańskim Parkiem Narodowym akcję informacyjną na ten temat - dodaje wicedyrektor Sturcel.

***

Poza kolejką linową na Kasprowy Wierch, największą nową inwestycją w Małopolsce, będzie połączenie trasą narciarską Muszyny i Wierchomli w Beskidzie Sądeckim - otwarcie w Boże Narodzenie. 3-kilometrową, sztucznie naśnieżaną i oświetlaną trasę wytyczono z wioski Szczawnik koło Muszyny na szczyt Jaworzynki, dokąd biegną wyciągi z Wierchomli. Pracować tu będą czteroosobowa kolejka krzesełkowa i orczyk. Dotychczasowa stacja w Wierchomli zmieni nazwę na Dwie Doliny Muszyna - Wierchomla i stanie się jednym z największych ośrodków w Polsce. 12 wyciągów i kolejek prowadzących po 13 km tras obejmie jeden skipass. W ciągu godziny z tych atrakcji będzie mogło skorzystać ponad 12 tys. osób.

Nowy ośrodek narciarski powstaje też w Czarnej Górze, niedaleko Bukowiny Tatrzańskiej. Będą dwie blisko kilometrowej długości trasy obsługiwane przez czteroosobowy wyciąg krzesełkowy o przepustowości 2400 osób na godzinę.

Nową stację - Hawrań - zbudowano również w pobliskim Jurgowie, zaledwie 200 m od słowackiej granicy, naprzeciw pasterskiej wioski pod Okólnem. W tym sezonie mają tu ruszyć wyciągi krzesełkowy i orczykowy na 1200-metrowej trasie, z której rozciąga się widok na Tatry Bielskie.

***

Słowackie ośrodki narciarskie przygotowały sporo nowości. W największym z nich - w Jasnej w Niskich Tatrach - zostanie uruchomiona czteroosobowa kolejka krzesełkowa. Będzie miała 820 m długości i różnicę poziomów 100 m (od 1117 do 1217 m n.p.m.), w ciągu godziny przetransportuje 1800 osób.

Także w ośrodku Myto Ski Centrum (Myto pod Dumbierom) przybędzie nowa czteroosobowa kolejka krzesełkowa. Ośrodek znajduje się w środkowej Słowacji, po południowej stronie Niskich Tatr, ok. 10 km od miejscowości Brezno. Dla narciarzy będzie tu pięć tras zjazdowych o łącznej długości ok. 4 km.

W miejscowościach położonych u stóp Wysokich Tatr 23 grudnia planowane jest otwarcie nowej naziemnej kolejki ze Starego Smokowca na Hrebienok (Siodełko). Nowe wagony pomieszczą 160 osób, a ich przeszklone dachy pozwolą turystom podziwiać panoramę Tatr Wysokich. Trasę pomiędzy ośrodkami w Smokowcu i na Hrebienoku o długości 1937 m wagoniki pokonają w ciągu 4 min. Zmodernizowana zostanie także dolna stacja kolejki w Smokowcu.

W Meander Skipark Oravice (tuż przy polskiej granicy niedaleko Chochołowa) powstaną cztery nowe trasy zjazdowe, przybędą dwa wyciągi i park snowboardowy. Meander Park Oravice to na razie jedyny ośrodek na Słowacji, w którym można połączyć jazdę na nartach z kąpielami w wodach termalnych. Dolna stacja narciarska znajduje się zaledwie 50 m od wejścia do parku wodnego.

Więcej o: