Wymóg noszenia maseczek w samolotach powinien zostać zniesiony? Pasażerowie skarżą się na co innego

Wiele osób narzeka na noszenie maseczek w sklepach, tramwajach czy innych zamkniętych pomieszczeniach. Czy osłona na twarz przeszkadza nam też podczas lotu samolotem? Z danych IATA, czyli Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych wynika, że większość pasażerów, bo aż 83 proc. uważa, że ten obowiązek powinien zostać zachowany.

W myśl obowiązujących przepisów osoby wybierające się w podróż lotniczą powinny zakryć usta i nos. Maseczki trzeba nosić przez cały czas pobytu na lotnisku oraz podczas trwania całego lotu. Można je jedynie zdjąć podczas jedzenia i picia. Z badania IATA wynika, że pasażerowie zaakceptowali ten obowiązek. Większość narzeka na inne problemy związane z pandemią COVID-19, wymienia: niepewność co do zasad podróży, wymogi dotyczące testowania i zbyt wysokie koszty testów.

Zobacz wideo Co zachęciłoby Polaków do zaszczepienia się przeciw COVID-19?

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych przeprowadziło badanie w maju wśród pasażerów lotniczych z jedenastu krajów. Zadawano pytania dotyczące bezpieczeństwa w samolocie w kontekście ochrony przed zarażeniem się COVID-19. Wnioski z ankiet są zaskakujące.

Pasażerowie czują się bezpiecznie

Wynika z nich, że większość, bo 85 proc. respondentów wierzy, że samoloty przed lotem są dokładnie czyszczone i dezynfekowane, a 65 proc. uważa, że powietrze w samolocie jest równie czyste, co w normalnych warunkach. Większość też opowiada się za wymogiem noszenia maseczek. 83 proc.  pasażerów uważa, że obowiązek ich noszenia w samolocie powinien być utrzymany, a 86 proc. sądzi, że powinno się go przestrzegać bardzo rygorystycznie.

W badaniu wzięły udział osoby, które co najmniej raz leciały samolotem od czerwca 2020. Na pytanie, czy czują się bezpiecznie na pokładzie samolotu, aż 86 proc. potwierdziło, że dzięki protokołom bezpieczeństwa nie czują zagrożenia zakażeniem koronawirusem, niemal wszyscy, bo 90 proc. respondentów wysoko oceniło zachowanie personelu pokładowego, jeśli chodzi o przestrzeganie protokołów epidemicznych.

"Pasażerowie rozumieją wielką wagę środków bezpieczeństwa, których celem jest zminimalizowanie ryzyka transmisji COVID-19 w podróżach lotniczych. I jednocześnie wspierają ich pozostawienie na okres tak długi, jak będzie to konieczne. Nie chcą jednak, aby te zmiany zostały wprowadzone na stałe. To niedopuszczalne, że w porównaniu do 2019 roku niemal dwukrotnie wzrosła liczba zakłócania porządku w samolocie przez nerwowych pasażerów. Wzrost tych zachowań jest szczególnym powodem do wielkiego niepokoju" – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Inne zasady bardziej denerwujące

Nie maseczki są kłopotem. Pasażerowie skarżą się na inne kwestie związane z zasadami podróżowania w czasie pandemii. 70 proc. pasażerów zwraca uwagę na regulacje i konieczność wypełniania wielu formularzy, dla 67 proc. problemem jest konieczność częstego wykonywania testów, zwłaszcza tuż przed podróżą. Większość, bo 89 proc. pasażerów jest zdania, że na całym świecie powinno się dążyć do większej standaryzacji certyfikatów szczepień oraz procedur wjazdowych dotyczących testowania na COVID-19.

"Odpowiedzi te powinny stać się dzwonkiem alarmowym dla rządów, które powinny lepiej przygotować się na czasy, gdy podróże lotnicze wrócą na dobre. Prawie dwie trzecie respondentów planuje wrócić do latania w ciągu kilku tygodni od zakończenia pandemii, a w ciągu pół roku takie plany ma aż 85 proc. badanych. Aby więc uniknąć długich kolejek na lotniskach i stanowiskach kontroli, rządy powinny porozumieć się i zastąpić papierowe dokumenty cyfrowym standardem, takim jak IATA Travel Pass" – uważa Walsh.

Prawie dziewięciu na dziesięciu respondentów pozytywnie ocenia pomysł korzystania z takiej aplikacji, a 87 proc. popiera bezpieczny system cyfrowy do zarządzania dokumentami dotyczącymi szczepienia czy zachorowania na COVID-19. Walsh zapewnia, że aplikacja IATA Travel Pass umożliwia podróżnym przechowywanie i udostępnianie informacji o stanie zdrowia podczas podróży lotniczych w sposób bezpieczny. "Teraz nadszedł czas, aby wprowadzić rozwiązania cyfrowe, takie jak IATA Travel Pass, po to, aby uniknąć chaosu na lotniskach" - zauważa Walsh.

Źródło: IATA / fly4free

Więcej o: