Air France obniża emisję prawie o połowę podczas dwóch lotów specjalnych

W ostatnich dniach linie Air France i KLM zrealizowały cztery specjalne loty, podczas których podjęto próbę zredukowania emisji CO2. Udało się to w 45 procentach.

Więcej informacji o Polsce i świecie przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.

Zobacz wideo Brytyjski samolot wyładowany rakietami dla Ukrainy

Dwa rejsowe loty Air France - do Montrealu i Lizbony oraz dwa połączenia KLM - do Edmonton i Porto odbyły się w ramach projektu "Skyteam Sustainable Flight Challenge", w którym bierze udział szesnastu członków sojuszu SkyTeam. W pierwszej połowie maja linie zrzeszone w aliansie podejmują wyzwanie przeprowadzenia możliwie najbardziej ekologicznych operacji lotniczych, aby stymulować innowacje oraz wspólnie gromadzić wiedzę i dzielić się doświadczeniami. Projekt ma także na celu przyspieszenie transformacji branży lotniczej, aby przeciwdziałać skutkom kryzysu klimatycznego.

Poprzez udział w akcji, Air France i KLM mają zamiar:

- mierzyć skuteczność dostępnych już rozwiązań, takich jak np. stosowanie zrównoważonych paliw lotniczych,

-  badać nowe, innowacyjne metody, takie jak np. szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji trasy lotu czy bezzałogowy transport bagażu na lotnisku,

- zaangażować pasażerów i tworzyć usługę lotniczą w poszanowaniu środowiska, zgodnie z oczekiwaniami klientów.

Pomysłodawcą "Skyteam Sustainable Flight Challenge" jest grupa pracowników KLM, zainspirowanych słynnym wyścigiem lotniczym Londyn-Melbourne, który odbył się w 1934 roku. Podobnie jak kiedyś wyzwaniem były loty dalekiego zasięgu i globalny dostęp do świata, teraz głównym zadaniem całej branży lotniczej jest obniżenie emisji dwutlenku węgla. Pod koniec czerwca wyniki uczestniczących w tym projekcie linii lotniczych zostaną ocenione przez niezależną komisję w czterech kategoriach: wpływ, innowacyjność, skalowalność i współpraca, a cała zgromadzona wiedza zostanie udostępniona partnerom SkyTeam.

Kilka działań

W ramach projektu "Skyteam Sustainable Flight Challenge" linie Air France zrealizowały dwa loty, które odbyły się 3 i 4 maja z Paryża (CDG) do Lizbony (Portugalia) oraz Montrealu (Kanada). Podczas tych lotów Air France zastosował wiele działań i narzędzi, które mają za zadanie redukcję emisji dwutlenku węgla i zmniejszenie wpływu operacji lotniczej na środowisko naturalne:

1. Energooszczędne samoloty – dwa komercyjne loty zrealizowano aktualnie najbardziej energooszczędnymi samolotami we flocie Air France: Airbusem A350 (lot do Kanady) oraz Airbusem A220 (lot do Lizbony). Oba samoloty najnowszej generacji stanowią ważny element strategii przewoźnika w kontekście środowiska i redukcji emisji, ponieważ zużywają do 25 procent mniej paliwa niż samoloty poprzedniej generacji. Dodatkowo są o jedną trzecią cichsze. Do 2030 roku te typy samolotów mają stanowić 70 procent floty Air France, w porównaniu z 7 procentami obecnie, dzięki inwestycji rzędu miliarda Euro rocznie, zaplanowanej na okres 2022 - 2025 r.

2. Zrównoważone paliwo lotnicze – podczas wspomnianych lotów, zastosowano mieszankę z wykorzystaniem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w wysokości 16 procent w przypadku lotu do Montrealu oraz 30 procent przy locie do Lizbony. (Aktualnie zgodnie z francuskimi przepisami Air France stosuje 1-procentową domieszkę SAF podczas wszystkich lotów z Francji). Paliwa te powstają z biomasy, takiej jak zużyty olej spożywczy w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym i nie konkurują z łańcuchem dostaw żywności. Ich wykorzystanie pozwala obniżyć emisję CO2 średnio o 80 procent w całym cyklu życia.*

3. Eko-pilotaż – podczas startu i samego lotu zastosowano rozwiązania w zakresie efektywnego realizowania operacji lotniczych i innowacyjnych procedur ograniczających zużycie paliwa, jak np. kołowanie na jednym silniku, optymalizacja ścieżek lotu oraz wznoszenia się i schodzenia do lądowania. Wspomniane działania pozwalają obniżyć zużycie paliwa średnio o 3-4 procent podczas każdego lotu.

4. Zrównoważony catering i serwis pokładowy bez plastiku

Podczas obu lotów Air France zaoferował pasażerom posiłki w całości przygotowane we Francji. Rejs do Lizbony obejmował catering w 100 procentach wegetariański, natomiast podróżni do Montrealu otrzymali do wyboru (na podstawie wcześniejszej preselekcji) danie mięsne pochodzące z Francji, rybę pochodzącą ze zrównoważonych połowów certyfikowanych MSC lub opcję wegetariańską.

Zastosowano specjalne lekkie tace z tworzywa z recyklingu, które można poddać ponownemu przetworzeniu, zastawę pokładową wykonaną z celulozy, drewniane sztućce i mieszadełka, papierowe kubki, wycofano też z użycia indywidualne plastikowe butelki;

Oferta gastronomiczna w salonach lotniskowych Air France została skomponowana tak, aby zminimalizować ślad węglowy – pasażerowie mają do dyspozycji lokalne i sezonowe produkty oraz naczynia wielokrotnego użytku.

Usprawniono system sortowania - selektywna segregacja śmieci podczas lotów odbyła się już na pokładzie (puszki, butelki, pudełka).

5. Bezemisyjna obsługa naziemna - operacje naziemne odbyły się z wykorzystaniem wyłączenie napędu elektrycznego, m.in. elektryczne wypychanie samolotów, transport załóg między bazą, a stanowiskiem postojowym samolotu autobusem elektrycznym, zastosowano też zasilaną elektrycznie infrastrukturę lotniskową do załadunku cargo.

Obniżenie emisji CO2 o blisko 45 proc.

Nowa strategia dekarbonizacji zakłada, że do roku 2030 Air France obniży emisję CO2 na pasażera na kilometr o 30 procent w porównaniu z rokiem 2019, co jest równoznaczne z 12-procentowym spadkiem całkowitej emisji.

Zastosowanie powyższych działań umożliwiło obniżenie emisji CO2 podczas każdego z dwóch lotów o blisko 45 procent. Osiągnięcie takiego wyniku i realizacja całego projektu była możliwa dzięki zaangażowaniu zespołów Air France z wielu działów, m.in. pilotów, personelu pokładowego i naziemnego, pracowników cargo, obsługi technicznej, wsparcia operacyjnego i wielu innych. Dekarbonizacja sektora lotniczego jest możliwa tylko w wyniku ścisłej współpracy linii z producentami samolotów, portami lotniczymi, organami władz państwowych i organizacji międzynarodowych.

Efekty akcji zostaną dokładnie przeanalizowane. Na tej podstawie linia będzie mogła wybrać najbardziej skuteczne metody do zastosowania w przyszłości. Ponadto spostrzeżenia i wyniki zostaną przekazane wszystkim liniom uczestniczącym w projekcie Skyteam Sustainable Flight Challenge.

Źródło: Air France

Więcej o: