Odwołany lub opóźniony lot to niełatwa sytuacja dla pasażerów. Takie przypadki się jednak zdarzają i dobrze jest wiedzieć, jak należy wtedy postępować. Podróżnym przysługują bowiem konkretne prawa*.
Mój lot został odwołany. Co robić?
W takiej sytuacji pasażerowie mogą skorzystać z różnych form zadośćuczynienia. Oto one:
- Zwrot kosztów - możesz ubiegać się o zwrot pełnego kosztu biletu lotniczego w ciągu 7 dni od daty odwołania lotu.
- Zmiana planu podróży - to druga rekompensata, której możesz zażądać. Oznacza to lot w to samo miejsce, na możliwie zbliżonych warunkach i w najwcześniejszym możliwym terminie. Jeżeli decyzję o zmianie planu podejmiesz, będąc już na lotnisku, przewoźnik musi zapewnić ci darmowe napoje oraz posiłki w ilości uzależnionej od czasu oczekiwania na nowy lot (czyli im dłużej czekasz, tym więcej).
- Odszkodowanie pieniężne - masz także prawo ubiegać się o stosowne odszkodowanie. Dla lotów na dystansie do 1500 km jest to 250 euro, dla lotów w obrębie Unii Europejskiej powyżej 1500 kilometrów oraz tych o długości od 1500 do 3500 kilometrów - 400 euro, dla odległości większych niż 3500 kilometrów - 600 euro.
Pięć rzeczy, które w samolocie dostaniesz za darmo
Pasażer ma też prawo wysłać dwa SMS-y, dwa e-maile lub wykonać dwie rozmowy telefoniczne. Oczywiście bez ponoszenia kosztów.
Mój lot jest opóźniony. Co robić?
Jeżeli lot jest opóźniony o co najmniej dwie godziny:
- linia lotnicza musi ci zagwarantować posiłek i napój
- podobnie, jak w przypadku odwołanego lotu, masz prawo do wykonania dwóch rozmów telefonicznych, wysłania dwóch SMS-ów lub dwóch e-maili.
Jeżeli lot jest opóźniony o trzy godziny i więcej, poza wymienionymi wyżej prawami, możesz ubiegać się też o odszkodowanie finansowe. Kwoty są takie same jak w przypadku odwołania lotu.
Gdy opóźniony lot zostanie przesunięty na następny dzień, przewoźnik powinien także zagwarantować ci bezpłatny nocleg.
Kiedy nie przysługuje mi odszkodowanie?
Nie zawsze jednak pasażer może ubiegać się o odszkodowanie.
- Jeżeli przewoźnik dowiedzie, że opóźnienie lub odwołanie spowodowane jest nadzwyczajnymi okolicznościami, których nie można było uniknąć, wtedy rekompensata pieniężna nie przysługuje. Do takich nadzwyczajnych okoliczności zalicza się: złe warunki pogodowe, strajk wpływający na wykonywanie usług lotniczych czy gwałtowna zmiana sytuacji politycznej.
Nawet więc w takich sytuacjach nie jesteś jednak zdany tylko na siebie. Przewoźnik ma obowiązek zaoferować pomoc, czyli opisywane już zwrot kosztów lub zmianę planu podróży, a także opiekę - zapewnienie zakwaterowania i posiłki.
- Jeżeli informację o odwołanym locie otrzymałeś przynajmniej dwa tygodnie przed terminem podróży, odszkodowanie ci nie przysługuje.
- Jeżeli zapewniono ci optymalne warunki, czyli jak najbardziej podobne do tych, których spodziewałeś się na początku swojej podróży.
Jak ubiegać się o odszkodowanie?
Najlepiej, jeśli skorzystasz z formularzy reklamacyjnych, które znajdują się na stronach internetowych linii lotniczych. Możesz też wypełnić unijny wzór skargi.
*Powyższe przepisy reguluje rozporządzenie unijne z 2004 roku. Dotyczą podróży rozpoczynających się w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a także tych, które zaczynają się w inny krajach, ale skierowane są do państw Wspólnoty i są realizowane przez linie lotnicze z tych państw. W niektórych krajach poza UE również obowiązują odszkodowania, ale np. w Stanach Zjednoczonych wiele zależy od konkretnego przewoźnika.
Zobacz też: Człowiek, awaria, pogoda? Nie zawsze. Najdziwniejsze opóźnienia lotów, których przyczyną były zwierzęta