Linie lotnicze "dają ciała". Raport: 26 milionów źle obsłużonych bagaży. Najwięcej, niestety, w Europie

Zgodnie z raportem firmy SITA, w ubiegłym roku aż 26 milionów bagaży lotniczych zostało niewłaściwie obsłużonych. Coraz więcej walizek i toreb wraca do właścicieli w mniejszym lub większym stopniu uszkodzonych. Do niektórych bagaże nigdy nie docierają. Jakie są przyczyny tego niepokojącego zjawiska?

SITA, czyli globalny dostawca technologii informatycznych dla transportu lotniczego, opublikował raport zawierający dane na temat poziomu obsługi bagażowej w 2022 roku. Liczby zaprezentowane w raporcie zaskakują i niepokoją. Zauważyć można znaczący wzrost niewłaściwej obsługi w porównaniu do lat wcześniejszych.

Zobacz wideo Policja ujawniła na Lotnisku Chopina 50 sztuk termosów wypełnionych narkotykami

Uszkodzone i zagubione bagaże. Tendencja zwyżkowa na całym świecie

Bagaże w większości przypadków wracają do właścicieli. Zwiększa się jednak odsetek walizek zaginionych oraz w jakiś sposób uszkodzonych. Łączna liczba źle obsłużonych bagaży na lotniskach na całym świecie wyniosła w 2022 zawrotne 26 milionów! Najwięcej błędów zaobserwowano w Europie, gdzie na 1000 pasażerów ponad 15 nie znajduje swojego bagażu lub otrzymuje go z defektem.

Czego nie można pakować do bagażu podręcznego? Bagaż podręczny - co można zabrać? Lista przedmiotów must-have

Na drugim miejscu tego niechlubnego rankingu znajduje się Ameryka Południowa, w której rok temu nieodpowiednio obsłużono 6,35 sztuk bagażu na 1000 osób. Podium zamyka Azja z wynikiem 3,04. Oznacza to, że na 1000 pasażerów, niewiele ponad trzech z nich otrzymało na lotnisku wadliwy bagaż lub nie odzyskało go w ogóle.

2022 rok rozbudził na nowo przemysł lotniczy, ale i przyczynił się do niemal dwukrotnego wzrostu niewłaściwej obsługi bagażu lotniczego. Najwięcej (aż 80 proc.!) stanowiły zagubione lub oddane z opóźnieniem walizki i torby. Takie rażące błędy nie dzieją się jednak bez powodu.

Autobus FlixBus na przystanku w Krakowie, 27 czerwca 2018 r. FlixBus zostawił pasażera na parkingu przy autostradzie. Zabrał jego bagaż i pojechał do Berlina

Czym spowodowana jest niewłaściwa obsługa bagaży?

Linie lotnicze tłumaczą się brakiem wykwalifikowanej kadry oraz tym, że po okresie pandemicznym liczba podróżujących międzynarodowo znacznie się zwiększyła. Za powód podają także niewystarczającą przepustowość niektórych lotnisk, zwłaszcza tych mniejszych. W ostatnim czasie miało również miejsce wiele strajków pracowników obsługi naziemnej, co spowodowało liczne zatory i długie kolejki na lotniskach.

Za portalem fly4free.pl cytujemy wypowiedź Davida Lavorela - dyrektora generalnego SITA - który wyjaśnia, dlaczego tak wiele bagaży jest obecnie nieodpowiednio obsługiwanych: - Szybkie odrodzenie się lotów zaskoczyło branżę i spowodowało większe zakłócenia, a to z kolei przełożyło się na góry bagaży. Lotniska, linie lotnicze i obsługa naziemna musiały radzić sobie z gwałtownym wzrostem ruchu przy zmniejszonej liczbie pracowników.

Więcej podobnych tematów znajdziesz na Gazeta.pl

Więcej o: