Więcej ciekawych artykułów o podróżach znajdziecie na naszej stronie głównej Gazeta.pl.
Jak podaje serwis TVN24, w czwartek wieczorem na wiedeńskim lotnisku doszło do nietypowego incydentu. Grupa 16 pasażerów linii LOT miała lecieć o 19.30 z Wiednia do Warszawy, ale zamiast tego, musiała zostać na lotnisku. Podróżni po prostu... nie zmieścili się w samolocie, ponieważ ten był za mały. Sytuację zgłosił jeden z pasażerów poprzez platformę Kontakt 24.
Jeden z pasażerów skontaktował się z dziennikarzami i opowiedział o zdarzeniu. Mężczyzna był oburzony całym zajściem, ponieważ bilety kupił miesiąc wcześniej. Internauta tak opisał wieczorny incydent:
Gdy przyjechaliśmy dziś na lotnisko, godzinę przed odlotem okazało się, że te losowe szesnaście osób nie poleci. Podstawili za mały samolot, sprzedali o szesnaście biletów za dużo. Nikogo z LOT-u nie było na lotnisku, początkowo nie zostaliśmy poinformowani, co dalej. Po kontakcie z infolinią LOT-u okazało się, że centrala w Warszawie nic nie wie o tej sytuacji. W końcu dowiedziałem się, że LOT zorganizuje nam nocleg w hotelu i lot do Warszawy, ale dopiero jutro rano i to z przesiadką w Turcji, w Stambule. Mamy o 10.30 polecieć do Turcji i tam czekać na lotnisku trzy godziny na transfer do Warszawy. Wygląda to bardzo nieciekawie.
Do sprawy odniósł się Krzysztof Moczulski - rzecznik LOTu. Zapytany o incydent, odpowiedział dziennikarzom:
Z przyczyn technicznych wieczorna rotacja rejsu do Wiednia była wykonana przez mniejszy niż pierwotnie zaplanowano samolot.
Dodał również, że:
Wszyscy pasażerowie otrzymali propozycję rejsów alternatywnymi trasami oraz wszelkie świadczenia wynikające z przepisów dotyczących zakłóconych rejsów.
Sytuacja z Wiednia nie jest jedyną. Z overbookingiem można spotkać się na wielu lotniskach. Często linie lotnicze decydują się na sprzedaż większej liczby biletów, niż jest miejsc w samolocie. Co interesujące, jest to zgodne z prawem. Jeśli dotknął nas overbooking, w ramach rekompensaty możemy liczyć na odszkodowanie oraz lot w innym terminie.
W 2004 r. Parlament Europejski dokonał regulacji odszkodowań, które są wypłacane pasażerom, których dotknął overbooking. Przewoźnicy są zobligowani do wypłacenia:
W przypadku overbookingu przewoźnicy mają także obowiązek zapewnienia napojów oraz pożywienia osobom, które nie mogły wejść na pokład samolotu. Jeśli linie proponują wylot na kolejny dzień lub później, są zobligowane do opłacenia noclegu na własny koszt.
Można również skorzystać z kalkulatora praw pasażerów linii lotniczych, który pozwala wyliczyć kwotę odszkodowania. To narzędzie udostępnione przez Europejskie Centrum Konsumenckie.