Spisek przeciwko RegioJetowi? KE oskarża dwie linie kolejowe o nieuczciwą konkurencję

O nieuczciwej konkurencji w czeskiej branży kolejowej mówiło się już od lat, jednak dopiero teraz Komisja Europejska oskarżyła czeskiego oraz austriackiego przewoźnika o spiskowanie przeciwko RegioJet. Jak donosi czeski portal, Zdopravy.cz, grozi im grzywna w wysokości miliarda dolarów.

Komisja Europejska oskarżyła Ceske drahy oraz austriackie ÖBB o knowanie przeciwko prywatnemu przewoźnikowi kolejowemu RegioJet. Podstawą miały być korespondencje mailowe z 2015 roku pomiędzy Radkiem Dvorákiem (ówczesnym Dyrektorem Biura Przewozów Pasażerskich w Kolejach Czeskich) oraz Silvią Kaupą, jego odpowiedniczką z Austrii, która w owym czasie była odpowiedzialna za przewozy dalekobieżne w ÖBB.

Zobacz wideo Hyper Poland zaprezentował najnowocześniejszą technologię transportową

Przeczytaj więcej na stronie głównej Gazeta.pl.

Sprzedanie używanych wagonów przyczynkiem dla wyeliminowania konkurencji

Według czeskiego portalu, przedstawiciele przewoźników kolejowych z Czech i Austrii mieli prowadzić korespondencję ws. używanych wagonów sypialnych, które austriackie ÖBB zamierzało sprzedać. Dvorák rzekomo wysłał informację o zainteresowaniu zakupem wagonów ze strony słowackiej firmy Wagon Slovakia Košice oraz czeskiego RegioJet. Słowacka firma zaproponowała ponoć 60 tys. euro za jeden wagon. RegioJet przedstawił natomiast lepszą ofertę, bo 80 tys. euro za wagon. Kaupa miała obiecać Dvorákowi, że wagony nie zostaną sprzedane czeskiemu prywatnemu przewoźnikowi.

RegioJet domyśliło się przyczyn napotkanych problemów

RegioJet od początku swojego istnienia skupywał używane wagony i przeprowadzał gruntowną modernizację, co pozwoliło mu stać się poważnym rywalem dla Kolei Czeskich. Właściciel RegioJet, Radim Jancura w rozmowie z czeskim CTK stwierdził, że Komisja Europejska podczas kontroli w CD wykryła przyczyny trudności, z jakimi zmagał się prywatny przewoźnik kolejowy:

Na początku kupiliśmy 100 wagonów od ÖBB i od września 2011 r. staliśmy się pierwszym przewoźnikiem konkurującym z CD. Nagle coś się stało [...] W kolejnych transakcjach sprzedaży wagonów, których liczba wynosiła około 200, wszystkie zostały zakupione przez CD. Dopiero z czasem zrozumieliśmy, dlaczego tak się stało. Gdyby ta akcja nie miała miejsca, RegioJet byłby trzy razy większy niż obecnie i obsługiwałby pociągi w dużej części Europy. Musimy poczekać na wyniki dochodzenia i wtedy wystąpimy o odszkodowanie.

Jeżeli podejrzenia Komisji Europejskiej okażą się słuszne, nieuczciwych konkurentów czekają wysokie kary finansowe. Zabronione jest bowiem umowy między przewoźnikami, które miałyby wpływać  na handel między Państwami Członkowskimi i których celem lub skutkiem jest zapobieżenie, ograniczenie lub zakłócenie konkurencji wewnątrz rynku wewnętrznego, o czym mowa w art. 101 TFUE.

Więcej o: