Więcej najnowszych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Opóźniony lub odwołany lot to wyjątkowa uciążliwość dla pasażerów, którzy oprócz dłuższego oczekiwania na lotnisku muszą często zmieniać cały plan dnia. W niektórych przypadkach można liczyć jednak na odszkodowanie. Wyjaśniamy, kiedy przysługują dodatkowe pieniądze i w jaki sposób je otrzymać.
Pasażerowie, których lot jest opóźniony ponad dwie godziny lub odwołany, przysługuje prawo do opieki. Oznacza to, że muszą mieć zapewnione posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Oprócz tego przysługują im dwie rozmowy telefoniczne i dwa maile.
W przypadku, w którym kolejny lot ma odbyć się dopiero następnego dnia, pasażerowie otrzymują zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a miejscem noclegu.
Jeżeli lot jest opóźniony o ponad 5 godzin lub zupełnie odwołany, podróżnemu przysługuje zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym.
Pasażerom przysługuje także odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro w przypadku odwołania lotu przybycia do miejsca docelowego z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w których lot został odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności lub pasażerowie zostali o nim poinformowani przynajmniej na dwa tygodnie przed planowanym lotem.
Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje tym pasażerom, którzy dolecieli do miejsca docelowego z co najmniej trzygodzinnym opóźnieniem, a także tym, których lot został odwołany z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni. Co ważne, ubiegać można się o nie również w przypadku lotów czarterowych. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od długości lotu:
Warto dodać jednak, że przewoźnik zwolniony jest z wypłaty odszkodowania w przypadku nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Wśród nich wymienia się:
Aby uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, należy złożyć reklamację do przewoźnika obsługującego dane połączenie. Należy ją wysłać w formie pisemnej, zachowując potwierdzenie. Formularze reklamacyjne najpopularniejszych europejskich przewoźników lotniczych znajdziesz tutaj.
Wypełniając reklamację należy wskazać dane lotu oraz kwotę, której się domagamy. Wysokość odszkodowania można wyliczyć samodzielnie za pomocą Kalkulatora praw pasażera.