Polacy czekają z wakacjami na nowe 500+. Ponad połowa chce jechać nad Bałtyk

Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym weszła w życie 18 lipca. Rząd przekonuje, że ze świadczenia będzie można skorzystać jeszcze w te wakacje. Z badania Travelist.pl wynika, że dla Polaków bon ma duże znaczenie przy planowaniu wakacji. Część osób nie kryje, że gdyby nie nowe 500+, nie mogłyby sobie pozwolić na urlop w tym roku.

Dyskusja o bonie turystycznym trwała od miesięcy, wielokrotnie zmieniały się jego koncepcje i kwoty. Ostatecznie ustalono, że będzie to 500 zł na każde dziecko niezależnie od dochodu rodziny oraz 1000 zł dla dziecka z niepełnosprawnościami. Z bonu będzie można skorzystać jeszcze w te wakacje, a świadczenie będzie ważne aż do 31 marca 2022. Bonem będzie można zapłacić tylko w Polsce.

Serwis rezerwacyjny Travelist przeprowadził badanie dotyczące bonu turystycznego wśród trzech tysięcy gości hotelowych. Zbadano ich opinie oraz zapytano o preferencje w zakresie wykorzystania dodatkowej kwoty na wakacje.

Zobacz wideo Hel jest piękny, ale takiego go jeszcze nie widzieliście

Polacy czekają na bon

Aż 80 proc. osób uczestniczących w ankiecie zadeklarowało, że zamierza w tym roku wyjechać na urlop. Wakacji nie planuje zaledwie 5 proc. respondentów. Jednak w znacznej części (dwie trzecie badanych) Polacy podjęli decyzję o wyjeździe dopiero niedawno. Wpływ na to miały zarówno lepsza sytuacja epidemiologiczna - najczęściej ten czynnik wskazywały osoby z jednym dzieckiem (29 proc.) oraz z dwójką dzieci (31 proc.) - a także możliwość otrzymania bonu turystycznego - to było szczególnie ważne dla rodzin wielodzietnych, które mają więcej niż troje dzieci (56 proc.).

embed

fot. materiały prasowe Travelist

Na pytanie o to, czy dzięki turystycznemu 500+ więcej rodzin będzie mogło wyjechać w tym roku na wakacje, prawie 60 proc. odpowiedziało twierdząco. Aż 15 proc. potencjalnych beneficjentów programu (czyli rodziców, którzy mają przynajmniej jedno dziecko do 18 r.ż.) deklaruje wprost, że gdyby nie perspektywa otrzymania bonu 500+, w ogóle nie mogliby wyjechać w tym roku na wakacje.

W przypadku rodzin, które mają trójkę dzieci, odsetek wzrasta do 21 proc., natomiast w przypadku rodzin wielodzietnych jest to już 37 proc. 

Decyzja o urlopie uzależniona jest od otrzymania bonu turystycznego w przypadku 45 proc. rodzin wielodzietnych, 31 proc. rodzin z trójką dzieci, 23 proc. z dwójką i 19 proc. z jednym. "Widzimy, że bony turystyczne będą odgrywać ogromną rolę w procesie planowania tegorocznych wakacji, zarówno na etapie wyboru miejsca oraz daty wyjazdu, jak i samej decyzji, czy w ogóle wyjeżdżać. To zaś oznacza, że czas realizacji programu ze strony rządu ma kluczowe znaczenie zarówno dla rodziców, jak i całej branży turystycznej. Każdy tydzień opóźnienia może pociągać za sobą poważne straty dla krajowej turystyki" - uważa Tomasz Piszczako z Travelist.pl.

embed

fot. materiały prasowe Travelist

Polacy chcą jechać nad Bałtyk. Wydadzą nawet 3000 zł 

Z badania wynika, że w tym roku chętniej zostaniemy w Polsce, bo uważamy, że to bezpieczniejsze rozwiązanie. Znaczenie ma też oczywiście bon, który będzie można wykorzystać tylko na podróże krajowe.

Ponad połowa badanych planuje wakacje nad polskim morzem. Na polskie góry zdecydowało się 37 proc. respondentów. Za granicę z kolei chcą wyjechać przede wszystkim osoby, którym bon nie przysługuje.

embed

fot. materiały prasowe Travelist

Raczej skłaniamy się do pobytów od pięciu do siedmiu dni. Wypoczynek dwutygodniowy i dłuższy jest mniej popularny. Polacy najchętniej wybierają hotele i pensjonaty, co wynika z przekonania, że w profesjonalnych obiektach można czuć się bezpieczniej.

Wyniki badania dowodzą, że 52 proc. potencjalnych beneficjentów programu 500+ planuje wydać w tym roku na zakwaterowanie i wyżywienie dla wszystkich członków rodziny od 1000 do 3000 zł. Polacy deklarują także, że chcieliby wykorzystać pieniądze z bonu turystycznego już podczas tegorocznych wakacji - tak wskazało 43 proc. badanych. Do końca roku zamierza zrobić to 13 proc. osób uczestniczących w ankiecie.

embed

fot. materiały prasowe Travelist

Pozostaje więc czekać na aktywację bonów i pierwsze analizy, które pokażą, czy okazały się realnym wsparciem dla polskiej branży turystycznej.