Gigantyczny tunel na dnie Bałtyku. Połączy Danię i Niemcy

Bez wiercenia, za to z gotowych segmentów zatopionych na dnie morza. Trwa budowa najdłuższego na świecie podwodnego tunelu z prefabrykatów. Połączy Niemcy i Danię. Ma być gotowy w 2029 r.

Tunel Fehmarnbelt o długości 18 km ma być położony 40 m pod powierzchnią Bałtyku i połączyć brzegi cieśniny między niemiecką wyspą Fehmarn a duńską wyspą Lolland. Ma to być alternatywa dla połączeń promowych, które co roku przewożą miliony pasażerów.

Jedna z największych inwestycji w Europie

Tunel Fehmarnbelt ma być jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w Europie. Niemiecko-duński tunel zostanie ułożony z zatopionych na dnie morza prefabrykowanych segmentów. Koszt tej budowy przekroczy 7 mld euro (ok. 32 mld zł). I choć Eurotunel łączący Anglię z Francją jest dłuższy, bo mierzy 50 km, to Fehmarnbelt wyróżnia fakt, że powstaje on z gotowych prefabrykatów, które są zatapiane na dnie Bałtyku, co czyni go najdłuższym tego typu tunelem świata. I właśnie dlatego, biorąc pod uwagę metodę wykonania, będzie to najdłuższy taki tunel. Tunel pod Kanałem La Manche, ukończony w 1994 r., powstawał tradycyjną metodą, czyli przy użyciu maszyny wiertniczej.

Niemiecko-duński tunel zostanie ułożony z zatopionych na dnie morza prefabrykowanych segmentówNiemiecko-duński tunel zostanie ułożony z zatopionych na dnie morza prefabrykowanych segmentów Femern A/S

Fehmarnbelt Fixed Link będzie stanowić alternatywę dla połączeń promowych. Obecnie przeprawa promem trwa 45 min., przejazd tunelem zajmie 7 min. pociągiem lub 10 samochodemFehmarnbelt Fixed Link będzie stanowić alternatywę dla połączeń promowych. Obecnie przeprawa promem trwa 45 min., przejazd tunelem zajmie 7 min. pociągiem lub 10 samochodem Femern A/S

Szybciej samochodem

Konstrukcja zapewni pięć razy szybszy transport z Puttgarden do Rødbyhavn (lub w stronę przeciwną) niż obecnie. Przejazd samochodem między niemiecką wyspą Fehmarn a duńską wyspą Lolland zajmie ok. 10 minut, a pociągiem ok. 7. Aktualnie przeprawa promem trwa 45 min. Szacuje się, że w tunelu kierowcy będą mogli poruszać się z prędkością do 100 km/h, a pociągi do 200 km/h.

Każda sekcja będzie miała 217 m długości, 42 m szerokości i 9 m wysokości i będzie ważyć 73 tys. tony. Zostaną one przetransportowane na miejsce za pomocą barek i umieszczone tuż pod dnem morskim, ok. 40 m poniżej poziomu morza w najgłębszym miejscu.

Prace nad tunelemPrace nad tunelem Femern A/S

Nowa inwestycja przyniesie także korzyści dla ruchu towarowego. Obecnie ruch między Półwyspem Skandynawskim a Niemcami przez Danię może odbywać się promem przez cieśninę lub dłuższą trasą przez mosty między wyspami Zelandii, Fionii i Półwyspu Jutlandzkiego. Dzięki tunelowi trasa będzie o 160 km krótsza.

WizualizacjaWizualizacja Femern A/S

W 2008 r. Niemcy i Dania podpisały traktat o budowie tunelu. Przyjęcie odpowiednich przepisów i przeprowadzenie badań geologicznych i środowiskowych trwało ponad 10 lat. Ze strony Danii nie ma żadnych blokad czy też sprzeciwów lokalnej społeczności. Inaczej jest w Niemczech. Wciąż trwa rozpatrywanie odwołań organizacji ekologicznych, lokalnych gmin i firm promowych.

Inwestor jest przekonany, że nie powstrzymają one inwestycji i już latem rozpoczął prace budowlane po stronie duńskiej.