Flygskam jest skuteczny? Dwa miliony pasażerów mniej na szwedzkich lotniskach

Swedavia, operator szwedzkich lotnisk, poinformowała, że spadła liczba pasażerów, którzy korzystają z tamtejszych portów lotniczych. Podróżni rezygnują przede wszystkim z lotów krajowych. Wstyd przed lataniem, który narodził się w Szwecji, rzeczywiście działa? Możliwe, ale podawane są też inne powody.

Słowo flygskam oznacza wstyd przed lataniem. Zjawisko ma swoje korzenie w Szwecji. Tam od lat głośno mówi się o tym, że latanie to najbardziej szkodliwy dla środowiska sposób podróżowania. Osobom podróżującym przypomina się, że lotnictwo jest jednym z największych emitentów dwutlenku węgla, a jego wkład w emisję ciągle rośnie. Poza tym podróże lotnicze generują tony śmieci. Ogromna ich część powstaje w czasie konsumpcji napojów i dań serwowanych na pokładach samolotów.

Szwedzi wstydzą się latać

Najnowsze dane opublikowane przez operatora 10 najbardziej obleganych szwedzkich lotnisk wskazują, że wstyd przed lataniem wśród Szwedów może rzeczywiście być coraz powszechniejszy. Swedavia informuje, że w porównaniu z rekordowym 2018 rokiem w 2019 o 4 procent spadła liczba pasażerów, którzy korzystają ze szwedzkich lotnisk, a o 9 procent liczba tych, którzy wybierają loty krajowe.

Swedavia podaje, że w 2019 roku z zarządzanych przez nią lotnisk skorzystało 40 milionów pasażerów, podczas gdy rok wcześniej było ich ponad dwa miliony więcej. Eksperci przyczyn doszukują się m.in. we wspomnianym wcześniej wstydzie przed lataniem.

"Spadek liczby pasażerów świadczy o tym, że flygskam realnie wpływa na ludzi - powiedział serwisowi euronews.com Andrew Murphy z organizacji pozarządowej Transport & Environment, która działa na rzecz zrównoważonego transportu w Europie. Dodaje jednak, że aby znacznie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, potrzebne są regulacje dotyczące tego problemu w lotnictwie zaordynowane przez rządy państw. Jako jedną z propozycji Murphy podaje opodatkowanie paliwa lotniczego. (Dalsza część artykułu pod wideo.)

W tym miejscu pojawia się też pytanie, czy paliwo lotnicze może być ekologiczne? Obejrzyj nasze wideo:

Zobacz wideo

Z kolei rzecznik Swedavii, Robert Pletzin, powiedział, że poza kwestiami klimatycznymi, wśród powodów spadku pasażerów należy wymienić również słabnącą wartość szwedzkiej korony oraz wysoki podatek lotniczy, który przekłada się na ceny biletów.

Komentarze (174)
Flygskam jest skuteczny? Dwa miliony pasażerów mniej na szwedzkich lotniskach
Zaloguj się
  • martinez027

    0

    ja stosuje Flygskam od daaawna!! Jeżdże po europie głownie moim FERRARI i powiem że ta "moda" jest baaaardzo droga--wychodzi kilkanascie/kilkadziesiąt razy drożej niż lot biznesem/1klasą...przykład:za 10 dni jadę do Zermatt w Szwajcarii na narty-po raz kolejny i tak:po narty i bagaże jutro przyjeżdża kurier i zawiozą je do hotelu bo w furze miejsca brak- koszt w obie strony 800zł(2 osoby)...Dalej :PALIWO--staram się utrzymywać spalanie na poziomie 100/100 wiec łatwo liczyć-przez PL jadę A2 z predkością 140-280km/h, przez Niemcy od 100 na ograniczeniach do predkości 300-350km/h tam gdzie bez ograniczeń--wtedy wir w baku i spalanie 150-200 na 100...Bak 88l wiec co chwila przerwa na tankowanie...w obie strony zaokraglajać 3000km więc 3000l paliwa ,-leje najdrozsze i na autostradach więc średnio po 8zł/l więc wychodzi 24 000zł na samo PALIWO + opłaty za drogi w Pl i Szwajcarii(40franków na ROK)i inne więc wydaje minimum 26 000zł ALE JESTEM MODNY I Flygskam !!i nie zostawiam SAMOLOTOWEGO śladu węglowego!I jeszcze ostatnie kilometry pokonuje POCIAGIEM!!Zermatt zamkniete dla turystów i do Tasch fura i dalej pociag--to juz jestem SUPER EKO....

  • koenzymq10

    0

    I jak oni tera dotra do naszej Europy bardziej kontynentalnej? Przez Rosje proponuje pociagiem, prawda Gupia Greto?

  • koenzymq10

    0

    A nie latajac i siedzac w domu zamowili wiecej przez Amazona roznych dobroci z Chin, ktore przyplyna Mazutowcami w kontenerach i na c.h.u.j. im b ylo siedziec w domu. Bilans CO2 i tak negatywny, jak nie samoloty, to mazutowce swoje zrobia... Gupki

  • ernst-lemingway

    Oceniono 3 razy 3

    Wspaniale spoleczenstwo, pogratulowac: pol wieku prania mozgow wychowalo ich jak nalezy; reaguja na skinienie pana i wladcy natychmiast, zero buntu, zero watpliwosci-wykonuja polecenia bez szemrania. Ma byc multi-kulti? Bach! I jest.
    Przestac latac samolotami? Zrobione.
    Warunkiem wykonywania polecen jest zapewnienie wysokiego standardu zycia no i odpowiednia indoktrynacja od malego.
    Ciekawe czy sa mozliwe jakies bunty spoleczne czy to juz wzorcowy model potulnego spoleczenstwa?

  • jack_flash

    Oceniono 1 raz 1

    Gazeta nieco przesadza, jak zwykle. W każdym razie są linie lotnicze, które świetnie sobie radzą z tym zjawiskiem:
    „ Simple Flying recently had the pleasure of a sit down chat with CEO of Portuguese wet lease airline Hi Fly, Dr. Paulo Mirpuri. Of course, the topic of airline emissions came up, during which he revealed that Hi Fly aims to be carbon neutral by the end of next year.” Czyli w 2021.

  • tommychicago

    Oceniono 1 raz 1

    Mnie to nie obchodzi. Bede latal tak czesto jak mam ochote i pieniadze.
    Skoro celebrytki celebryci i celebryciatka nie maja wstydu by latac prywatnymi odrzutowcami pod byle jakim pretekstem ja tez bede

  • k0pytko

    Oceniono 2 razy 2

    Idioci.

  • rave8

    Oceniono 4 razy 4

    Dziwny kraj, wstydzą się latać, ale nie wstydzą się współpracy z Hitlerem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX