Za opóźniony lot należy się nawet do 600 euro odszkodowania. Jak je uzyskać?

Opóźnione lub odwołane loty wcale nie są rzadkością. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, głównie ze względu na trudne warunki atmosferyczne. W wielu sytuacjach podróżnym przysługuje odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot. Trzeba tylko wiedzieć, jak je uzyskać.

Więcej informacji na temat aktualnych wydarzeń znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Odwołany lub opóźniony lot dla wielu podróżnych wiąże się ze sporym stresem - zwłaszcza gdy nie wiedzą, co zrobić w takiej sytuacji i czy warto ubiegać się o odszkodowanie. W oparciu o informacje podawane przez Europejskie Centrum Konsumenckie, przygotowaliśmy poradnik na wypadek tego typu sytuacji. 

Zobacz wideo Karolina Gilon nie została wpuszczona do samolotu

Co zrobić, gdy twój lot zostanie odwołany?

W sytuacji, gdy lot niespodziewanie zostanie odwołany, warto znać swoje prawa. Przede wszystkim: można ubiegać się o zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym. Ponadto przysługuje nam również prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, chyba że lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali poinformowani o odwołaniu lotu przynajmniej na 2 tygodnie przed planowanym lotem.

Odszkodowania nie uzyskamy jednak w sytuacji, w której przewoźnik poinformował nas o odwołaniu lotu mniej niż 7 dni przed planowanym wylotem, ale zaoferował alternatywne połączenie rozpoczynające się najwyżej godzinę wcześniej i kończące do 2 godzin po pierwotnie zaplanowanym. Ponadto, jak podaje ECK, mamy również:

  • prawo do opieki: posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne i maile,
  • zakwaterowanie w hotelu oraz transportu między lotniskiem a hotelem, gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy.

Co zrobić, gdy lot jest opóźniony?

W przypadku opóźnienia wynoszącego ponad 2 godziny pasażerowie mają prawo do uzyskania posiłków w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a dodatkowo przysługują im dwie rozmowy telefoniczne i dwa maile. Jeżeli występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy, linie mają obowiązek zapewnić zakwaterowanie oraz transport między lotniskiem a hotelem

Jeżeli opóźnienie lotu wynosi ponad 5 godzin, pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot kosztu biletów lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym. Jeśli z kolei dotrzemy na miejsce docelowe z co najmniej 3 godzinnym opóźnieniem, przysługuje nam prawo do ubiegania się o odszkodowanie. 

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Odszkodowanie za opóźniony lot należy się pasażerom, którzy dotarli do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie. Przewoźnik nie musi wypłacać odszkodowania tylko w wypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Jeśli chodzi o wysokość odszkodowania, jest ona zależna od długości lotów:

  • loty do 1500 km - 250 euro, 
  • loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km - 400 euro,
  • wszystkie inne loty - 600 euro. 

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot? Należy złożyć reklamację przewoźnikowi obsługującemu opóźniony lot - a konkretnie wysłać ją w formie pisemnej. W dokumencie powinno się wskazać dane lotu oraz kwotę, której się domagamy. Jeśli linia lotnicza odmówi wypłaty pieniędzy lub nie odpowie na reklamację do 30 dni, w tym wypadku można zwrócić się do Rzecznika Prawa Pasażera lub ECK. 

Więcej o: