Sezon żeglarski zbliża się wielkimi krokami. Wyjaśniamy, jak zdobyć patent żeglarski

Patent żeglarski to specjalne uprawnienia do pływania żaglówkami i jachtami. Może je zdobyć właściwie każdy chętny. Przedstawiamy pokrótce co i jak zrobić, by otrzymać ten upragniony dokument.

Więcej ciekawych artykułów o podróżach znajdziecie na naszej stronie głównej Gazeta.pl

Zobacz wideo Piłeś? Nie wchodź do wody. To najgłupszy pomysł

Niedługo zacznie się sezon wakacyjny i urlopowy, który wielu z nas spędza nad wodą jezior czy mórz. Niektórzy pływają żaglówkami i jachtami. Ale do tego trzeba mieć uprawnienia. Jak je zdobyć? Wyjaśniamy zasady. 

Podstawowe wymogi do otrzymania patentu żeglarskiego

Aby zdobyć ten dokument, należy przede wszystkim spełnić poniższe warunki:

  • mieć przynajmniej 14 lat (patent żeglarza jachtowego),
  • zapisać się egzamin na stronie Polskiego Związku Żeglarskiego,
  • mieć wymaganą wiedzę teoretyczną i praktyczną.

Cennik opłat za egzamin (i wydanie patentu) wygląda następująco: za egzamin - 250 zł normalna (125 zł ulgowa dla osób do 26. roku życia) oraz za wydanie dokumentu - 50 zł normalna (25 zł ulgowa dla osób mających mniej niż 26 lat).

W sumie koszt to 300 zł (150 dla tych, których obejmuje zniżka). Plus ewentualne zakwaterowanie i wyżywienie na czas egzaminu. 

Jaką wiedzę teoretyczną i praktyczną trzeba mieć, aby zdać taki egzamin? Czy kurs to konieczność?

Kurs żeglarski nie jest obowiązkowy, aby otrzymać uprawnienia, ale bez niego trudno zdobyć praktyczne umiejętności i doświadczenie, choć nie jest to niemożliwe. Jakie konkretnie umiejętności są konieczne, aby zdać wspomniany egzamin?

Część teoretyczna 

Ten etap egzaminu składa się z 75 pytań jednokrotnego wyboru i trwa półtorej godziny. Żeby zdać, należy mieć przynajmniej 65 prawidłowych odpowiedzi. Natomiast zagadnienia w tej części egzaminu obejmują wiedzę z następujących kategorii:

  • budowa jachtów,
  • teoria żeglowania,
  • zasady eksploatacji oraz manewrowania jachtem pod żaglami i na silniku
  • podstawy locji,
  • ratownictwo wodne,
  • meteorologia,
  • pomoce nawigacyjne;
  • ochrona wód przed zanieczyszczeniem,
  • podstawowe przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych,
  • zasady zachowania się na jachcie i obyczaje żeglarskie.

Część praktyczna

Egzamin praktyczny jest indywidualny i składa się z wykonania podanych przez komisję elementów. Aby otrzymać pozytywny wynik, należy wszystko wykonać poprawnie. Tylko raz można powtórzyć wykonanie źle wykonanego elementu. Część praktyczną przeprowadza się w następujących warunkach:

  • jacht typu slup o kadłubie długości minimum 5,5,
  • silnik jachtu jest z biegiem wstecznym,
  • wiatr o sile 1 - 5  stopni w skali Beauforta,
  • akwen z pomostem z urządzeniami cumowniczymi i boją cumowniczą.

Podroze.gazeta.pl jest dla Was i dla Was piszemy o podróżach. Nie oznacza to jednak, że nie pamiętamy i nie myślimy o Ukrainie. Wszystkie najważniejsze informacje znajdziecie w tych miejscach: wiadomości.gazeta.pl, kobieta.gazeta.pl/ukraina.

Więcej o: