Numer lotu na bilecie to nie są przypadkowe cyfry. Dowiesz się z nich między innymi, jak ważny jest twój rejs

W lotnictwie wszystko ma swoje wytłumaczenie. Nawet jeśli myślisz, że coś jest zupełnie przypadkowe. Jedną z takich rzeczy jest numer lotu, który widnieje na karcie pokładowej. Możesz z niego wyczytać więcej, niż ci się wydaje.

Wielokrotnie okazywało się, że konkretne procedury stosowane w samolotach lub na lotnisku, które uważamy za zupełny przypadek, w rzeczywistości mają logiczne wytłumaczenie. Tak było między innymi z wyjaśnieniem, czemu samoloty są malowane na biało i dlaczego zawsze wsiadamy do nich z lewej strony.

A czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co oznaczają litery i cyfry w numerze lotu, które zapisane są m.in. na kartach pokładowych? Nie jest to bowiem przypadkowy ciąg i można z niego wyczytać więcej, niż myślicie. Każda linia lotnicza używa określonego systemu do przypisywania liter i cyfr do każdego lotu.

Każdy samolot, którym latasz jest dziurawy. Dlaczego tak jest?

Zacznijmy od liter. To większości z was pewnie udało się już rozszyfrować. Są one po prostu kodem nazwy przewoźnika. I tak, LO oznacza Polskie Linie Lotnicze LOT, LH to Lufthansa, AF przypisuje się Air France, W6 Wizz Airowi, a FR to kod Ryanaira.

Każdy kierunek ma swoją liczbę

W przypadku cyfr sytuacja jest bardziej skomplikowana. Przedział liczbowy, z którego linie lotnicze mogą korzystać, zaczyna się od 1 i kończy na 9999. Patrick Smith, były pilot i autor książki "Cockpit Confidential" tłumaczy, że zazwyczaj numery parzyste przypisywane są lotom w kierunku wschodnim lub północnym, a numery nieparzyste rejsom skierowanym na zachód lub południe. Zdarzają się jednak wyjątki od tej reguły.

Ponadto niektóre linie lotnicze używają liczb nieparzystych dla lotów wychodzących i liczb parzystych dla lotów w przeciwną stronę, czyli np. rejs wychodzący miałby numer 103, a powrotny 104. 

Im niższy, tym ważniejszy

Z numeru lotu możecie się również dowiedzieć, jak ważne dla danego przewoźnika jest połączenie, z którego korzystacie. Im niższy numer, tym bardziej "prestiżowa" trasa. Numer 1 często jest przypisywany flagowemu połączeniu i jako przykład takiego podaje się poranny lot linii British Airways z Londynu do Nowego Jorku, który realizowany był naddźwiękowym samolotem pasażerskim Concorde. Z tego typu samolotu przestano korzystać w 2003 roku. Rejs wciąż ma ten sam numer, ale wykonywany jest inną maszyną.

Przyjęło się również, że numerami lotów od 3000 do 5999 opisywane są rejsy krajowe, z kolei te powyżej 6000 to tzw. loty współdzielone (codeshare). Oznacza to współpracę linii lotniczych, na mocy której jedna linia lotnicza przewozi pasażerów z biletami wystawionymi przez inną linię. Z kolei numery lotów zaczynające się od 8 to zazwyczaj loty czarterowe, choć wiele zależy od decyzji przewoźnika.

Niechciane numery

Lotnictwo nie jest wolne od przesądów. Są ciągi cyfr, których linie lotnicze wolą unikać. Należą do nich m.in. liczba 13, którą powszechnie uważa się za przynoszącą pecha, oraz liczba 666 kojarzona z szatanem. Raczej nie spotkacie się też z numerami lotów, które mogłyby być mylone z typem samolotu, np. 757, jak Boeing 757.

Istnieją też przewoźnicy, którzy zmienili stały numer lotu z powodu incydentu lub wypadku. Tak było z codziennym rejsem American Airlines z Bostonu do Los Angeles, którzy przez lata miał numer AA11. Zmieniono go jednak po ataku terrorystycznym z 11 września 2001 roku, kiedy samolot obsługujący właśnie ten lot został porwany.

Mimo generalnych zasad przypisywania numerów do poszczególnych lotów, należy pamiętać, że zdarzają się wyjątki i sprzeczności, i np. lot w kierunku zachodnim może mieć numer parzysty.

To też może cię zainteresować: Dlaczego ludzie klaszczą w samolocie? I kto robi to najczęściej? Wcale nie Polacy [WYJAŚNIAMY]

Dlaczego stewardessy witają pasażerów, trzymając ręce za plecami? Zdziwisz się, co w tym czasie robią ich dłonie

Więcej o: