Jak zwrócić bilet PKP? Wyjaśniamy krok po kroku, co trzeba zrobić

Powodów do zwrotu biletów PKP jest wiele. Często czynniki, na które nie mamy wpływu, uniemożliwiają nam podróż. Czasami też problemy ze strony przewoźnika decydują o rezygnacji z połączenia. Niezależnie od powodu, przysługuje nam prawo do zwrotu lub wymiany biletu. Podpowiadamy, jak sprawnie załatwić sytuację.

Więcej artykułów znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl.

Podróż koleją na wielu odcinkach okazuje się niekiedy dużo szybsza i sprawniejsza niż podróż samochodem. Unikamy kosztów i nie jesteśmy skazani na stanie w korkach. Taka opcja nie tylko może okazać się tańsza, ale też z pewnością jest bardziej ekologiczna. Jednak zwrot biletów PKP jest dosyć częstym zjawiskiem. Zastanawiasz się, jak to zrobić?

Zwrot biletu PKP - jak to zrobić?

Coraz więcej podróżujących decyduje się na przejazd pociągiem. Warto podkreślić, że każdy pasażer ma prawo do zwrotu biletu, zarówno zakupionego w kasie, jak i na stronie internetowej. Obie opcje znacząco się różnią, ponieważ bilet w wersji papierowej, który został zakupiony na dowolnej stacji, można zwrócić w całym kraju. Wystarczy zgłosić się do jednej z kas PKP - środki zostaną zwrócone natychmiastowo.

Sytuacja nieco komplikuje się w przypadku zakupu online, w takim przypadku bilet zwracamy wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej. W obu przypadkach procedura jest prosta, ale należy pamiętać, że zwrotu możemy dokonać najpóźniej 15 minut przed rozkładowym odjazdem pociągu.

Zobacz wideo Czy Polacy są zadowoleni z PKP?

Zwrot biletu PKP zakupionego na stronie online. Co warto wiedzieć?

Zakup biletu za pośrednictwem strony online jest bardzo łatwy i usprawni naszą podróż. Obejdziemy się bez stania w kolejce, a w momencie kontroli wystarczy pokazać bilet w telefonie. Zwrot biletu również jest prosty. Wystarczy użyć aplikacji przewoźnika lub zalogować się na stronie internetowej.

W zakładce "Opłacone" należy wybrać opcję "Zrezygnuj" przy zwracanym bilecie. I gotowe! Jeśli użytkownik nie ma konta ani aplikacji - na e-mailu, który podał podczas rejestracji, powinien znaleźć informację z numerem biletu oraz linkiem do panelu użytkownika. Logowanie do wspomnianego panelu następuje po podaniu powyższych danych. Pamiętajmy, że decydując się na zwrot biletu online, nie możemy liczyć na natychmiastowy zwrot środków. Dodatkowo zwracana kwota zostanie pomniejszona o 10 proc. i pojawi się na naszym koncie do 30 dni. 

Bilet zakupiony w kasie - jak dokonać zwrotu?

Standardowy zakup biletu na stacji nadal pozostaje najbardziej popularną opcją. Wielu podróżujących kupuje go przed samym odjazdem pociągu. Taka transakcja w łatwy sposób może zostać zwrócona. Wystarczy udać się do dowolnej kasy na terenie Polski i poprosić o zwrot pieniędzy. Podobnie jak przy bilecie online, kwota zostanie pomniejszona o 10 proc.

Jest też możliwa zmiana daty przejazdu, z którego warto skorzystać w przypadku, gdy jesteśmy zmuszeni przełożyć naszą podróż. Zwracając bilet, możemy być poproszeni o ewentualną dopłatę wynikającą z różnicy w cenie przejaździe. 

Zwrot pieniędzy w przypadku opóźnienia pociągu

O zwrot środków możemy się też ubiegać w przypadku opóźnienia pociągu lub odwołanego kursu. O rekompensatę możemy się ubiegać, gdy z przyczyn przewoźnika nasze plany się komplikują. W przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut, minimalna kwota rekompensaty to 25 proc. ceny biletu jednorazowego. Przy opóźnieniu pociągu od 120 minut, przewoźnik jest zobowiązany wypłacić rekompensatę w wysokości minimum 50 proc. ceny biletu. W celu zwrotu środków należy złożyć pisemną reklamację w kasie biletowej lub pocztą. 

***

Podroze.gazeta.pl jest dla Was i dla Was piszemy o podróżach, turystyce i wypoczynku. Nie oznacza to jednak, że nie pamiętamy i nie myślimy o Ukrainie. Wszystkie najważniejsze informacje znajdziecie w tych miejscach: wiadomości.gazeta.pl, kobieta.gazeta.pl/ukraina.

Więcej o: