Turyści nie zdobywali najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich? Pomiary były błędne, wyższy jest inny wierzchołek

Okazuje się, że najsłynniejsze wzniesienie Gór Świętokrzyskich jest wyższe niż wykazywano do tej pory na mapach topograficznych. Błąd ten wykryli naukowcy z Politechniki Śląskiej.

Łysica położona jest w paśmie Łysogór i jest najwyższym szczytem Gór Świętokrzyskich. Jest także najniższym wzniesieniem Korony Gór Polski, czyli listy 28 najwyższych szczytów poszczególnych pasm górskich w naszym kraju. 

Łysica wyższa niż przypuszczano

Ostatnie badania geotechników z Politechniki Śląskiej przynoszą dwie istotne informacje na temat Łysicy. Po pierwsze wzniesienie jest wyższe niż do tej pory przypuszczano. Twórcy map podawali z reguły, że szczyt ten ma 612 m n.p.m. Okazuje się jednak, że Łysica jest wyższa i mierzy 613,8 m n.p.m.

Polska z lotu ptaka. Amatorski film promujący nasz kraj zachwyca

Jak to odkryto? Zadecydował o tym przypadek. Geotechnicy zaobserwowali w trakcie badań modelu terenu, że pokazywane na nim wysokości są większe niż te, które znają z map topograficznych. Postanowili więc dokładnie sprawdzić tę kwestię. Dzięki szczegółowym analizom badacze przekonali się, że model nie zawiera błędu, a wysokości, które pojawiają się na mapach, odbiegają od rzeczywistości. 

Skała Agaty jednak wyższa

Jednak to nie koniec odkryć. Do tej pory uważano, że najwyższym punktem Łysicy jest jej zachodni wierzchołek. W tym miejscu znajduje się słynny krzyż, który jest repliką tego z 1930 roku. W trakcie badań okazało się jednak, że jest nim Skała Agaty (wschodni wierzchołek), która ze względu na trudny dostęp nie cieszy się dużą popularnością wśród zwiedzających.  

Ze strony Politechniki Świętokrzyskiej dowiadujemy się, że:

Największe różnice naukowcy odkryli w przypadku Skały Agaty zwanej Zamczyskiem. Na modelu widniała wysokość 613,4 m n.p.m., na ogólnie dostępnych mapach zaledwie 608 metrów. Dlatego naukowcy pojechali w teren. Pomiary kilkukrotnie powtarzali niezależnymi metodami. Dowiedli, że wysokość Zamczyska jest jeszcze większa niż na modelu terenu i wynosi  613,8 m n.p.m.

"Dane powinny ujrzeć światło dzienne"

Badacze z Politechniki Świętokrzyskiej przyznają, że już w niektórych archiwalnych dokumentach można zobaczyć, że Skała Agaty uznawana była po różnych pomiarach za najwyższą część góry. Twórcy map i przewodników nie brali jednak tych informacji pod uwagę.

"Naukowcy w końcu uporządkowali to, co przez lata było pomijane w oficjalnych obliczeniach. I, jak mówią, prawidłowe dane powinny ujrzeć światło dzienne" - czytamy na stronie uczelni.

Zobacz także:

Komentarze (27)
Turyści nie zdobywali najwyższego szczytu Gór Świętokrzyskich? Pomiary były błędne, wyższy jest inny wierzchołek
Zaloguj się
  • tetradrachma

    Oceniono 18 razy -8

    Wielu badaczy, parapsychologów wyraża poglad, ze "emanacja ZŁA na Łysicy jest równa tej w KL Auschwitz, a nawet wieksza !

  • tomasz.rze

    Oceniono 5 razy -3

    Niecałe dwa centymetry robi różnicę... Przynajmniej tak twierdzą kobiety, które miały przyjemność wchodzenia na ten szczyt.

  • hennert

    0

    Byłem na Agacie półtora roku temu.
    Dość wyraźna ścieżka odchodzi od szlaku nieco na wschód od Łysicy.
    Chciałem uciec od trzody hałasującej na wierzchołku. Piękne, surowe gołoborze.

  • kornel-1

    Oceniono 4 razy 0

    No i problem mają. Krzyż muszą przenosić :=/

  • ochujek

    Oceniono 1 raz 1

    Czarownica Agata długo ukrywała tę tajemnicę. Zemsta za stosy dla koleżanek.

  • adnan25

    Oceniono 2 razy 2

    Politechnika Śląska czy Świętokrzyska... Dla GW to jedno i to samo. "Dobre dziennikarstwo".

  • 2stan13

    Oceniono 3 razy 3

    Tradycyjne miejsce spotkań poseł K. P. i jej koleżanek partyjnych!

  • ochujek

    Oceniono 3 razy 3

    Schodki dla prezesa podwyższyłyby to odkrycie. Oczywiście żelbetowe.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX