Spóźniłeś się na samolot? Linie lotnicze mogą anulować twoje kolejne loty [WYJAŚNIAMY]

Spóźnienie na samolot to sytuacja, w której nikt nie chciałby się znaleźć. Pociąga to za sobą szereg problemów, a jednym z nich może być problem z dalszą częścią podróży lub... biletem powrotnym.

Spóźnienie na lot samo w sobie jest stresujące i mało komfortowe. Przewijają nam się wtedy przez głowę tysiące myśli: o pieniądzach, o locie przesiadkowym, na który możemy nie zdążyć, czy o dotarciu na miejsce z opóźnieniem. Czasem niestety na tym problemy się nie kończą.

Niektóre linie lotnicze mają w swoich regulaminach zapis zastrzegający, że w przypadku niestawienia się pasażera na lot, przewoźnik może anulować rezerwacje na dalsze odcinki podróży. Jeśli więc kupiliście bilet do danego miasta i z powrotem, i spóźniliście się na pierwszy lot, linie lotnicze mogą anulować wasz bilet powrotny. 

Pięć rzeczy, które w samolocie dostaniesz za darmo

Taką praktykę stosują m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, które w swoich warunkach przewozu zawarły następujący zapis: Jeżeli pasażer nie poinformował przewoźnika przed rozpoczęciem podróży o zmianie planów podróży i nie wykorzystał rezerwacji, a zastosowana taryfa nie dopuszcza takich zmian, przewoźnik ma prawo anulować dokonane przez siebie rezerwacje na dalsze odcinki podróży.

Zapytaliśmy przedstawicieli przewoźnika, czym podyktowane jest umieszczenie takiej klauzuli w regulaminie przewozu i co pasażer może zrobić, kiedy jego bilet zostanie anulowany. Czekamy na odpowiedź.

Naszą uwagę zwrócił też zapis w warunkach przewozu Lufthansy. Czytamy tam, że Anulowanie rezerwacji dalszego lotu lub lotu powrotnego przez przewoźnika, opłata manipulacyjna za niewykorzystane miejsce
5.6. Może zostać naliczona opłata manipulacyjna, jeśli:
5.6.1. do momentu odlotu nie stawią się Państwo na lotnisku lub w innym miejscu odlotu we wskazanym przez nas czasie (lub jeśli nie stawią się Państwo w czasie wystarczającym do załatwienia formalności urzędowych i dokonania odprawy przed
wylotem) i w wyniku tego nie zajmą Państwo zarezerwowanego dla Państwa miejsca; lub 5.6.2. stawią się Państwo bez wystarczających dokumentów uprawniających do podróżowania i w związku z tym nie będą Państwo mogli rozpocząć podróży i zająć zarezerwowanego dla Was miejsca; lub 5.6.3. odwołają Państwo swoją rezerwację miejsca później niż w terminie określonym przez przewoźnika Lotniczego.

Poprosiliśmy przedstawicieli niemieckich linii o wyjaśnienie powodu umieszczenia w regulaminie powyższej klauzuli. - Lufthansa działa według zasady, że pasażer płaci za faktycznie odbyty lot, co jest równoznaczne z zastosowaniem obowiązujących taryf za określoną trasę. Zasada wykorzystania odcinków podróży zgodnie z kolejnością na bilecie ma pomóc uniknąć sytuacji, w której zarezerwowane miejsce nie zostanie wykorzystane, a samolot poleci z pustym miejscem - informuje nas biuro prasowe Lufthansy w Polsce i zapewnia, że jest to zależna od taryfy procedura, którą większość linii lotniczych nakłada w swoich rezerwacjach i warunkach podróży.

Jednocześnie Lufthansa wyjaśnia, że nie stosuje praktyki anulowania lotów. - Jeśli pasażer zrealizuje podróż niezgodnie z kolejnością poszczególnych jej odcinków zawartą w rezerwacji lub jeśli nie wykorzysta np. pierwszego odcinka podróży, wszystkie kolejne loty nie zostaną anulowane, ale ustawione w tryb nieaktywny. Pasażer zachowuje rezerwację, ale nie może się odprawić. Jest wtedy proszony o przejście do kas, aby ponownie obliczyć koszt biletu. Cena, którą musi zapłacić jest aktualnie obowiązującą taryfą dla danej trasy - wyjaśnia biuro prasowe przewoźnika.

Pieniądze wydane, bilet anulowany. Nic nie można zrobić?

Nasuwa się pytanie, czy w sytuacji, gdy spóźniamy się na pierwszy lot i nasz bilet powrotny (lub bilet na lot przesiadkowy i powrotny) zostaje anulowany przez przewoźnika, można ubiegać się o odszkodowanie? Czy istnieją jakieś przepisy, które regulują tę kwestię, czy pozostaje po prostu dokładne czytanie regulaminu przewozu, aby uniknąć takiej przykrej niespodzianki?

