W górach już prawdziwa zima. W Zakopanem ulice są białe i trzyma mróz. Pierwszy stok uruchomiono 10 listopada na Słowacji niedaleko Szczyrbskiego Stawu w Tatrach Wysokich, tydzień później ruszyły wyciągi po polskiej stronie gór.
15 grudnia 2007 r. wejdzie do historii polskiego narciarstwa. Tego dnia po raz pierwszy na szczyt Kasprowego Wierchu (w tym rejonie znajdują się najwyżej położone w Polsce stoki narciarskie) wjedziemy nową kolejką linową. Ostatni raz wagoniki przedwojennej kolejki wyjechały na szczyt 6 maja 2007 r., po ponad 71 latach działalności, bijąc tym samym rekord Europy pod względem długości eksploatacji górskich kolei. Przebudowa kolei, która rozpoczęła się 7 maja i trwała 230 dni, oznacza prawdziwy przewrót technologiczny. Nowy napęd, nowe wagoniki prosto ze Szwajcarii i nowe podpory. Pozostaną jedynie dawne stacje, choć z nowymi peronami. Kolejka, jak zapewniają PKL, jest bezpieczna dla ludzi i środowiska naturalnego, komfortowa, cicha i szybka. Do tej pory z Kuźnic na Kasprowy Wierch jechało się ok. 20 min - w grudniu wystarczy 12 min. Dzięki temu kolejka wywiezie na Kasprowy Wierch dwa razy więcej narciarzy niż do tej pory.
Drugą przełomową datą będzie 21 grudnia - dzień, w którym Polska i Słowacja wejdą do strefy Schengen. Zostanie zniesiona kontrola na granicach lądowych między obydwoma krajami, a drogi prowadzące przez granicę (piesze, rowerowe i samochodowe) będzie można pokonywać swobodnie. Dla polskich narciarzy oznacza to, że równie łatwo dostaną się do Białki Tatrzańskiej, jak do słowackiego Starego Smokowca - bez stania w kolejkach na przejściu granicznym.
Uwaga! Polsko-słowackiej granicy ciągle nie będzie można swobodnie przekraczać w samych Tatrach! - Ustalenia układu z Schengen nie dotyczą przepisów związanych z ochroną przyrody - tłumaczy Marian Sturcel, wicedyrektor słowackiego Tatrzańskiego Parku Narodowego (TANAP-u). - Dlatego 21 grudnia nie otworzymy ani jednego przejścia granicznego w Tatrach. Ze względu na ochronę przyrody w słowackich Tatrach zamykamy czasowo wszystkie wysokogórskie szlaki, w tym te dochodzące do polskiej granicy, w okresie od 1 listopada do 15 czerwca. Nie zamierzamy zmieniać tych przepisów w związku z wejściem Polski i Słowacji do strefy Schengen. W grudniu chcemy przyjechać do Zakopanego i przeprowadzić razem z polskim Tatrzańskim Parkiem Narodowym akcję informacyjną na ten temat - dodaje wicedyrektor Sturcel.
Poza kolejką linową na Kasprowy Wierch, największą nową inwestycją w Małopolsce, będzie połączenie trasą narciarską Muszyny i Wierchomli w Beskidzie Sądeckim - otwarcie w Boże Narodzenie. 3-kilometrową, sztucznie naśnieżaną i oświetlaną trasę wytyczono z wioski Szczawnik koło Muszyny na szczyt Jaworzynki, dokąd biegną wyciągi z Wierchomli. Pracować tu będą czteroosobowa kolejka krzesełkowa i orczyk. Dotychczasowa stacja w Wierchomli zmieni nazwę na Dwie Doliny Muszyna - Wierchomla i stanie się jednym z największych ośrodków w Polsce. 12 wyciągów i kolejek prowadzących po 13 km tras obejmie jeden skipass. W ciągu godziny z tych atrakcji będzie mogło skorzystać ponad 12 tys. osób.
Nowy ośrodek narciarski powstaje też w Czarnej Górze, niedaleko Bukowiny Tatrzańskiej. Będą dwie blisko kilometrowej długości trasy obsługiwane przez czteroosobowy wyciąg krzesełkowy o przepustowości 2400 osób na godzinę.
Nową stację - Hawrań - zbudowano również w pobliskim Jurgowie, zaledwie 200 m od słowackiej granicy, naprzeciw pasterskiej wioski pod Okólnem. W tym sezonie mają tu ruszyć wyciągi krzesełkowy i orczykowy na 1200-metrowej trasie, z której rozciąga się widok na Tatry Bielskie.
Słowackie ośrodki narciarskie przygotowały sporo nowości. W największym z nich - w Jasnej w Niskich Tatrach - zostanie uruchomiona czteroosobowa kolejka krzesełkowa. Będzie miała 820 m długości i różnicę poziomów 100 m (od 1117 do 1217 m n.p.m.), w ciągu godziny przetransportuje 1800 osób.
Także w ośrodku Myto Ski Centrum (Myto pod Dumbierom) przybędzie nowa czteroosobowa kolejka krzesełkowa. Ośrodek znajduje się w środkowej Słowacji, po południowej stronie Niskich Tatr, ok. 10 km od miejscowości Brezno. Dla narciarzy będzie tu pięć tras zjazdowych o łącznej długości ok. 4 km.
W miejscowościach położonych u stóp Wysokich Tatr 23 grudnia planowane jest otwarcie nowej naziemnej kolejki ze Starego Smokowca na Hrebienok (Siodełko). Nowe wagony pomieszczą 160 osób, a ich przeszklone dachy pozwolą turystom podziwiać panoramę Tatr Wysokich. Trasę pomiędzy ośrodkami w Smokowcu i na Hrebienoku o długości 1937 m wagoniki pokonają w ciągu 4 min. Zmodernizowana zostanie także dolna stacja kolejki w Smokowcu.
W Meander Skipark Oravice (tuż przy polskiej granicy niedaleko Chochołowa) powstaną cztery nowe trasy zjazdowe, przybędą dwa wyciągi i park snowboardowy. Meander Park Oravice to na razie jedyny ośrodek na Słowacji, w którym można połączyć jazdę na nartach z kąpielami w wodach termalnych. Dolna stacja narciarska znajduje się zaledwie 50 m od wejścia do parku wodnego.