Europejskie Centrum Konsumenckie wzięło pod lupę rezerwacyjne formularze linii lotniczych. Organizacja informuje, że w ostatnim czasie wpłynęło do niej kilkanaście skarg pasażerów. Dotyczą one danych podróżujących, które niekiedy są automatycznie zmieniane przez internetowy system rezerwacji.
Błąd pojawia się podczas kupowania biletów lotniczych dla kogoś innego przy użyciu własnego konta na stronie internetowej przewoźnika. Osoba, która rezerwuje lot, wpisuje poprawnie dane pasażera, jednak po zakończeniu procesu przychodzi potwierdzenie, na którym widnieje jej imię i nazwisko zamiast pasażera, dla którego w rzeczywistości robiona jest rezerwacja.
Dzieje się tak, ponieważ system pobiera dane np. z wcześniej zapamiętanej karty kredytowej czy z kont na innych portalach i automatycznie je zmienia. Europejskie Centrum Konsumenckie podkreśla, że takie błędy są trudne do udowodnienia, dlatego przede wszystkim należy zachować dużą ostrożność podczas rezerwacji.
Europejskie Centrum Konsumenckie informuje również, co robić, aby uniknąć tego typu problemów:
Organizacja zaznacza, że niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Jeżeli zaś nie ma takiej możliwości, najlepiej zgłosić skargę na piśmie. Warto do niej dołączyć np. samodzielnie nagrany filmik, na którym będzie widać, jak zmieniają się dane w uzupełnianych okienkach.
Im więcej dowodów przemawiających za wykazaniem błędu strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej
- podkreśla ECK na swojej stronie internetowej.