- Praktyka, polegająca na anulowaniu przez linie lotnicze rezerwacji lotów, będących kolejnymi etapami podróży (po przesiadce) lub kursem powrotnym, w przypadku niestawienia się pasażera na pierwszy człon lotu, stanowi niewykonanie umowy przez przewoźnika - wyjaśnia nam Magdalena Bursa-Łapińska, radca prawny AirHelp.

Burska-Łapińska dodaje, że przewoźnicy próbują się zabezpieczać, wprowadzając odpowiednie zapisy do umowy, choć znaczna ich część może zostać uznana - w świetle przepisów kodeksu cywilnego - za tzw. klauzule niedozwolone. Jako takie są nieważne i nie wiążą konsumentów.

- W takiej sytuacji pasażerom może przysługiwać nie tylko prawo do zwrotu kosztów biletu, ale też dodatkowe odszkodowanie, stanowiące rekompensatę poniesionych strat. Pasażer, dokonując rezerwacji na lot "tam i z powrotem", zawiera z przewoźnikiem umowę na dwa niezależne loty. Nieskorzystanie przez pasażera z lotu "tam", nie powinno w żaden sposób wpływać na realizację lotu powrotnego - zauważa radczyni.

Dodaje, że w przypadku lotów łączonych, czyli z przesiadką, rezerwacja obejmuje całą trasę. Zatem niestawienie się pasażera na pierwszy z członów takiego lotu stanowi jego decyzję, która w żaden sposób nie powinna wpływać na możliwość skorzystania z przewozu na dalszym odcinku.

Może zainteresuje cię też: Lecisz do USA, a na twoim bilecie widnieje tajemniczy kod "SSSS"? Przygotuj się na utrudnienia

Komentarze (27)
Spóźniłeś się na samolot? Linie lotnicze mogą anulować twoje kolejne loty [WYJAŚNIAMY]
Zaloguj się
  • tomasz78abc

    Oceniono 3 razy -1

    Dlatego latam tylko ryanem z jasnymi (niekoniecznie zawsze milymi) zasadami, BA i lufthansa zbyt wiele razy mnie wyruch...

  • tylko_na_forum

    0

    Ameryka w konserwach. Niewykorzystanie jednej czesci podrozy oznacza automatyczne skasowanie kolejnych czlonow szczegolnie jesli jest to na jednym bilecie a taryfy sa roundtripowe

  • Lech Kuc

    0

    Powstanie " Baranów " to będzie wszystko dla pasażera . Na razie towarzysze tak trzeba .

  • ama_leta

    0

    Finnnair tez tak ma. Lecialam w grudniu i dzwonilam z pytaniem na infolinie czy mi bilet przepadnie (nie przepadl). 3 miesiace pozniej znow lecialam i sie okazalo ze nie mam biletu powrotnego.
    Uwazam ze to nieuczciwe bo zaplacilm bez wzgledu na to czy lece czy nie

  • swinton

    0

    Jeśli chodzi o bilet powrotny to czasy że jak się kupiło w dwie strony to było taniej minęły.
    Więc może lepiej kupować osobno. Co prawda może zaistnieć sytuacja że w trakcie kupowania w jedną stronę ktoś inny wykupi miejsca powrotne.

    W Itace chciałem przelot w jedną stronę - nie dało rady. Dostałem jakąś idiotyczną odpowiedź.

  • mniklasp

    0

    pani radczyni jak prawdziwa Polka , "a ja wam pokaze!" , pani pisze dyrdymalki nie majace nic wspolnego z zyciem, taj nie stawiasz sie na lot i masz naulacje wszystkich biletow. I tu nie ma zmiluj sie , Lufthansa tak robi i wszystkie linie tak robia od 50 lat

  • zsaba

    Oceniono 1 raz 1

    ...to nie takie proste.....wykupiliśmy wycieczkę do.. otrzymalismy program a tam odlot 14 .00 zbiórka na 2 godz. przed..pijemy w tym dniu godz 7.00 poranna kawę a tu telefon oz lotniska ...za godzinę odlot a państwa nie ma......polecirli bez nas. przemilczę nazwe biura podróży......szlag trafia porządek w życiu, urlop, powiązania słuzbowe i...oczekiwanie na kolejny termin z przygotowaniem do następnego wylotu...kto tu zawinił ..komu wytoczyć sprawę w polsce praworządnej inaczej ???????panie to normalne i co się pan czepiasz...

  • artco1313

    Oceniono 1 raz 1

    Zasady zwrotu kasy powinny być zgodne z cennikiem linii - czyli skoro za 1 kg nadbagazu Ryanair pobiera 11 EUR to jak nie polecę oddaje mi 90 kg * 11 EUR czyli 990 EUR

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX