Chińskie niebo zamknięte dla Rosji. Zapadła oficjalna decyzja

Jak ogłosił Chiński Urząd Lotnictwa Cywilnego, przestrzeń lotnicza dla samolotów rosyjskich firm leasingowych została zamknięta. To wynik wprowadzenia szóstego pakietu sankcji na Rosję.
Zobacz wideo Kiedy przysługuje nam zwrot kosztów, a kiedy odszkodowanie od przewoźnika? Ekspertka wyjaśnia

Rosja nie uniknie konsekwencji przerejestrowania zachodnich samolotów. Nowy pakiet sankcji blokuje możliwość lotów rosyjskich maszyn powietrznych na terenie Chin.

Przeczytaj więcej na stronie głównej Gazeta.pl

Chińskie niebo zamknięte dla Rosji

Decyzja Chin była wynikiem wprowadzenia szóstego pakietu sankcji na Rosję. Warto przypomnieć, że już w lutym bieżącego roku państwa zachodnie wprowadziły w ramach środka represyjnego zakaz współpracy z Rosją w transporcie lotniczym. W konsekwencji m.in. wstrzymano usługi leasingowe dla Rosji. Wiązało się to bezpośrednio z obowiązkiem zwrócenia około połowy używanych jednostek zachodnim właścicielom. Niestety ostatecznie Putin polecił przerejestrowanie samolotów do Rosji.

Aby uprawomocnić swoją decyzję, podpisał ustawę, zgodnie z którą linie lotnicze mogą rejestrować dzierżawione do tej pory samoloty jako "swoje własne". Dzięki temu posunięciu uniknął sankcji. Jak podaje portal rynek-lotniczy.pl, Rosji w ten sposób udało się przywłaszczyć i znacjonalizować aż 360 samolotów.

Jak podaje portal Air Live, Chiński Urząd Lotnictwa Cywilnego zażądał dowodu, że przedmiotowy samolot nie jest już zarejestrowany poza Rosją. W maju CAAC poprosił wszystkie linie lotnicze latające do Chin o zaktualizowanie swoich elektronicznych dossier lub portfolio, zawierających informacje o samolotach, właścicielach linii lotniczych i umowach obsługi naziemnej na lotniskach. Jest to standardowa procedura CAAC i na całym świecie.

Chiny wprowadzają sankcje na Rosję. Zapadła oficjalna decyzja

Rosja nie przedłożyła żadnych dokumentów wymaganych przez Chiny w rezultacie czego, państwo Azji Wschodniej przestrzegając międzynarodowych przepisów ICAO, odmówiło wykorzystywania tych samolotów w ich przestrzeni powietrznej. 

Boeingi i airbusy, które obecnie objęte są zakazem wlotu do Chin, były obsługiwane przez linie Aeroflot, S7 oraz Rossija. Prawo to wpisuje się w zakres szóstego pakietu sankcji nałożonych na Rosję i ustalonych w nocy 30 maja br. podczas posiedzenia Rady Europejskiej. 

Więcej o: