Odwołane loty - majówka 2022 pod znakiem zapytania. Kiedy przysługuje odszkodowanie za odwołany lot?

Spór pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a PAŻP nadal trwa, czego skutkiem może być odwołanie nawet 300 lotów z warszawskich lotnisk w okresie majówki i nie tylko. Co zrobić gdy linie lotnicze odwołają naszą podróż? Kto może ubiegać się o odszkodowanie z tego tytułu?

Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Tegoroczna majówka może okazać się sporym wyzwaniem zwłaszcza dla osób, które swoją podróż miały zacząć na lotniskach w Warszawie czy Modlinie. Brak porozumienia pomiędzy PAŻP a kontrolerami ruchu wywołał nie tylko liczne opóźnienia, ale także odwołanie znacznej ilości lotów.

Majówka 2022 - odwołane loty i chaos na lotniskach

Sytuacja na warszawskich lotniskach nie wygląda najlepiej. Opublikowany w poniedziałek 25 kwietnia dokument wykazał listę nowych tras lotniczych i przewoźników, którzy będą obsługiwać je po 1 maja br. Z nowych informacji wynika także, że w maju lotniska w Warszawie i Modlinie będą działały od godz. 9.30 do 17.00. Oznacza to, że operacje lotnicze będą mogły być wykonywane wyłącznie między tymi godzinami, przy założeniu, że w tym czasie zostaną zapewnione służby żeglugi powietrznej.

Pojawia się więc pytanie, co zrobić gdy lot zostanie odwołany? Na to pytanie zadane przez portal next.gazeta.pl odpowiedział prezes ULC.

Te loty jeszcze nie zostały odwołane i liczymy, że nie zostaną odwołane

- powiedział Piotr Samson. Jak przyznał dalej, pasażerowie mają "szereg alternatyw" by dotrzeć do połączenia w inne miejsce. 

Zobacz wideo Dlaczego samoloty się spóźniają? To nie zawsze wina pogody

Majówka 2022. Co zrobić gdy nasz lot jest odwołany?

Zapytany przez ten sam portal o utrudnienia w lotach Piotr Samson odpowiedział, że:

Porty regionalne będą działać. Na razie jest za wcześnie, by mówić, jak klient powinien zadziałać, bo podejmujemy działania, by zminimalizować ten efekt odwołania lotu.

Z podanych przez prezesa ULC informacji wynika, że klienci mogą w ostateczności:

  • szukać połączeń z portów regionalnych,
  • liczyć na działanie ze strony linii lotniczej - transportu na inne lotnisko,
  • szukać połączeń z przesiadkami.

W teorii brzmi to niezbyt skomplikowanie jednak w rzeczywistości, pasażerowie nie wiedzą jak się zachować i jak zmienić bieg podróży. Dla niektórych podróżujących obecne zmiany wiążą się z rezygnacją z majówkowego wyjazdu

Warto wspomnieć, że pasażerowie krajowych linii lotniczych LOT mogą liczyć na bezpłatną zmianę rezerwacji w przypadku ewentualnego anulowania rejsu. Każdy pasażer ma także możliwość zmiany daty, jak i kierunku podróży. Ewentualne koszty po stronie pasażera będą związane z pokryciem różnicy w wysokości podatków i różnicy taryfowej, gdyby początkowo zakupiona taryfa nie była dostępna. 

Odwołanie lotu - prawa pasażera i odszkodowanie

Jeśli lot został odwołany, warto znać prawa pasażera, które pozwalają nam na ubieganie o odszkodowanie z tego tytułu. Przewoźnik powinien także zapewnić pomoc pasażerom, co zostało uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. O odszkodowanie za odwołany lot może ubiegać się pasażer gdy:

  • lot był w całości realizowany na terenie UE;
  • lot zaczynał się na terenie UE;
  • lot zaczynał się poza Unią Europejską, ale kończył się w Unii - pod warunkiem, że był obsługiwany przez unijnego przewoźnika.

Warto pamiętać, że zgodnie z obowiązującym prawem odwołany lot to taki, który w ogóle się nie rozpoczął lub który wystartował, ale ze względu na pewne okoliczności zawrócił do miejsca wylotu lub został przekierowany na inne lotnisko.

Jeśli twój lot został odwołany, przewoźnik powinien zagwarantować:

  • napoje i pożywienie - jeśli linia lotnicza tego nie zapewni, należy zapłacić samemu i zachować paragony.
  • prawo do kontaktu (dwa telefony, możliwość wysłania maili lub faxu).
  • zapewnienie noclegu oraz transport do niego.
  • prawo do żądania zwrotu kosztów biletu (przy całkowitej rezygnacji z podróży) i prawo do żądania lotu alternatywnego.

Odszkodowanie może nie przysługiwać w niektórych przypadkach, o których warto pamiętać:

  • jeśli przewoźnik poinformował o odwołaniu lotu na 2 tygodnie przed planowanym wylotem,
  • jeśli pasażer uzyskał informację o zmianie planu podróży na 14 do 7 dni przed planowaną datą - gdy zmiana obejmuje przełożenie lotu na wcześniejszą godzinę (do 2 godzin), a przylot do miejsca docelowego do 4 godzin później niż planowano.
  • jeśli linia lotnicza w okresie krótszym niż siedem dni przed wylotem poinformowała o odwołaniu lotu i zaproponowała lot alternatywny, który odbędzie się nie więcej niż godzinę przed planowanym wcześniej czasem wylotu i dotrze do celu z maksymalnie dwugodzinnym opóźnieniem.

Na jakie odszkodowanie możemy liczyć w przypadku odwołania lotu?

  • Jeżeli lot nie przekraczał 1500 km, to za jego odwołanie pasażer może dostać 250 euro odszkodowania.
  • Jeśli lot przekroczył 1500 km w UE lub został wykonany poza UE na trasie od 1500 do 3500 km - to odszkodowanie wzrasta do 400 euro.
  • Loty, które nie zaczynają się lub nie kończą w UE i wynoszą ponad 3500 km - odszkodowanie do 600 euro.

Źródło: next.gazeta.pl

***

Podroze.gazeta.pl jest dla Was i dla Was piszemy o podróżach, turystyce i wypoczynku. Nie oznacza to jednak, że nie pamiętamy i nie myślimy o Ukrainie. Wszystkie najważniejsze informacje znajdziecie w tych miejscach: wiadomości.gazeta.pl, kobieta.gazeta.pl/ukraina.

Więcej o: