Co robić w przypadku odwołanego lub opóźnionego lotu? Uwaga! Za złą pogodę odszkodowania nie dostaniesz

Twój lot został odwołany lub samolot ma opóźnienie? Możesz skorzystać z szeregu praw, które przysługują pasażerom. Ale uwaga, nie w każdej sytuacji przewoźnik ponosi odpowiedzialność.

Odwołany lub opóźniony lot to niełatwa sytuacja dla pasażerów. Takie przypadki się jednak zdarzają i dobrze jest wiedzieć, jak należy wtedy postępować. Podróżnym przysługują bowiem konkretne prawa*.

Mój lot został odwołany. Co robić?

W takiej sytuacji pasażerowie mogą skorzystać z różnych form zadośćuczynienia. Oto one:

  1. Zwrot kosztów - możesz ubiegać się o zwrot pełnego kosztu biletu lotniczego w ciągu 7 dni od daty odwołania lotu. 
  2. Zmiana planu podróży - to druga rekompensata, której możesz zażądać. Oznacza to lot w to samo miejsce, na możliwie zbliżonych warunkach i w najwcześniejszym możliwym terminie. Jeżeli decyzję o zmianie planu podejmiesz, będąc już na lotnisku, przewoźnik musi zapewnić ci darmowe napoje oraz posiłki w ilości uzależnionej od czasu oczekiwania na nowy lot (czyli im dłużej czekasz, tym więcej).
  3. Odszkodowanie pieniężne - masz także prawo ubiegać się o stosowne odszkodowanie. Dla lotów na dystansie do 1500 km jest to 250 euro, dla lotów w obrębie Unii Europejskiej powyżej 1500 kilometrów oraz tych o długości od 1500 do 3500 kilometrów -  400 euro, dla odległości większych niż 3500 kilometrów - 600 euro.

Pięć rzeczy, które w samolocie dostaniesz za darmo

Pasażer ma też prawo wysłać dwa SMS-y, dwa e-maile lub wykonać dwie rozmowy telefoniczne. Oczywiście bez ponoszenia kosztów. 

Mój lot jest opóźniony. Co robić?

Jeżeli lot jest opóźniony o co najmniej dwie godziny:

  1. linia lotnicza musi ci zagwarantować posiłek i napój
  2. podobnie, jak w przypadku odwołanego lotu, masz prawo do wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch SMS-ów lub dwóch e-maili.

Jeżeli lot jest opóźniony o trzy godziny i więcej, poza wymienionymi wyżej prawami, możesz ubiegać się też o odszkodowanie finansowe. Kwoty są takie same jak w przypadku odwołania lotu.

Gdy opóźniony lot zostanie przesunięty na następny dzień, przewoźnik powinien także zagwarantować ci bezpłatny nocleg. 

Kiedy nie przysługuje mi odszkodowanie?

Nie zawsze jednak pasażer może ubiegać się o odszkodowanie.

  1. Jeżeli przewoźnik dowiedzie, że opóźnienie lub odwołanie spowodowane jest nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć, wtedy rekompensata pieniężna nie przysługuje. Do takich nadzwyczajnych okoliczności zalicza się: złe warunki pogodowe, strajk wpływający na wykonywanie usług lotniczych czy gwałtowna zmiana sytuacji politycznej.
    Nawet więc w takich sytuacjach nie jesteś jednak zdany tylko na siebie. Przewoźnik ma obowiązek zaoferować pomoc, czyli opisywane już zwrot kosztów lub zmianę planu podróży, a także opiekę - zapewnienie zakwaterowania i posiłki.
  2. Jeżeli informację o odwołanym locie otrzymałeś przynajmniej dwa tygodnie przed terminem podróży, odszkodowanie ci nie przysługuje.
  3. Jeżeli zapewniono ci optymalne warunki, czyli jak najbardziej podobne do tych, których spodziewałeś się na początku swojej podróży.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

Najlepiej, jeśli skorzystasz z formularzy reklamacyjnych, które znajdują się na stronach internetowych linii lotniczych. Możesz też wypełnić unijny wzór skargi.

*Powyższe przepisy reguluje rozporządzenie unijne z 2004 roku. Dotyczą podróży rozpoczynających się w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a także tych, które zaczynają się w inny krajach, ale skierowane są do państw Wspólnoty i są realizowane przez linie lotnicze z tych państw. W niektórych krajach poza UE również obowiązują odszkodowania, ale np. w Stanach Zjednoczonych wiele zależy od konkretnego przewoźnika.

Zobacz też: Człowiek, awaria, pogoda? Nie zawsze. Najdziwniejsze opóźnienia lotów, których przyczyną były zwierzęta

Więcej o: