Podczas lotu pilot zasnął za sterami. Drugi go nagrał. "To nic zaskakującego"

Co byś zrobił, gdybyś dowiedział się, że pilot samolotu, którym lecisz, uciął sobie właśnie drzemkę za sterami? Okazuje się, że takie zachowanie jest zgodne z procedurami, ale tylko w konkretnych przypadkach i po spełnieniu kilku istotnych warunków.

Pilot tajwańskich narodowych linii lotniczych China Airlines podczas prowadzenia samolotu pasażerskiego uciął sobie drzemkę. Drugi z nich, zamiast obudzić współpracownika, nagrał go, a wideo opublikował w sieci.

Śpiący pilot szybko został rozpoznany. Jak się okazało, to główny kapitan szkoleniowy z 20-letnim doświadczeniem. Na co dzień pilotuje samoloty na trasach m.in. do: Tokio, Okinawy, Seulu i Hongkongu. Jest również instruktorem i egzaminatorem na testach symulacyjnych w Centrum Szkolenia Lotów China Airlines.

Zobacz wideo

Zgodnie z tajwańską ustawą o lotnictwie cywilnym pilot nie może spać w kokpicie, gdy samolot jest w powietrzu. Dlatego też, w związku z nieprzestrzeganiem podstawowych procedur, mężczyzna został ukarany grzywną. Jak informują lokalne media, poddał się już dobrowolnie karze. Zaś drugi pilot, który wszystko nagrał, również został upomniany i ukarany naganą.

 

Uznano, że w ten sposób śpiący pilot daje zły przykład swoim podwładnym i osobom, które szkoli, a potem egzaminuje.

To nic zaskakującego. Zmęczenie jest nieuniknione, ale jako starszy oficer powinien dawać przykład. Po drugie, jeśli był naprawdę zbyt zmęczony, mógł po prostu powiedzieć członkom załogi, aby go obserwowali i pilnowali

- skomentował sytuację inny pilot z China Airlines.

Warto zwrócić uwagę, że nagranie zostało opublikowane w sieci zaledwie dobę po zakończeniu bezprecedensowego, 7-dniowego strajku ponad 600 pilotów China Airlines. Głównym postulatem protestujących było ograniczenie zbyt długich, ich zdaniem, godzin pracy, które skutkowały przepracowaniem i zmęczeniem.

Czy pilot może spać podczas lotu?

Pilotom podczas lotu przysługuje tzw. kontrolowany odpoczynek. Udowodniono, że taka procedura znacznie poprawia bezpieczeństwo, ale zawsze musi być uzgodniona z resztą załogi i drugim pilotem. Najczęściej stosowana jest w przypadku lotów długodystansowych i zaplanowanych również na noc.

Kontrolowany odpoczynek odbywa się na fotelu operacyjnym, przy czym siedzenie musi być odsunięte od sterów. Drzemka trwa zazwyczaj 10-30 minut i odbywa się w okresach niskiego obciążenia pracą. Jej celem jest ogólna poprawa czujności u pilotów i przygotowanie do większego wysiłku, jakim jest np. lądowanie.