Szybsza i łatwiejsza odprawa przed wylotem? To możliwe. LOT przetestował nowe rozwiązanie

PLL LOT przetestowały na lotnisku w Słowenii biometryczne procedury odprawy. Pasażerowie weszli na pokład samolotu dzięki selfie, które wcześniej wgrali do systemu. Nowe rozwiązanie okazało się bardzo komfortowe zarówno dla podróżujących, jak i przewoźników.
Zobacz wideo

PLL LOT we współpracy ze słoweńskimi liniami lotniczymi Adria Airways oraz z hiszpańską firmą Amadeus z branży technologii podróżniczej, przetestowały biometryczną procedurę odprawy. Pilotażowy program z wykorzystaniem nowego rozwiązania miał miejsce w porcie lotniczym Joze Pucnik w Lublanie, stolicy Słowenii.

Biometryczna technologia to przede wszystkim duża oszczędność czasu. Do tego większy komfort pasażerów, dzięki łatwiejszemu, bardziej płynnemu i bezpieczniejszemu wchodzeniu na pokład samolotu. Zaś dla linii lotniczych to szansa na większą wydajność i szybszą realizację lotów.

Biometryczna odprawa - na czym polega?

W testach udział wzięło prawie 175 pasażerów. Za pośrednictwem aplikacji Amadeus musieli wgrać swoje selfie, zdjęcie paszportu oraz kartę pokładową. Wszystkie te dane były bezpiecznie przechowywane na specjalnym serwerze.

Następnie, w trakcie odprawy, zamiast żmudnego sprawdzania biletu i dokumentów, czekał na nich już tylko panel z aparatem, który wykonywał zdjęcie i porównywał je z wgranym wcześniej selfie. To wystarczyło, aby potwierdzić tożsamość pasażera i status lotu.

Pomyślny wynik weryfikacji powodował przesłanie odpowiedniej wiadomości do Systemu Kontroli Odlotów, a pasażer był wpuszczany na pokład. Wszystkie dane były usuwane po upływie 48 godzin, zgodnie z wymogami RODO

tłumaczył w rozmowie z portalem Fly4free Jakub Panek, ekspert ds. PR w PLL LOT.

Biometryczna odprawa to duża oszczędność czasu

Program pilotażowy wyraźnie wykazał, że biometryczna procedura skraca średni czas wejścia na pokład prawie o 75 procent. Pasażerom zajmowało to zaledwie dwie sekundy zamiast standardowych 5-10.

Nowa technologia daje nadzieję na poprawę poziomu satysfakcji klientów, którzy będą mogli odprawiać się szybciej, łatwiej i bezpieczniej. Wyniki pilotażu z Lublany okazały się bardzo zachęcające. Cały program spotkał się też z uznaniem pasażerów. Technologia biometryczna będzie dla całej branży kolejnym technologicznym skokiem, dzięki któremu podróżowanie stanie się bardziej komfortowe.

- podkreślał Jakub Panek z LOT.

Wynik testu był na tyle satysfakcjonujący, że przedstawiciele lotniska nie kryją zadowolenia. Zapowiadają już, że chcieliby zainwestować w podobną technologię. Amadeus będzie teraz pracował nad stworzeniem wspólnej dla wszystkich lotnisk, scentralizowanej platformy do danych biometrycznych.