Najlepsze linie lotnicze na świecie. Czy jest wśród nich polski przewoźnik? [RANKING]

Opublikowano ranking najlepszych linii lotniczych i lotnisk AirHelp Score 2022. Najlepsze po raz kolejny okazały się katarskie linie Qatar Airways. Tuż poza pierwszą dziesiątką znalazły się Polskie Linie Lotnicze LOT. Najlepsze polskie lotnisko zaliczyło ogromny spadek.

Od 2015 roku publikowany jest AirHelp Score, czyli globalny ranking najlepszych linii lotniczych i lotnisk. – Naszym celem jest nie tylko edukowanie pasażerów lotniczych w zakresie ich praw i pomaganie w egzekwowaniu tych uprawnień – chcemy też zapewnić im satysfakcjonujące wrażenia z podróży. Dysponujemy jednym z najbardziej wiarygodnych i dokładnych globalnych zbiorów danych o lotach – wyjaśnia Tomasz Pawliszyn, CEO AirHelp. 

– Nasz ranking pomaga też liniom i portom lotniczym – na jego podstawie mogą oceniać swoją pozycję na rynku i określać te obszary usługowe, które jeszcze wymagają poprawy, bo przecież to doświadczenia pasażerów są najważniejsze – dodaje Pawliszyn.

Trzy kryteria 

W rankingu wzięto pod uwagę: punktualność, opinię pasażerów oraz obsługę wniosków o odszkodowanie. Na tej podstawie powstał Airhelp score. Liderem rankingu niezmiennie zostały katarskie linie lotnicze. Qatar Airways są wysoko oceniane przez pasażerów (8,93 punktów), za obsługę wniosków o odszkodowanie przyznano im 7,79 punktów, a punktualność przewoźnika oceniono na 7,62 punktów. Z ostateczną, średnią punktacją 8,11 punktów linie mogą cieszyć się tytułem najlepszych linii na świecie.

Depczą im po piętach amerykańskie linie United Airlines, które uzyskały wynik 8,07. W kategoriach punktualność i obsługa odszkodowań są nawet lepiej oceniane od swojego katarskiego rywala, ale gorzej wypadają, jeśli chodzi o zadowolenie pasażerów.

Podium zamykają australijskie linie lotnicze Qantas, które najlepiej oceniane są w kategorii: odszkodowania (8,68) i zadowolenie pasażerów (8,29), nieco gorzej za punktualność (7.09). Z wynikiem 8,02 punktów przewoźnik zamyka pierwszą trójkę.

Na czwartym miejscu uplasowały się linie Zjednoczonych Emiratów Arabskich Etihad Airways (7.98), a na piątym chilijskie LATAM Airlines (7,95).

Na 6. miejscu z wynikiem 7,92 znalazły się niemieckie tanie linie lotnicze – Eurowings. Na 7. China Airlines (7,76). Tę samą liczbę punktów zdobyły American Airlines (7,74) i Japan Airlines (7,74). Japoński przewoźnik jest bardzo wysoko oceniany w kategoriach punktualność (8,95) i zadowolenie pasażerów (8,95), a tracą na obsłudze wniosków o odszkodowanie (5,32). Pierwszą dziesiątkę zamyka Austrian Airlines z liczbą 7,67 punktów. 

LOT - nigdy nie było lepiej

Poza pierwszą dziesiątką, ale najwyżej jak dotąd w historii rankingu, znalazły się Polskie Linie Lotnicze LOT. Uzyskały średnią ocenę 7,55 punktów. Najsłabiej nasz narodowy przewoźnik oceniany jest w kategorii obsługi odszkodowań (7,15), nieco lepiej wypada, jeśli chodzi o punktualność (7,33). Mimo tego opinie pasażerów są w większości zadowalające (8,16).

To lepszy wynik niż w 2019 roku (ostatnia edycja AirHelp Score odbyła się przed pandemią COVID-19).

"Wejście do światowego top 15 jest niewątpliwym sukcesem LOT-u, który już w poprzedniej edycji zestawienia plasował się na wysokim, 20. miejscu. Biorąc pod uwagę tylko tradycyjne linie lotnicze, pośród europejskich przewoźników w tegorocznym rankingu lepiej od LOT-u wypadły tylko austriackie Austrian Airlines i łotewskie airBaltic (w ogólnym rozrachunku europejskiego grona, lepsze noty uzyskały także niemieckie tanie linie Eurowings). Warto jednocześnie zauważyć, że Polskie Linie Lotnicze LOT wypadły lepiej od tak uznanych lotniczych marek jak Air France (17. miejsce), KLM (20. miejsce), British Airways (47. miejsce) czy Lufthansa (51. miejsce). Światową listę otwierają Qatar Airways (to lider AirHelp Score od wielu edycji), drugie miejsce przypadło amerykańskim United Airlines (poprzednio były 16.), na trzeciej pozycji uplasowały się australijskie Qantas (poprzednio zajęły 5. miejsce)" - komentują autorzy raportu.

Lotnisko w Katarze odnotowało ogromny spadek

W zestawieniu oceniono także porty lotnicze. Liderem rankingu zostało lotnisko Tokio-Haneda, a poprzedni zwycięzca – lotnisko w Dausze – spadł na 37. lokatę. W pierwszej dziesiątce, zdominowanej przez lotniska Japonii i Brazylii, nie znalazł się ani jeden europejski port lotniczy. Najlepszy wynik spośród lotnisk Starego Kontynentu uzyskało madryckie Barajas, sklasyfikowane na 12. pozycji. Jest to jednocześnie jedyne europejskie lotnisko w czołowej dwudziestce tegorocznego AirHelp Score (kolejne lotnisko z Europy to również hiszpański port lotniczy – Bilbao, który zajął 24. miejsce).

Co się stało z Gdańskiem?

Jak wypadają nasze lotniska na tle całego świata? Trzeba przyznać, że osiągnęły przeciętny wynik, a dotychczasowy lider odnotował gigantyczny spadek. Pierwsze miejsce w zestawieniu krajowym zajął port lotniczy w Gdańsku. Jednak z bardzo wysokiego piątego miejsca spadło na 75.

Drugą pozycję w ujęciu krajowym zajęło lotnisko Kraków-Balice, poprawiając swój wynik z poprzedniego rankingu i jednocześnie wchodząc do pierwszej światowej setki (w tym roku jest 79., poprzednio było 112.). Trzecie miejsce zajęło warszawskie lotnisko Chopina – w rankingu światowym ten port lotniczy zajął 102. lokatę, wypadając tym samym z pierwszej setki i notując wyraźnie słabszy wynik niż w 2019 roku, kiedy uplasował się na 56. miejscu. Czwarte i piąte pozycje w Polsce zajęły lotniska nienotowane w poprzedniej edycji rankingu – to odpowiednio Wrocław (107. w zestawieniu globalnym) i Katowice (111. lokata na świecie).

Źródło: AirHelp / Gazeta.pl 

Więcej o: