COVID-19. Wartość wniosków o zwrot za odwołane wycieczki przekroczyła 180 mln zł

Niemal 200 mln zł - o zwrot takiej kwoty ubiegają się organizatorzy wyjazdów i wycieczek z Turystycznego Funduszu Zwrotów. To dopiero dwa tygodnie obowiązywania ustawy. Zapewne wartość tych zwrotów jeszcze wzrośnie.

- Mamy za sobą pierwsze dwa tygodnie obowiązywania ustawy umożliwiającej podróżnym występowanie o zwrot środków za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii. Już teraz możemy powiedzieć, że zainteresowanie jest olbrzymie, co widać po liczbie wniosków złożonych przez podróżnych i organizatorów oraz po liczbie kontaktów z funduszem - powiedział rzecznik prasowy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Damian Ziąber.

Jak podaje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, organizatorzy złożyli już kilkadziesiąt tysięcy wniosków na kwotę ponad 184 mln zł o zwrot z Turystycznego Funduszu Zwrotów za odwołane z powodu epidemii wycieczki.

- Organizatorzy przesłali do nas 1480 zestawień. Do tej pory wyodrębniliśmy z nich już niemal 60 tys. unikalnych danych podróżnych i ciągle wyodrębniamy nowe - informuje Damian Ziąber.

Druga tarcza turystyczna, która weszła w życie 1 października br., wprowadziła m.in. Turystyczny Fundusz Zwrotów (TFZ), który działa przy Ubezpieczonym Funduszu Gwarancyjnym. Kilkadziesiąt tysięcy wniosków złożyli organizatorzy, a podróżni ponad 46 tys. wniosków. Zgodnie z ustawą wnioski o zwrot muszą składać samodzielnie podróżni oraz organizatorzy wycieczek.

Od momentu złożenia takiego wniosku (organizatora albo podróżnego) fundusz ma 30 dni na weryfikację danych i sprawdzenie, czy podane informacje się zgadzają, czy dokonano płatności i jeśli weryfikacja jest pozytywna - fundusz ma 14 dni na zlecenie wypłaty środków na rachunek podróżnego. Środki zostaną wypłacone przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Ważne trzy elementy

Aby ubiegać się o zwrot pieniędzy za odwołane wycieczki, konieczne są: wniosek podróżnego, wniosek organizatora imprezy oraz dokonanie przez niego opłaty w wysokości określonej w ustawie. Zwroty są możliwe tylko dla tych osób, które nie odebrały rekompensaty (voucher, przesunięcie terminu wycieczki, inna wycieczka, zwrot gotówki).

Z powodu trwającej pandemii wnioski należy składać wyłącznie online, po zalogowaniu się na uprzednio założone konto na portalu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

Dla podróżnych i organizatorów fundusz przygotował również specjalny serwis internetowy z informacjami na temat zwrotu środków. Znajduje się tam również wykaz ponad 100 najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi.

 Jak ubiegać się o zwrot:  

  • Wnioski składamy wyłącznie online, po zalogowaniu się na uprzednio założone konto na portalu TFG (www.tfg.ufg.pl); 
  • W razie pytań i wątpliwości można zadzwonić na specjalnie utworzoną infolinię: 22 445 12 34 lub 22 255 23 23 (od poniedziałku do piątku w godz. od 8.00 do 20.00);
  • Zwroty możliwe są dla tych podróżnych, którzy nie odebrali rekompensaty (voucher, przesunięcie terminu wycieczki, inna wycieczka, zwrot gotówki) oraz dla wszystkich rodzajów płatności bezgotówkowych (również w sytuacji kiedy płatność u agenta została dokonana gotówką, a on z kolei przelał pieniądze na rachunek organizatora);
  • Do zadziałania mechanizmu zwrotu potrzebne są trzy rzeczy (warunek łączny, zgodnie z ustawą): wniosek podróżnego, wniosek organizatora imprezy oraz wpłata przez niego opłaty w wysokości określonej w ustawie. 

Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

Zobacz wideo