Z raportu podsumowującego badania dowiadujemy się m.in., że Ryanair odrzuca prawie wszystkie wnioski o odszkodowania, które zostały złożone bezpośrednio przez pasażerów. Dzieje się tak aż w 98,4 proc. przypadków. Jednak irlandzki przewoźnik nie jest liderem zestawienia. Pierwsze miejsce zajmują ex aequo: Tunisair, Vueling Airlines, Ernest Airlines i Bulgaria Air. W przypadku wymienionych firm odsetek odrzuconych wniosków wyniósł 99,9 procent.
Średnia dla wszystkich przebadanych przewoźników wynosi 58 procent. Oznacza to, że większość pasażerów, którym pieniądze należą się z mocy prawa, musi o nie walczyć.
Dlaczego samoloty się spóźniają? To nie zawsze wina pogody. Więcej dowiesz się z filmu:
Na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004 pasażerom zakłóconych lotów przysługuje prawo do odszkodowania. Dotyczy to lotów, które rozpoczynają się lub kończą na terenie Unii Europejskiej. O odszkodowanie można starać się m.in. gdy rejs został odwołany, był opóźniony o co najmniej trzy godziny lub pasażerowi odmówiono wejścia na pokład.
- Jeśli ktoś zetknął się z wymienionymi w unijnym Rozporządzeniu problemami i uważa, że jego wniosek został bezpodstawnie odrzucony przez przewoźnika, nie powinien rezygnować z należnych praw. Po otrzymaniu odmowy wciąż może skutecznie starać się o należne mu pieniądze - dowiadujemy się z raportu AirHelp.
Jak prezentują się wyniki innych popularnych linii lotniczych? W przypadku Wizz Air odsetek odrzuconych wniosków wynosi 61,4 procent. Z kolei LOT może pochwalić się bardzo niskim wynikiem. Odsetek odrzuconych wniosków u polskiego przewoźnika wynosi jedynie 37,8 procent.
Ranking linii lotniczych pod względem odsetka odrzuconych wniosków Airhelp
Z raportu dowiadujemy się także, że większość pasażerów rezygnuje po nieudanych próbach walki o odszkodowanie. - Jak wynika z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania, prawie 60 procent Europejczyków przyznaje, że zrezygnowało ze starań o odszkodowanie za zakłócony lot po pierwszej odmowie ze strony przewoźnika - wskazuje Marta Koziarz z AirHelp.
***
AirHelp to globalna firma, która specjalizuje się m.in. w uzyskiwaniu odszkodowań za opóźnienia i odwołane loty. Odsetek błędnie odrzuconych wniosków został obliczony na podstawie danych firmy AirHelp dotyczących wniosków obsługiwanych przez nią między styczniem 2018 roku i październikiem 2019 roku. Badanie opinii pasażerów wykonano online przez w dniach 26 czerwca - 3 lipca 2019 roku. Uczestniczyło w nim 10 429 osób.
Przeczytaj także: Lufthansa ukarana za nielegalne loty do USA. Urząd: znali prawo i złamali je umyślnie >>