Pasażerka rozłożyła fotel w samolocie, czym rozwścieczyła osobę z tyłu. Jak powinna się zachować?

Czy powinniśmy pytać osobę, który zajmuje miejsce za nami, o to, czy możemy rozłożyć fotel? O problemie przypomniało nagranie, które kilka dni temu opublikowała pewna pasażerka. Zapytaliśmy stewardessę o to, jak należy zachować się w takiej sytuacji.

Wendy Williams, która podróżowała niedawno samolotem linii American Airlines z Nowego Orleanu do Charlotte w Karolinie Północnej, w trakcie rejsu rozłożyła swój fotel. Wyraźnie nie spodobało się to mężczyźnie, który zajmował za nią miejsce. Kobieta nagrała zdarzenie i opisała je w mediach społecznościowych.

Konflikt na pokładzie

Na krótkim filmie widzimy, jak mężczyzna potrząsa fotelem Wendy. Jak łatwo domyślić się, w ten sposób demonstruje swoje niezadowolenie z faktu, że kobieta rozłożyła siedzenie. 

Autorka wpisu skrytykowała nie tylko pasażera, który siedział za nią, lecz także załogę American Airlines. Jak relacjonuje Wendy, została upomniana przez jednego z jej członków, z kolei mężczyzna został uznany za poszkodowanego i otrzymał kieliszek rumu.

Zobacz wideo Niewygody podróży? Ten wynalazek sprawi, że w samolocie wyśpisz się jak we własnym łóżku:

Pytać, czy nie pytać?

Nagranie, które ma już ponad 1,3 miliona wyświetleń, podzieliło widzów. Niektórzy twierdzą, że zachowanie mężczyzny było skandaliczne. Inni z kolei zauważają, że kobieta przed rozłożeniem siedzenia powinna upewnić się, czy nie przeszkadza to osobie, która zajmuje za nią miejsce. 

Jak należy zachować się w takiej sytuacji? Zapytaliśmy o to Justynę Kłęk - autorkę bloga "Bujająca w obłokach", która przez wiele lat pracowała jako stewardesa. 

- Fotele nie rozkładają się we wszystkich samolotach. Jednak w tych, w których jest taka opcja, wielu pasażerów z niej chętnie korzysta. Tej kwestii nie regulują żadne przepisy, z wyjątkiem startu i lądowania, kiedy oparcie fotela musi być w pozycji pionowej. Dlatego w tego typu sytuacjach w czasie rejsów zawsze należy kierować się dobrym wychowaniem. Każdy pasażer przed rozłożeniem swojego siedzenia powinien więc zapytać osobę, która siedzi z tyłu, o to, czy jej to nie przeszkadza - mówi nasza rozmówczyni. 

Justyna Kłęk zauważa, że wiele osób w takich sytuacjach z grzeczności nie reaguje. - Dlatego wówczas zazwyczaj interweniowaliśmy i upominaliśmy pasażera z przodu, że osoba z tyłu nie ma wystarczająco dużo przestrzeni, by odbywać podróż w komfortowych warunkach - zdradza.

Zaskakujący pomysł na fotele w samolotach. Będą jak te w pociągach? Więcej na temat tego pomysłu dowiesz się z naszego artykułu >>

Kwestie bezpieczeństwa

Nasza rozmówczyni przypomina także, że siedzenia mogą być rozłożone tylko i wyłącznie w trakcie lotu. W czasie startu i lądowania jest to zabronione ze względów bezpieczeństwa. Ma to ogromne znaczenie w razie nagłej ewakuacji.

- Rozłożone fotele, utrudniałyby jej przeprowadzenie. Dlatego wszystkie siedzenia powinny być w tym czasie ustawione pionowo, by wszyscy mogli jak najszybciej opuścić pokład - podsumowuje.