Lataj dookoła świata - 132 kraje, 6 kontynentów, 1 bilet

Bilety dookoła świata to oferta linii działających na ogół w ramach aliansów. Oznacza to, że bilet obejmuje całą sieć połączeń, bo korzystamy z linii partnerskich.

Tak więc samolotami LOT-u świata nie okrążymy (najdalsze połączenie to USA), ale dzięki temu, że LOT jest członkiem Star Alliance, możemy kupić bilet m.in. SAS, Lufthansy i innych linii, dzięki którym dotrzemy do 132 krajów na 6 kontynentach.

Trasę układamy według własnego uznania, choć obowiązują pewne ograniczenia - im bilet tańszy, tym ich więcej. Zasada jest prosta: musimy wrócić do miejsca, z którego wystartowaliśmy. Lecimy po opisanej na bilecie trasie, zatrzymując się w wybranych miejscach (tzw. stopovery). Obowiązuje limit stopoverów, ale za dopłatą możemy zrobić dodatkowy postój. Lecimy cały czas w obranym kierunku, wracanie się jest na ogół niedozwolone. Podróżować - najkrócej dziesięć dni, najdłużej rok - możemy w różnych klasach: ekonomicznej (ceny niżej), klasie biznes lub pierwszej...

Ile za bilet? Na trasie Warszawa - Amsterdam - Kuala Lumpur (Malezja) - Sydney - Auckland (Nowa Zelandia) - Papeete (Polinezja Francuska) - Noumea (Nowa Kaledonia) - Port Vila (Vanuatu) - Nadi (Fidżi) - Honolulu (Hawaje) - Los Angeles - Amsterdam - Warszawa zapłacimy w KLM 12 tys.125 zł (z opłatami).

Warto śledzić promocje. Podczas ostatniego Dnia Odlotowych Cen British Airways trasa Warszawa/Kraków - Londyn - Hongkong - Bangkok - Hongkong - Sydney - Santiago de Chile - Miami/Rio de Janeiro - Londyn - Warszawa/Kraków kosztowała 4 tys. 845 zł (bez opłat). Ale były też propozycje za 3 tys. 726 zł.

Najpopularniejsze są bilety milażowe. Oznacza to, że mamy limit mil powietrznych (1 mila to 1,6 km) i planując podróż, nie możemy go przekroczyć. Cena biletu zależy od liczby mil.

British Airways proponują jeszcze dwa rodzaje biletów: z opcją kontynentalną i segmentową (od 8 tys. 925 zł). W wersji kontynentalnej warunkiem jest zatrzymanie się na minimum trzech kontynentach (nie licząc tego, z którego zaczynamy podróż). Bilet nie obejmuje Ameryki Południowej.

Mając bilet segmentowy, możemy ułożyć sobie trasę, jak chcemy - bez ograniczeń milażowych, mając do wyboru porty lotnicze Europy, Azji, Afryki, obu Ameryk, Australii i Oceanii. Nie możemy przekroczyć 20 odcinków podróży. Bilet taki jest korzystny zwłaszcza w przypadku tras długich i skomplikowanych.

Warto pamiętać

Ceny biletów nie obejmują opłat lotniskowych. To, ile zapłacimy, zależy od miejsca, gdzie będziemy się zatrzymywać (czasem jedno lądowanie to kilkadziesiąt dolarów). Niezależnie od tego, na niektórych lotniskach (zwłaszcza w Ameryce Południowej) żądają opłaty wylotowej - od kilku do 30-35 dol.

Im większa możliwość zmian dat wylotów i trasy, tym lepiej dla nas. Na ogół przed wylotem zmiany są gratis, po wylocie za nie płacimy.

Dodatkowy przystanek to wydatek 75-100 dol.

Więcej o: