Więcej informacji z Polski i ze świata znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.
Pandemia COVID-19 postawiła w trudnej sytuacji zarówno turystów, jak i przedsiębiorców - wiele usług turystycznych nie doszło wówczas do skutku z powodu zamkniętych granic, ograniczeń w przemieszczaniu się, zawieszonych lotów, czy zamkniętych hoteli i ośrodków wypoczynkowych. Biura podróży w ramach ekwiwalentu wpłaconej wcześniej sumy mogły zaproponować klientom vouchery turystyczne. Sposób ich rozliczania wzbudził jednak wątpliwości konsumentów, a sprawą zainteresował się UOKiK.
Klienci biur podróży zgłosili, że warunki regulaminów dotyczące informowania o voucherach turystycznych, mogły wprowadzać w błąd co do przysługującego prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności.
Wezwaliśmy dziesięciu z dwunastu badanych przedsiębiorców do zaniechania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i usunięcia skutków ich stosowania. Dzięki otwartej postawie przedsiębiorców udało się usunąć niezgodne z prawem postanowienia. Konsumenci mają prawo otrzymać zwrot środków finansowych za niewykorzystany voucher turystyczny
- wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w komunikacie na oficjalenj stronie UOKiK.
Działania Prezesa UOKiK objęły dziesięć biur podróży:
Touroperatorzy uznali zastrzeżenia Prezesa UOKIK i dobrowolnie usunęli wprowadzające w błąd zapisy regulaminów oraz niedozwolone postanowienia wzorów umów. Zobowiązali się także do zwrotu wartości niewykorzystanych voucherów po upływie terminu ważności lub w każdym czasie na życzenie klienta.