Opóźniony lub odwołany lot? Upewnij się, czy masz prawo do odszkodowania

Odwołany lub opóźniony lot potrafi skutecznie pokrzyżować wakacyjne plany. Dość wspomnieć o tym, że stanowi niemałą uciążliwość dla podróżujących. Dlatego należy poznać swoje prawa, aby nie stracić głowy w tych i tak stresujących sytuacjach.

Jak należy zachować się, gdy dowiadujemy się, że nasza podróż samolotem nie odbędzie się w planowanym terminie? Przede wszystkim, nie należy wpadać w panikę. Opóźniony lub odwołany lot nie należą do przyjemnych sytuacji, jednak pamiętajmy, że nie jesteśmy pozostawieni samym sobie. Linie lotnicze mają bowiem obowiązek zaoferować nam połączenie alternatywne, lub zwrócić całość kosztu biletu lotniczego.

Zobacz wideo Twój lot się nie odbył? Co zrobić w takiej sytuacji? Ekspertka wyjaśnia

Przeczytaj więcej na stronie głównej Gazeta.pl.

Opóźniony lot - kiedy można ubiegać się o odszkodowanie?

Opóźnione loty to tak naprawdę dzień powszedni i coś, na co nie mają wpływu nawet same linie lotnicze. Nie zmienia to jednak faktu, że to one ponoszą za to odpowiedzialność. Odszkodowanie za opóźnione połączenie przysługuje nam, jeśli wynosiło co najmniej trzy godziny i rozumiane jest jako rozumiane jest jako przylot do miejsca docelowego w godzinie późniejszej, niż było planowane. Jego wysokość zależy od długości trasy, jak i od tego ile wynosiło. Jeśli lot odbywał się na terytorium UE, odszkodowanie wynosi 250 euro, jeśli do opóźnienia doszło na trasie nie dłuższej niż 1500 km. Powyżej tej liczby wynosi natomiast 400 euro. Połączenia poza UE kwalifikują się na 400 euro - poniżej trasy 3500 km - lub 600 euro odszkodowania 3500 km. (źródło: mubi.pl).

Co można zrobić, jeżeli nasz lot został odwołany? Czy przysługuje nam odszkodowanie?

Jeśli okaże się, że nasz lot się nie odbędzie, warto zrobić następujące rzeczy:

  • zebrać dowody odwołania lotu (takie jak wiadomości wysłane e-mailem, SMS-y, pisma, etc.);
  • dokonać odprawy, jeśli wiadomość o odwołaniu latu dotarła do nas, gdy byliśmy na lotnisku - to nasz dowód na to, że byliśmy na miejscu i czekaliśmy na połączenie;
  • zrobić zdjęcie lub zrzut ekranu naszego telefonu, na którym widnieje z informacja o statusie lotu;
  • w miarę możliwości porozumieć się z innymi pasażerami, celem pozyskania świadków, że czekaliśmy na odwołany ostatecznie lot.

Oprócz zwrotu pieniędzy za lot lub bezpłatnego biletu na alternatywne połączenie pasażerom przysługuje wyżywienie oraz miejsce noclegowe w przypadku, gdy podróż będzie odbywać się w kolejnych dniach. Reklamację można złożyć bezpośrednio u przewoźnika, który jest zobowiązany zwrócić nam pieniądze w ciągu siedmiu dni od momentu jej otrzymania.

O odszkodowanie za odwołany możemy ubiegać się tylko wtedy, kiedy nie zostaliśmy poinformowani o anulowaniu na co najmniej 14 dni przed planowaną podróżą. Należy nam się również, jeżeli opóźnienie lotu alternatywnego wynosi ponad trzy godziny (źródła: fajnepodroze.pl, esky.pl).