Pokazał, jak wygląda podróżowanie pociągiem na wózku inwalidzkim. Był w szoku: Mega to dla mnie dziwne

Podróżowanie pociągiem jest wygodnym rozwiązaniem do zwiedzania zakamarków Polski. Jak się okazuje nie dla wszystkich. Osoby z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się nie mogą korzystać z tego środka transportu spontanicznie. Jak to wygląda w praktyce? Sprawdził to znany polski influencer.

Łukasz Wala dawniej był utalentowanym polskim zawodnikiem judo, jednak wszystko zmieniło się pewnego feralnego dnia w 2018 roku. Podczas wypadku doznał uszkodzenia rdzenia kręgowego, co skazało go na życia na wózku. Mężczyzna nie poddaje się i korzysta z życia w pełni. W ubiegłym roku wystąpił w programie "Top Model", a teraz aktywnie działa w mediach społecznościowych, gdzie zwraca uwagę na problemy osób z niepełnosprawnością. 

Zobacz wideo Usiadłam na wózku i zobaczyłam Warszawę na nowo. Jest tylko dla młodych, zdrowych i silnych osób...

Więcej informacji na temat aktualnych wydarzeń znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Sprawdził, jak podróżować pociągami na wózku

W jednym z ostatnich nagrań na TikToku Łukasz postanowił poruszyć temat podróżowania pociągiem na wózku. Wybrał się więc na dworzec kolejowy, by porozmawiać z pracownikiem kasy biletowej. 

Czy ja mogę się z miejsca umówić po prostu na jakikolwiek pociąg i nim pojechać?

- słyszymy na filmie. 

W odpowiedzi usłyszał, że jeśli chciałby mieć pomoc w wejściu do maszyny, konieczne jest zgłoszenie takiej prośby z dwudniowym wyprzedzeniem. Pracownik wyjaśnił, że spontaniczna podróż nie jest niemożliwa, pod warunkiem że da się zorganizować potrzebne wsparcie. 

Trochę średnio, że nie można spontanicznie pójść na pociąg i się niczym nie przejmować. Pociągi są niby dostosowane, ale jesteśmy uzależnieni od pomocy pracowników PKP. Mega dla mnie to jest dziwne

- podsumował Łukasz Wala.  

Pociągiem na wózku inwalidzkim

Choć PKP Intercity wymagało zgłoszenia z dwudniowym wyprzedzeniem, to wygląda na to, że czas ten został skrócony. Jak możemy w komunikacie opublikowanym na początku 2023 roku na stronie przewoźnika, pracownicy proszą o podanie informacji co najmniej 24 godziny przed planowaną podróżą. 

Jeśli tego nie zrobisz, nie możemy zagwarantować, że uda się nam zapewnić ci komfortowy i bezpieczny przejazd naszym pociągiem. Postaramy się jednak zrobić wszystko, aby tak było

- czytamy. 

W komentarzach pod nagraniem tiktokera nie zabrakło również głosu konduktorki. Kobieta wytłumaczyła, że poinformowanie pracowników wcześniej znacznie ułatwia pomoc takiej osobie. Inni zwrócili uwagę na problem związany z peronami niedostosowanymi dla pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się. Warto pamiętać, że wykaz stacji i dworców z tego typu udogodnieniami znajdziemy na stronie PKP Intercity. 

Więcej o: