Najstarsze biuro podróż na świecie Thomas Cook zbankrutowało. W czasie ogłoszenia tej wiadomość na wakacjach zorganizowanych przez agencję przebywało blisko 600 tysięcy osób.
O ile upadki małych biur podróży nie wzbudzają zwykle zbyt dużych emocji, o tyle bankructwo jednej z największych firm tego typu, wywołało ogromne zaskoczenie. Przypomniało to, że zagrożenie jest realne nawet w przypadku dużych i zaufanych agencji turystycznych.
Jak dowiadujemy się z poradnika przygotowanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jeśli wiadomość o upadku agencji turystycznej pojawia się w trakcie naszego urlopu, możemy go nadal kontynuować.
Kwestię reguluję przepisy, które weszły w życie 1 lipca 2018 roku, dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych. Dzięki nowym regulacjom prawnym:
Podróżni zyskają też więcej praw w przypadku niewypłacalności biura podróży. Do tej pory mogli liczyć na pokrycie kosztów powrotu do kraju i zwrot wpłaconych, ale niewykorzystanych kwot. Po 1 lipca 2018 roku, jeśli biuro upadnie, turyści będą mogli kontynuować wypoczynek, tak jak było to przewidziane w umowie
- czytamy w poradniku UOKiK.
Jeśli w czasie naszego wyjazdu zostanie ogłoszona wiadomość o upadku biura, pomocy musimy szukać u marszałka województwa (właściwego ze względu na siedzibę agencji turystycznej). Dysponuje on środkami, które pochodzą z gwarancji ubezpieczeniowej upadłej firmy. Ustawa o usługach turystycznych zobowiązuje marszałka do zorganizowania powrotu turystów do kraju. W takich przypadkach, gdy jesteśmy jeszcze za granicą, pomocna może okazać się polska ambasada lub konsulat.
A co z turystami, którzy wyjazd mają jeszcze przed sobą? Pozostałe pieniądze z gwarancji ubezpieczeniowej, którymi dysponuje marszałek województwa, przeznaczane są zazwyczaj na wypłatę rekompensat dla osób, które wpłaciły całą kwotę lub zaliczkę, jednak ze względu na upadłość biura ich wyjazd nie doszedł do skutku. Formularz zgłoszenia szkody przesyłamy do marszałka lub ubezpieczyciela. Należy dołączyć do niego kopię dowodu wpłaty oraz kopię umowy o świadczenie usług turystycznych.
Skargi turystów po wakacjach bywają naprawdę zaskakujące. Z filmu poniżej poznasz najbardziej absurdalne przykłady: