Do zdarzenia doszło na pokładzie samolotu SpiceJet, który leciał z Mumbaju do Delhi. Jeden z pasażerów zauważył, że okno w kabinie samolotu jest pęknięte i zaklejone zwykłą taśmą. Zrobił więc zdjęcie i opublikował w mediach społecznościowych. Swój post opatrzył pełnymi niepokoju słowami:
Czy to nie jest poważne naruszenie bezpieczeństwa? Ktoś słucha?
Pod wpisem mężczyzny pojawiło się mnóstwo komentarzy. Wiele osób było zaskoczonych takim rozwiązaniem sprawy przez personel, mówili m.in. o cięciu kosztów. Część komentujących zwróciła uwagę, że pęknięta była jedynie wewnętrzna szyba.
To przerażające dla zwykłego pasażera. Nie zgodziłbym się wejść na pokład.
Pęknięta jest wewnętrzna warstwa. Rzeczywista osłona okna jest nienaruszona.
Głos zabrały również linie lotnicze. Przewoźnik najpierw napisał, że bezpieczeństwo jest najważniejsze i że linia nie uznaje kompromisów. Przedstawiciele SpiceJet przeprosili również za niedogodności i dodali, że przekażą sprawę odpowiednim osobom.
Takie wytłumaczenie nie wystarczyło jednak pasażerowi, który zauważył, że skoro szyba była pęknięta, to znaczy, że personel o tym wiedział. I skoro podjął takie działania, widocznie wcale nie zależało mu na bezpieczeństwu pasażerów.
W odpowiedzi na zarzut indyjski przewoźnik zapewnił, że pęknięcie pojawiło się tylko na wewnętrznym panelu i zostało naprawione tego samego dnia. Wewnętrzna szyba ma chronić okno przed zarysowaniami i nie wpływa na ciśnienie w kabinie.
Okna w samolocie składają się z aż trzech warstw zrobionych z materiałów akrylowych. Najbardziej wewnętrzna warstwa, czyli ta znajdująca się najbliżej pasażera, ma za zadanie chronić następną. Ważniejsze są warstwy środkowa, w której znajduje się niewielki otwór nazywany otworem odpowietrzającym (ang. breather hole), i zewnętrzna chroniąca przed różnicą ciśnień w samolocie i poza nim.
Dziurka w środkowej warstwie sprawia, że nacisk na tę część okna jest mniejszy i całą siłę ciśnienia w kabinie przyjmuje na siebie zewnętrzna szyba. Jeśli otworu by nie było, każdy nagły wzrost ciśnienia na zewnątrz samolotu mógłby spowodować, że szyba pęknie. "A nawet, gdyby doszło do wysoce nieprawdopodobnego przypadku uszkodzenia zewnętrznej warstwy, środkowa przejmie jej zadanie" - uspokaja Mark Vanhoenacker, pilot British Airways.
Więcej przeczytasz w naszym artykule:
Elementy budowy samolotu i sposób ich działania to jedno. Równie interesujące są jednak tajniki zawodu stewardesy. Jesteście ciekawi, jak wygląda taka praca? Zobaczcie nasze wideo: