Według systemu eVisitor, który liczy turystów, do Chorwacji do 20 września przyjechało dokładnie 1 milion 331 Polaków. Zrealizowali oni 6,39 miliona noclegów.
- Ten tegoroczny wynik cieszy tym bardziej, ponieważ udało się go zrealizować 1,5 miesiąca wcześniej niż w roku ubiegłym. Daje to nadzieję na kolejny rekordowy wynik do końca tego roku, a apetyt rośnie - powiedziała dyrektor przedstawicielstwa Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce, Agnieszka Puszczewicz.
Wśród ulubionych destynacji w dalszym ciągu wiedzie prym województwo splicko-dalmatyńskie, na kolejnych miejscach uplasowały się województwa: istryjskie, zadarskie, primorsko-gorańske i szybenicko-knińskie. TOP 5 miejscowości odwiedzanych przez Polaków to nieustająco: Makaraska, Omiš, Zadar, Baška Voda i Orebić.
Dominują turyści indywidualni (70 procent), z biurami podróży przyjeżdża mniejszość (około 30 procent). Ale ta druga forma podróżowania zyskuje. "Warto podkreślić bardzo dobre rezultaty, jakie w tym roku osiągnęły polskie biura podróży, które wysłały do Chorwacji 246 715 gości, którzy zrealizowali 1 538 331 noclegów, w stosunku do roku 2021: 106,46 procent i 99,69 procent" - informuje przedstawicielstwo Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej w Polsce.
Rok 2022 jest bardzo dobry dla całej branży turystycznej w Chorwacji. Do 20 września odwiedziło ten kraj ponad 16 mln turystów, co stanowi wzrost w stosunku do 2021 o 36,77 proc. oraz 91,93 proc. rezultatu z 2019. Biorąc pod uwagę liczbę odwiedzających Polacy są czwartym narodem najchętniej przyjeżdżającym do Chorwacji zaraz po Niemcach, Austriakach i Słoweńcach.
Według danych Administracji Skarbowej Republiki Chorwacji od początku roku do 30 sierpnia opodatkowano z działalności turystycznej łącznie 28 mld 931 mln kun, czyli o 64 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W porównaniu z identycznym okresem 2019 odnotowano wzrost w sumie o 38 proc.
- Chorwacja, państwo obfitujące w bogactwo przyrody, jako jeden ze swoich celów strategicznych wybrała zrównoważony rozwój turystyki. Aktualnie przygotowywana Strategia Rozwoju Turystyki Republiki Chorwacji bazować będzie przede wszystkim na niej. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zachować autentyczność Chorwacji. Naszym obowiązkiem jest dbanie o bezcenny dar, jakim jest bogactwo przyrody i przekazanie go przyszłym pokoleniom - zapewnia Puszczewicz.
Źródło: Chorwacka Wspólnota Turystyczna w Polsce