Wizz Air zawiesza loty z Polski i podaje powód. "Jaki jest sens latania?"

Węgierski przewoźnik od stycznia zawiesza 36 połączeń z Polski i zmniejszy częstotliwość wielu tras. Jozsef Varadi, prezes Wizz Aira, przyznał, że "to konsekwencja słabego wyniku akcji szczepień w Polsce".

Więcej informacji o Polsce i świecie przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.

Zobacz wideo Pierwsze w historii tankowanie samolotu przez drona

Wcześniej zapowiadane cięcia tłumaczono wykryciem omikronu, wprowadzanymi restrykcjami oraz zmniejszonym zainteresowaniem lataniem w dobie pandemii. W rozmowie z magazynem "Re:view" Jozsef Varadi, szef Wizz Aira wskazał na poważniejszy problem, krytykując poziom wyszczepienia Polaków i dodając, że właśnie z tego samego powodu ograniczono liczbę lotów w Rumunii.

"To jest – przykro to mówić – konsekwencja słabego wyniku akcji szczepień w Polsce. Jaki jest sens latania na tak wielu trasach z kraju, który poziom szczepień ma ledwie na poziomie 50 procent? Doświadczenie uczy, że można się spodziewać samych problemów, lockdownów, zamykania lotnisk itp. Zresztą z dokładnie takiego samego powodu ograniczyliśmy też naszą obecność np. w Rumunii" – powiedział w "Re:view" Jozsef Varadi, prezes Wizz Aira.

Polska na 23. miejscu

Z danych zebranych przez portal statystyczny Our World in Data, który jest prowadzony przez Uniwersytet Oksfordzki, wynika, że w Polsce zaszczepionych co najmniej jedną dawką szczepionki przeciw COVID-19 jest 55,62 proc. populacji. Oznacza to, że nasz kraj jest na 23. miejscu w Unii Europejskiej pod tym względem.

Jozsef Varadi wskazał, że w Wielkiej Brytanii czy we Włoszech zaszczepiono ok. 85 proc. obywateli i dlatego węgierski przewoźnik nie zamierza odwoływać lotów. Szef Wizz Aira dodał, że latanie do tych krajów obarczone jest mniejszym ryzykiem i "można też coś zaplanować, z nieco dalszą perspektywą czasową".

I właśnie od poziomu wyszczepienia Polaków przewoźnik uzależnia swoją obecność i aktywność w naszym kraju. "Mamy jasno nakreślony cel, czyli szybko wrócić do poziomów z 2019 roku. Być może już tego lata. Do tego potrzebna jest jednak masowa akcja szczepień" –  powiedział Jozsef Varadi.

Zawieszone trasy

Od stycznia, po świętach i Nowym Roku, Wizz Air zawiesi wiele tras. Niektóre znikną z rozkładu na miesiąc, inne wrócą dopiero pod koniec marca. Niektóre trasy zostaną przywrócone tylko przed świętami, ale na początku 2022 roku zostaną zawieszone ponownie.

Loty z Krakowa:

Kraków–Reykjavik (trasa przywrócona od 17 grudnia i ponownie zawieszona od 7 stycznia do 27 marca)

Kraków–Birmingham (loty przywrócone 15 grudnia i ponownie zawieszone od 9 stycznia do 9 marca)

Kraków–Doncaster (brak połączeń w systemie rezerwacyjnym od 8 stycznia do 12 lutego)

Kraków–Bari (brak lotów w systemie od 9 stycznia do 13 marca)

Kraków–Katania (brak połączeń w systemie rezerwacyjnym od 9 stycznia do 2 marca)

Loty z Katowic:

Katowice–Bergamo (loty zawieszone od 1 stycznia do 28 marca)

Katowice–Liverpool (brak połączeń w systemie rezerwacyjnym od 6 stycznia do 28 marca)

Katowice–Bristol (brak lotów od 7 stycznia do 11 marca)

Katowice–Malta (połączenia wstrzymane od 3 stycznia do 7 marca)

Katowice–Kijów (loty zawieszone od 9 stycznia do 11 marca)

Katowice–Zaporoże (brak połączeń od 14 stycznia do 7 marca)

Katowice–Lwów (trasa wraca od 17 grudnia i zostanie ponownie zawieszona od 3 stycznia do 7 marca)

Loty z Gdańska:

Gdańsk–Bergamo (trasa wraca 22 grudnia, po czym zostaje zawieszona od 9 stycznia do 29 marca)

Gdańsk–Billund (trasa zawieszona od 12 stycznia do 12 lutego)

Gdańsk–Paryż (połączenie zawieszone od 4 stycznia do 12 marca)

Gdańsk–Tromso (loty przywrócone 23 grudnia, od 6 stycznia do 27 marca trasa ponownie zawieszona)

Gdańsk–Goteborg (loty zawieszone od 8 stycznia do 26 lutego)

Gdańsk–Edynburg (trasa wraca 19 grudnia, ale od 9 stycznia do 13 marca jest ponownie wstrzymana)

Gdańsk–Liverpool (połączenie niedostępne od 7 stycznia do 11 lutego)

Loty z Wrocławia: 

Wrocław–Doncaster (połączenie niedostępne od 7 stycznia do 11 lutego)

Wrocław–Birmingham (trasa zawieszona od 8 stycznia do 29 marca)

Wrocław–Zaporoże (trasa zawieszona od 13 stycznia do 28 marca)

Wrocław–Dortmund (trasa zawieszona od 3 stycznia do 25 lutego)

Wrocław–Reykjavik (trasa zawieszona od 9 stycznia do 10 marca)

Loty z Warszawy:

Warszawa-Goteborg (trasa zawieszona od 7 stycznia do 11 lutego)

Warszawa-Birmnigham (brak połączeń od 8 stycznia do 12 lutego)

Warszawa-Neapol (trasa zawieszona od 8 stycznia do 12 lutego)

Warszawa-Edynburg (loty wracają 16 grudnia, ale od 9 stycznia do 13 lutego trasa ponownie zawieszona)

Warszawa-Liverpool (trasa niedostępna od 8 do 29 stycznia)

Loty z Lublina:

Lublin–Oslo (trasa zawieszona od 9 stycznia do 13 marca)

Lublin–Doncaster (loty niedostępne od 7 stycznia do 7 marca)

Loty ze Szczecina: 

Szczecin-Bergen (połączenie zawieszone od 11 stycznia do 26 lutego)

Szczecin-Stavanger (trasa wstrzymana od 9 stycznia do 29 marca)

Loty z Poznania:

Poznań–Doncaster (loty niedostępne od 7 stycznia do 11 marca)

Loty z Olsztyna:

Olsztyn–Londyn Luton (trasa zawieszona od 9 stycznia do 20 lutego)

Loty z Rzeszowa:

Rzeszów-Oslo (połączenie zawieszone od 9 stycznia do 27 marca)

Wizz Air planuje także zmniejszenie częstotliwości liczby lotów z polskich lotnisk. Rzadziej kursować będą samoloty na trasie m.in.: z Warszawy do Rzymu, Bazylei, Lwowa, Madrytu, na Maltę czy Teneryfę.

 Źródło: fly4free.pl, thereview.pl, Radio ZET

Więcej o: