Remont linii kolejowej w Góry Sowie wreszcie jest na finiszu. Najpierw prace remontowe miały być zakończone w 2021 roku, później mówiono o grudniu 2022 roku. Kolejną datą uruchomienia połączeń był marzec tego roku. Po raz kolejny oddanie inwestycji do użytku zostało odłożone w czasie. PKP PLK podało, że pierwszy pociąg ze Świdnicy do Jedliny Zdrój ruszy 10 czerwca tego roku.
"Przejazd tą linią to będzie atrakcja sama w siebie. Drugiego takiego odcinka w Polsce nie znajdziecie" - pisze "Gazeta Wrocławska". YouTuber prowadzący kanał "Kolejowy raj" postanowił sprawdzić, na jakim etapie jest budowa linii kolejowej i na jakie widoki mamy się nastawiać. Popatrzcie sami. Bajka!
Linia kolejowa wybudowana wzdłuż doliny rzeki Bystrzycy uchodzi za jedną z perełek dolnośląskiej techniki. "Jej budowa była dla niemieckich inżynierów nie lada wyzwaniem. 24-kilometrowa linia powstała w górskim terenie, co wymagało wzniesienia ośmiu pokaźnych mostów i wiaduktów. Najdłuższy z nich, Rabenstein Brücke, mierzy blisko 144 metry. Z uwagi na coraz gorszy stan infrastruktury, w roku 1989 przystąpiono do prac remontowych, w związku z którymi ruch pociągów na linii został wstrzymany. Składy pasażerskie już tam więcej nie wróciły. Zamknięcie odcinka Świdnica – Jedlina nastąpiło w maju 1992 roku" - czytamy na portalu swidnica24.pl.
I tak jak wyzwaniem były prace dla niemieckich inżynierów, tak wyzwaniem pozostają dla polskich budowniczych. "Na tej trasie na 22 km jednotorowej górskiej linii teren wznosi się o ponad 200 m. Są liczne łuki i teren wymagający przepraw, m.in. wiaduktów, mostów. Prace na trasie objęły wszystkie 113 obiektów: mosty, wiadukty i mury oporowe. Po przeglądzie i przygotowaniu obiektów zabudowywane są mostownice i montowane tory" – powiedział portalowi rynekkolejowy.pl rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec.
Koszt inwestycji to 120 mln złotych.
Źródła: "Gazeta Wrocławska" / rynekkolejowy.pl / swidnica24.pl