Kupujesz komuś bilet lotniczy? System sam może zmienić dane. Potem trudno to udowodnić

Rezerwujesz dla kogoś lot, a internetowy system automatycznie wprowadza twoje dane, które zapamiętał wcześniej? Trzeba na to uważać. Później możesz mieć poważne problemy z reklamacją i udowodnieniem, że wina nie leży po twojej stronie, a systemu.
Zobacz wideo

Europejskie Centrum Konsumenckie wzięło pod lupę rezerwacyjne formularze linii lotniczych. Organizacja informuje, że w ostatnim czasie wpłynęło do niej kilkanaście skarg pasażerów. Dotyczą one danych podróżujących, które niekiedy są automatycznie zmieniane przez internetowy system rezerwacji.

Błąd pojawia się podczas kupowania biletów lotniczych dla kogoś innego przy użyciu własnego konta na stronie internetowej przewoźnika. Osoba, która rezerwuje lot, wpisuje poprawnie dane pasażera, jednak po zakończeniu procesu przychodzi potwierdzenie, na którym widnieje jej imię i nazwisko zamiast pasażera, dla którego w rzeczywistości robiona jest rezerwacja.

Dzieje się tak, ponieważ system pobiera dane np. z wcześniej zapamiętanej karty kredytowej czy z kont na innych portalach i automatycznie je zmienia. Europejskie Centrum Konsumenckie podkreśla, że takie błędy są trudne do udowodnienia, dlatego przede wszystkim należy zachować dużą ostrożność podczas rezerwacji.

Jak zapobiec automatycznemu uzupełnianiu?

Europejskie Centrum Konsumenckie informuje również, co robić, aby uniknąć tego typu problemów:

  • nie wiąż kont: unikaj logowania się do systemu rezerwacji za pomocą innego portalu społecznościowego bądź też serwisu pocztowego,
  • nie podawaj hasła do swojego e-maila,
  • po wprowadzeniu danych z karty, upewnij się, czy nie zmieniono danych pasażera,
  • nie gódź się na podpowiedzi systemu i automatyczne uzupełnianie danych, rób to samodzielnie,
  • usuwaj pliki cookie w przeglądarce internetowej,
  • zweryfikuj dane rezerwacji od razu po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia.

Co zrobić, gdy zauważysz błąd (złe dane)?

Organizacja zaznacza, że niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Jeżeli zaś nie ma takiej możliwości, najlepiej zgłosić skargę na piśmie. Warto do niej dołączyć np. samodzielnie nagrany filmik, na którym będzie widać, jak zmieniają się dane w uzupełnianych okienkach.

Im więcej dowodów przemawiających za wykazaniem błędu strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej

- podkreśla ECK na swojej stronie internetowej.

Więcej o: