Komentarze (106)
Europejski kraj jako pierwszy na świecie wprowadza całkowicie darmowy transport publiczny
Zaloguj się
Pokaż wcześniejsze komentarze
  • sholay

    Oceniono 11 razy -1

    A jakaż jazda na Gazeta.pI była na Jacka Sasina, kiedy to samo proponował w Warszawie.

    To działa też w Ząbkach, Olkuszu czy Nysie i to od dawna.

    &

  • antoniferdynand

    Oceniono 25 razy 15

    Jeżeli taka Warszawa z budżetu miasta pokrywa ok 70% kosztów transportu miejskiego a z biletów pochodzi jedynie ok. 30% to niewiele trzeba byłoby zwiększyć tę pulę aby komunikacja była bezpłatna lub przynajmniej wynik biznesowy wyszedł na zero względem tego co jest. Cały system bilingowy (systemy informatyczne, obsługa kart miejskich, biletów jednorazowych, biletomatów, dystrybucji detalicznej, kontroli, bramek, kasowników, centrum obsługi klienta, reklamacje, etc.) to zapewne do 20% kosztów systemu komunikacji. Jeżeli to się wyeliminuje to koszt dotacji będą bliższe kosztom utrzymania całości.
    Do tego dochodzą jeszcze koszty remontowe i pochodne. Zwiększenie popularności komunikacji miejskiej skokowo obnizy wykorzystanie aut osobowych a to przełoży się na mniejsze zużycie dróg, ich remonty, modernizacje, przebudowy, etc. To idzie w miliardy i z powodzeniem tu jest pole do oszczędności.
    I nie dotyczy to tylko Warszawy ale większości aglomeracji miejskich w Polsce.

  • bigmaciek

    Oceniono 12 razy -2

    Państwo miasto w którym jest 20 min od pola z krowami do pola z krowami obojętne czy się idzie wzdłuż czy wszerz. Żadne osiągnięcie.

  • bostian

    Oceniono 24 razy -10

    Każda "darmowa" rzecz odbiera nam wolność. "Nie ma darmowej zupy" jak mawiała Premier Margaret Thatcher. Za ten transport rzekomo darmowy, płacą instytucje publiczne. A skąd mają na to pieniądze? No z naszych kieszeni. Tylko, że my już tracimy kontrolę nad tymi pieniędzmi. Tak - możemy je wydać na komunikację, rower, samochód - tak przepadły - choćby autobus jeździł pusty, był droższy niż inne formy transportu, nie skorzystaliśmy z niego ani razu - już ZAWSZE będziemy za niego płacić i płacić. A za obsługę tego luksusu - trzeba dodatkowo zapłacić urzędnikom. Utopia po prostu. Państwo darmochy to państwo niewolników z ręką urzędnika głęboko zaszytą w naszej kieszeni.
    Ale ludzie lubią być niewolnikami. Czują się na smyczy i w kagańcu po prostu bezpieczniej.

  • tpdlagier

    Oceniono 11 razy 9

    Wystarczy by w małych miejscowościach - takich do 20-3Otyś mieszkańców wprowadzić gęstą sieć połączeń autobusowych za małą opłatą, a kierowcom wysokie opłaty parkingowe wszędzie poza miejscem zamieszkania. I co? W Polsce ogłoszono by tragedię narodową

  • babyjaga10

    Oceniono 6 razy 0

    Jak dobrze pamiętam, jakieś miasto w Polsce też wprowadziło darmową komunikację. Nie wiem które.

  • wydarzenia-sierpniowe-o16

    Oceniono 18 razy -16

    Darmowe, bo to Centrum Paserstwa POdatkowego. Zenada.

  • student_zebrak

    Oceniono 14 razy 4

    Kieszonkowe panstwo z 600 tys mieszkancow. 2500 km² = 50 na 50 km.
    Ilu pasazerow dziennie? Najbogatsze panstwo w Europie, poza Watykanem, ktory nie chwali sie bogactwem.

  • maciekkoz

    Oceniono 30 razy 22

    Mieszkam w małym mieście, gdzie komunikacja jest za darmo i wychodzi to miastu na plus.
    Okazuje się, że do każdego bilety w Polsce miasta i tak dopłacają ok 3zł, więc czy dopłacą 3zł czy 5zł (czyli bilet za darmo) to nie ma aż takiej różnicy a zalety są liczne:
    - mniej korków
    - mniej smogu
    - zadowoleni mieszkańcy
    - najbiedniejsi, których nie stać na auto ani bilet miesięczny mogą wyść z domu
    - miasto nie musi naprawiać zniszczonych biletomatów
    - koszt wydruku i rozprowadzenia biletów = 0

  • remo29

    Oceniono 10 razy -4

    Państwo wielkości 1/4 województwa, z liczbą mieszkańców w okolicy Wrocławia ;)

  • spiral_architect

    Oceniono 20 razy -10

    To coś, czego lewactwo nie jest i nie będzie w stanie pojąć: otóż najpierw trzeba wypracować tak wysoki poziom dobrobytu, żeby móc sobie na to pozwolić. A systemem produkcji dobrobytu jest tylko i wyłącznie kapitalizm.

  • baby1

    Oceniono 16 razy 10

    Jak bogatego stać na takie rozwiązanie, to i biedny powinien się nad nim zastanowić.

  • stop.polonizacji.europy

    Oceniono 18 razy 8

    Transport publiczny nie musi być darmowy, ale jeśli ma konkurować z samochodami, musi oferować dobrą siatkę i częste przejazdy. Jeżeli w dużym polskim mieście nie ma szybkiego autobusu jadącego wzdłuż głównej drogi łączącej wschód miasta z zachodem, to nawet jeśli autobusy będą za darmo, niewielu zechce codziennie zwiedzać zakorkowane centrum miasta przez 20-30minut, żeby pokonać trasę, którą samochodem mozna pokonać w 3-5. A autobusy odjeżdżają co 15-20 minut, więc jak się nie ma szczęścia to i na piechotę jest szybciej.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX