Testy bramki biometrycznej do Automatycznej Odprawy Osób (bramki ABC - Automatic Border Control) na podwarszawskim lotnisku Warszawa - Modlin trwają od paru dni. Zorganizowano je w ramach współpracy portu z Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie i Strażą Graniczną.
Głównym zadaniem nowoczesnej bramki jest skrócenie czasu odprawy i zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów.
Tego typu urządzenia gwarantują znacznie większą precyzję kontroli bezpieczeństwa niż metody stosowane tradycyjnie do tej pory. Dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania funkcjonariusze, którzy wcześniej dedykowani byli do obsługi pasażerów metodą tradycyjną, teraz będą mogli skoncentrować się na innych zadaniach związanych z utrzymaniem bezpieczeństwa w porcie lotniczym
- mówi Leszek Chorzewski, p.o. prezes zarządu Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, w rozmowie z pasażer.com.
Lotnisko Modlin Fot. Franciszek Mazur / Agencja Wyborcza.pl
Asystent podróżnego pomoże w kontroli
Odprawę pasażerów przez bramkę biometryczną nadzorują funkcjonariusz Straży Granicznej oraz asystent podróżnego. Na ekranach swoich tabletów na bieżąco śledzą dane z paszportu pasażera oraz dane pobrane z bramki.
Tuż przed odprawą każdy ma możliwość zapoznania się z jego przebiegiem. Na ekranie monitora wyświetlany jest film instruktażowy, a obok bramki ustawiono również plakat obrazujący kolejne etapy odprawy.
Terminal na lotnisku w Modlinie ADAM STĘPIEŃ
Jak działa biometryczna bramka?
Weryfikuje podróżnych na podstawie zdjęcia ich twarzy oraz odcisków linii papilarnych.
Te dane są zapisane w każdym paszporcie biometrycznym, a bramka porównuje je z wyglądem i odciskiem dłoni kontrolowanego pasażera. Do samolotu dostanie się tylko właściciel paszportu, sfałszowany dokument zostanie wykryty od razu.
Kontrola przeprowadzana przez bramkę jest bardziej precyzyjna i zajmuje mniej czasu niż stosowana do tej pory kontrola Straży Granicznej.
Biometryczne bramki na świecie
Odprawy pasażerów poprzez bramki biometryczne odbywają się już m.in na lotniskach w Wielkiej Brytanii, USA oraz Kanadzie.